بیمه بدنه چیست و چه خساراتی را پوشش می دهد؟

بیمه بدنه که یک بیمه اختیاری است که یکی از ملزومات مهم برای هر مالک خودرویی است. این بیمه نامه مکمل بیمه شخص ثالث است که بخشی از پوشش‌هایی که بیمه شخص ثالث ارائه نمی‌دهد را جبران می‌کند. در این بلاگ پست قصد داریم که بیمه بدنه را به طور کامل برایتان بشکافیم. اگر بیمه بدنه را به طور کامل نمیشناسید پس این مقاله رو از دست ندهید.

بیمه بدنه چیست ؟

صدمات مالی وارده به خودرو مقصر یا جبران باقیمانده خسارت‌هایی که به خودروی لوکس وارد می‌شود از مواردی است که بیمه شخص ثالث پوشش نمی‌دهد. بیمه بدنه ضرر و زیان ناشی از حوادثی که منجر به آسیب خودرو می‌شوند را می‌پردازند. پوشش‌های بیمه بدنه بسیار متنوع است و اغلب حوادث را برای پرداخت خسارت در نظر گرفته است.

بیمه بدنه چه خساراتی را پوشش میدهد؟

پوشش‌های بیمه بدنه به دو دسته پوشش‌های اصلی و پوشش‌های اضافی تقسیم می‌شوند. در واقع پوشش‌هایی که بدون تغییر یا اختیار در حذف آن در تعهدات شرکت بیمه است، پوشش‌های اصلی می‌گویند. که البته بعضی وقت‌ها به آن پوشش پایه هم گفته می‌شود. یک سری از خطرات هم هستند که شرکت‌های بیمه در حالت عادی تحت پوشش قرار نمی‌دهند. و اگر بخواهیم به بیمه نامه خود اضافه کنیم باید حق بیمه آن را بپردازیم. این پوشش‌ها پوشش‌های اضافی یا همان پوشش‌های تبعی (فرعی) هم گفته می‌شود.

پوشش‌های اصلی

پوشش اصلی بیمه بدنه همانطور که گفتیم پوشش‌هایی اصلی پوشش‌هایی هستند که به صورت پیش فرض (دیفالت) شرکت بیمه تحت پوشش قرار می‌دهد.این خطرات شامل :

  • برخورد خودرو با یک جسم ثابت یا متحرک (حادثه، تصادف)
  • واژگونی یا سقوط خودرو
  • آتش سوزی، صاعقه، انفجار خودرو
  • سرقت کلی خودرو

در بیمه بدنه خسارت ناشی از سرقت خودرو به وسایل فابریک و غیر فابریکی که در بیمه نامه درج شده است پرداخت می‌گردد.

همچنین در صورتی که در حین نجات خودرو و یا حمل آن ، به خودرو آسیب وارد شود، بیمه بدنه آن را جبران می‌نماید. خسارت لاستیک‌های خودرو تا ۵۰ درصد قیمت معادل نو آن و باتری خودرو تحت پوشش بیمه بدنه است. درباره پوشش‌های اضافی (تکمیلی) در ادامه صحبت خواهیم کرد.

چه خساراتی تحت پوشش بیمه بدنه نیست؟

خطراتی هم وجود دارند که شرکت های بیمه به هیچ عنوان تحت پوشش قرار نمی‌دهند. حتی با پرداخت حق بیمه اضافی. این پوشش‌ها عبارتند از :

  • خسارت‌هایی که بدلیل جنگ، شورش و آشوب به خودرو وارد می‌شود.
  • خسارت‌هایی که بر اثر انفجار و تشعشعات هسته ای به خودرو وارد می‌شود.
  • خسارت‌هایی که بصورت عمدی از سوی بیمه گذار راننده و یا ذینفعان وارد می­شود. ذینفع به کسی القا می‌شود که خسارت بیمه نامه به آن پرداخت می‌شود. در هنگام صدور بیمه نامه، نام ذینفع و یا ذینفعان در بیمه نامه درج می‌گردد.
  • خسارت‌هایی که در حین فرار از پلیس به خودرو وارد می‌شود.
  • خسارت‌هایی که در اثرمصرف مواد روانگردان و مشروبات الکلی توسط راننده به وجود می‌آید.
  • خسارتی که در اثر بکسل کردن خودروی دیگر به خودرو بیمه گذار وارد می‌شود. شرکت‌های بیمه در قبال خودروهایی که کاربری حمل خودرو را دارند و ایمنی لازم به جهت بکسل خودرو رعایت کرده باشند خسارت می­پردازد.
  • خساراتی که در اثر حمل بار بیش از ظرفیت خودرو وارد می­شود.

