بیمه تکمیلی چیست؟ مشاوره انتخاب و خرید

وقتی کسی به بیماری دچار می‌شود علاوه بر دردهایی که بر اثر بیماری متحمل می‌شود با هزینه‌های سرسام‌آوری روبرو خواهد شد. با وجود سختی‌هایی که یک بیمار یا خانواده هر فرد با آن روبرو می‌شوند، نمی‌توان از هزینه‌های مالی که بر آن‌ها تحمیل می‌شود چشم‌پوشی کرد. بیمه تکمیلی چیست؟ در این مقاله لازم می‌دانیم راجع به بیمه درمان تکمیلی صحبت کنیم و ضرورت‌های آن را یادآوری کنیم.

بیمه تکمیلی یعنی چه؟

بیمه تکمیلی چیست؟ قبل از آنکه سر اصل مطلب برویم این نکته را بدانید که بیمه تکمیلی را با نام‌های بیمه تکمیل درمان، بیمه درمان تکمیلی یا مکمل درمان نیز می‌گویند. بیمه تکمیلی در واقع برای تکمیل پوشش دهی خدمات درمانی بیمه‌گر پایه استفاده می‌شود. به مثال زیر توجه کنید. اگر شما مشغول به کار باشید و پوشش بیمه تأمین اجتماعی داشته باشید. باید بدانید که بیمه تأمین اجتماعی همه هزینه‌های درمانی شما را پوشش نمی‌دهد. همچنین علاوه بر تخصیص مبلغ اندکی برای جبران خسارت، تنها در مراکز طرف قرارداد که تعداد محدودی هستند می‌توانید خسارت درمان یا الباقی هزینه‌های درمان خود را دریافت کنید. در این حالت برای پوشش کامل بیمه‌نامه نیاز به بیمه درمان تکمیلی دارید که سهم بیمه‌گر را بر روی هزینه‌های درمانی شما می‌پردازد. به‌علاوه بخشی از هزینه‌هایی که تحت پوشش بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی نیست هم می‌توانید با بیمه درمان تکمیلی پوشش دهید.

انواع بیمه تکمیلی چیست؟

بیمه درمان تکمیلی به دلیل تنوع خدماتی که دارد در دسته‌بندی‌هایی قرار می‌گیرد. برای اینکه بدانیم کدام‌یک از بیمه‌های تکمیلی برای ما مناسب است می‌بایست شناختی نسبت به انواع بیمه درمان تکمیلی داشته باشیم:

بیمه درمان تکمیلی گروهی

بخشی از خدماتی که شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ به کارکنان خود و خانواده‌شان ارائه می‌دهند، بیمه درمان تکمیلی است. بیمه درمان تکمیلی گروهی برای افراد با تعداد بیمه‌شده یعنی تعداد کارکنان به همراه خانواده بیش از ۵۰ نفر باشد، صادر می‌شود. این شرکت‌ها با ارائه مستندات میانگین سنی و همچنین سوابق بیمه‌نامه‌های قبلی آن سازمان نرخ مناسب با پوشش‌های درخواستی بیمه‌گذار تهیه می‌کنند. بااین‌حال شرکت‌ها یا کارگاه‌هایی که زیر ۵۰ نفر باشند نمی‌توانند بیمه درمان تکمیلی دریافت کنند.

برای دریافت مشاوره و خرید بیمه درمان تکمیلی گروهی اینجا کلیک کنید.

بیمه درمان تکمیلی فردی

اگر می‌خواهید بیمه‌نامه‌ای با پوشش‌های موردنظر خودتان داشته باشید این بیمه‌نامه مناسب شماست. بیمه درمان تکمیلی انفرادی برای افرادی است که می‌خواهند سقف و پوشش‌های بیمه را خودشان انتخاب کنند. این بیمه‌نامه تنها در تعداد کمی از شرکت بیمه همچون بیمه سامان، بیمه دی و شرکت کمک‌رسان SOS ارائه می‌شود. در بیمه درمان تکمیلی انفرادی غالباً حق‌بیمه برآورد شده از بیمه درمان تکمیلی خانواده و گروهی بیشتر است.

بیمه درمان تکمیلی خانواده

همان‌طور که گفتیم کارگاه‌ها و شرکت‌هایی که زیر ۵۰ نفر بیمه‌شده داشته باشند، نمی‌توانند بیمه درمان تکمیلی گروهی دریافت کنند. همچنین اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که بیمه پایه شما از چند مأخذ رد می‌شود، باید گفت بیمه درمان تکمیلی خانواده مناسب شماست. بیمه درمان تکمیلی خانواده برای تمامی اعضای خانواده است؛ صرف‌نظر از اینکه بیمه‌گر پایه آن‌ها کدام است. شایان ذکر است این بیمه‌نامه حق‌بیمه بیشتر و پوشش‌های محدودتری نسبت به بیمه درمان تکمیلی گروهی دارد.

بیمه تکمیلی مسافران خارج از کشور

نام دیگر این بیمه‌نامه، بیمه مسافرتی است. افرادی که به خارج از کشور مسافرت می‌کنند می‌دانند که هزینه‌های درمان در کشورهای دیگر متفاوت است و غالباً بسیار گران و با ارز رایج آن کشور است. بااین‌حال با خرید این بیمه‌نامه بخش زیادی از نگرانی شما حل می‌شود. با خرید این بیمه‌نامه هزینه‌های درمانی تا سقف موردنظر بیمه‌گذار تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. همچنین خدمات دیگری در کنار پوشش‌های بیمه درمان در صورت فوت بیمه‌گذار ارائه می‌شود. برای اطلاعات بیشتر از بیمه درمان تکمیلی حتماً مقاله بیمه مسافرتی را بخوانید.

پوشش‌های بیمه تکمیلی چیست؟

 

به خدماتی که شرکت بیمه خود را در پرداخت و جبران آن سهیم می‌داند، پوشش گفته می‌شود. بیمه درمان تکمیلی پوشش‌های متنوعی دارد که بسته به درخواست بیمه‌گذار به قرارداد اضافه می‌شوند. همچنین برای هر یک از پوشش‌ها با توجه به سقف تعهدات حق‌بیمه مشخصی در نظر گرفته می‌شود. لیست زیر پوشش‌های قابل‌ارائه بیمه درمان تکمیلی است:

  • جبران هزینه‌های بستری، جراحی، شیمی‌درمانی، رادیوتراپی، آنژیوگرافی قلب، گاماناپف و انواع سنگ‌شکن در بیمارستان‌ها و مراکز جراحی محدود و Day Care.
  • جبران اعمال جراحی تخصصی شامل جراحی مربوط به سرطان، مغز و اعصاب مرکزی نخاع، گامانایف، قلب، پیوند ریه، پیوند کبد، پیوند کلیه و پیوند مغز استخوان
  • جبران هزینه‌های زایمان اعم از طبیعی و سزارین
  • جبران هزینه‌های درمانی نازایی و ناباروری
  • جبران هزینه‌های مربوط به رفع عیوب انکساری چشم (نظیر عمل لیزیک، لازک و…)
  • جبران هزینه‌های پاراکلینیکی (تشخیص درمانی) شامل: سونوگرافی، ماموگرافی، انواع اسکن، انواع سی‌تی‌اسکن، انواع آندوسکوپی، ام.آر.آی، اکوکاردیوگرافی، استرس اکو، دانسیتومتری، تست ورزش، تست آلرژی، تست تنفس (اسپیرومتری-PFT) نوار عضله (EMG)، نوار عصب (NCV)، نوار مغز (EEG)، نوار مثانه، (سیستومتری یا سیستوگرم)، شنوایی سنجی، بینایی سنجی، هولترمانیتورینگ قلب، آنژیوگرافی چشم و اعمال مجاز سرپائی شامل شکستگی و در رفتگی، گچگیری، ختنه، بخیه، کرایوتراپی، اکسیزیون لیپوم، بیوپسی، تخلیه کیست و لیزر درمانی.
  • جبران هزینه‌های خدمات آزمایشگاهی شامل آزمایش‌های تشخیص پزشکی، پاتولوژی یا آسیب‌شناسی و ژنتیک پزشکی، انواع رادیوگرافی، نوار قلب، فیزیوتراپی
  • جبران هزینه‌های ویزیت و دارو
  • جبران هزینه‌های دندانپزشکی
  • جبران هزینه خرید سمعک
  • جبران هزینه عینک و لنز تماس طبی
  • جبران هزینه تهیه اعضاء طبیعی بدن
  • جبران هزینه آروتز که بلافاصله بعد از عمل جراحی موردنیاز باشد
  • جبران هزینه تشخیص بیماری‌ها و ناهنجاری‌های جنین منوط به داشتن پوشش زایمان
  • جبران هزینه همراه افراد زیر ۷ سال و بالاتر از ۷۰ سال در بیمارستان
  • هزینه آمبولانس و سایر فوریت‌های پزشک

دریافت حق‌بیمه از بیمه تکمیلی چگونه است؟

برای خرید هر بیمه‌نامه‌ای لازم است که حق‌بیمه در موعد مقرر پرداخت شود تا شرکت بیمه خدمات لازم را ارائه دهد. در بیمه درمان تکمیلی به دو صورت حق‌بیمه پرداخت می‌شود. در حالت اول بدین‌صورت است که بیمه‌گذار کل حق‌بیمه را به‌صورت یکجا بپردازد. در شرایطی که بیمه‌گذار تمایل داشته باشد حق‌بیمه را به‌صورت اقساطی بپردازد، می‌تواند همچون بیمه عمر و سرمایه‌گذاری، به‌صورت اقساطی با توجه به شرایطی که شرکت بیمه ارائه می‌دهد خریداری نماید.

نکته: پرداخت حق‌بیمه به‌صورت اقساطی تا زمانی که قسط معوق وجود نداشته باشد، تأثیری در ارائه خدمات از سوی بیمه‌گر ندارد.

بیمی‌لایک و خرید بیمه درمان تکمیلی

شرکت‌های بیمه‌ای هستند که سال‌هاست خدمات بیمه درمان تکمیلی به مشتریان خود ارائه می‌دهند. اگر بیمه درمان تکمیلی می‌خواهید و نمی‌دانید از چه شرکتی و با پوشش‌هایی این بیمه‌نامه را تهیه کنید بهتر است با مشاوران بیمی‌لایک صحبت کنید. بیمی‌لایک با توجه به مشتریان انبوه و قدرت چانه‌زنی بالایی که دارد می‌تواند نرخ مناسب از شرکت‌های بیمه را دریافت و به شما ارائه دهد. همچنین در طول قرارداد بیمی‌لایک همواره پشتیبان شما در حل مشکل پرونده‌تان خواهد بود.

هزینه‌های بیمارستانی و اعمال جراحی را تحت پوشش قرار می‌دهد و در صورت اعمال هزینه تمام یا بخشی از خسارت را می‌پردازد.

تمام یا بخشی از هزینه‌های درمان مربوط به بیمه‌شده را در مقابل حق‌بیمه پایین جبران می‌کند.

بیمه درمان تکمیلی خانواده گران‌تر و پوشش‌های محدودی نسبت به بیمه درمان گروهی دارد، اما اگر شرایط بیمه درمان گروهی را ندارید، بیمه درمان خانواده گزینه بهتری است.

لازمه خرید بیمه درمان تکمیلی گروهی این است که بیمه‌گر پایه داشته باشید. اما اگر می‌خواهید بیمه درمان تکمیلی خانواده یا بیمه درمان انفرادی بخرید نیاز به پوشش بیمه‌گر پایه همچون بیمه تأمین اجتماعی وجود ندارد.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.