بیمه بدنه تکمیلی چه خساراتی را پوشش میدهد؟

اگر بیمه گذار بخواهد خطرات تحت پوشش بیمه بدنه را افزایش دهد، موارد تحت پئشش بیمه بدنه را ببیند و برای انتخاب هر کدام حق بیمه مربوط به آن را بپردازد. پوشش‌های اضافی بیمه بدنه را در ادامه می‌توانید ببینید.

  • شکست شیشه

با خرید این پوشش جبران خسارت شکست شیشه در اثر تغییر دما و یا متراکم شدن هوای درون خودرو در تعهدات شرکت بیمه قرار دارد.

  • پاشیدن رنگ و اسید و مواد شیمیائی

با خرید این پوشش خسارات ناشی از پاشیدن مواد شیمیایی و رنگ و اسید که منجر به خرابی رنگ ماشین و افت ارزش خودرو می‌شود را جبران کنید.

  • بلایای طبیعی

بلایای طبیعی پیشبینی پذیر نیستند. خسارت‌هایی که در اثر وقوع حوادثی کثل سیل و زلزله رخ می‌دهد، از جمله خسارت‌هایی هستند که با خرید پوشش مربوطه برای بیمه بدنه می‌توان جبران نمود.

  • سرقت در جای قطعات

این پوشش برای خودرو‌های غیر عمومی و غیر کرایه می‌باشد و خسارات وارده در اثر سرقت قطعات خودرو فابریک و غیر فابریک را جبران می‌کند. اگر میخواهید لوازم اضافی خودرو مثل پخش و باند را تحت پوشش بیمه قرار دهید می‌بایست در زمان صدور و با ارائه فاکتور به شرکت بیمه اعلام کنید.

  • حذف فرانشیز

آن بخشی از خسارت وارده که پرداخت آن بر عهده بیمه گذار است، فرانشیز می‌گویند . این پوشش بیمه ای فرانشیزی که روی خطرات اصلی بیمه بدنه وجو دارد را حذف می‌کند.

  • کشیدن میخ و اشیاء مشابه

اشیاء برنده خسارت‌های بسیاری به بدنه وارد میکنند . خسارت‌های که هم باعث خرابی رنگ و فرو رفتگی بدنه خودرو می‌شود و هم موجب افت ارزش خودرو می‌گردد. این پوشش تنها توسط شرکت بیمه ایران ارائه می‌شود و خسارت ناشی از کشیدن میخ و اشیاء تیز را جبران می‌کند.

  • نوسان بازار

همانطور که می‌دانید خسارت‌های پرداختی شرکت بیمه گر بر اساس قیمت روز خودرو می‌باشد. با خرید این پوشش در صورتی که ارزش خودروی بیمه شده در طول مدت قرارداد بیمه بدنه افزایش پیدا کند، شرکت بیمه بر اساس آن حق بیمه را می‌پردازد. مشروط به اینکه در ابتدای بیمه نامه ارزش واقعی خودرو در آن زمان لحاظ گردد.

  • خسارت وارده در مسابقات اتومبیلرانی و یا آزمایش سرعت

این پوشش تنها توسط تعداد محدودی از شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود. با توجه به اینکه جبران خسارت‌های خودرو­های مسابقات اتومبیلرانی و آزمایش سرعت ریسک بالایی دارد تنها از طریق این پوشش می‌توانند از سایر پوشش‌های بیمه بدنه استفاده نمایند.

  • پوشش هزینه توقف جهت خودرو‌های بارکش و اتوکار

این پوشش مربوط به زمانی است که خودروی بارکش و اتوکار بدلیل هر کدام از پوشش‌های بیمه نامه آسیب دیده و امکان استفاده از آن را ندارد. در این صورت شرکت بیمه خسارت ناشی از توقف خودرو را به بیمه گذار می‌­پردازد.

  • ایاب و ذهاب (هزینه خواب خودرو در مدت تعمیر)

گاها پیش می‌آید خسارت‌های وارد به خودرو آنقدر زیاد است که می‌بایست چند روزی در تعمیر گاه بماند، خواب خودرو در تعمیرگاه هزینه‌هایی را برای بیمه گذار به همراه دارد که با انتخاب این پوشش می‌تواند بخشی از آن را جبران کند. خسارت پرداختی تحت عنوان پوشش ایاب و ذهاب به بیمه گذار در هر شرکت متفاوت است. در این شرایط پیش از خرید این پوشش شرایط خصوصی بیمه بدنه آن شرکت را مطالعه نمایید.

  • پوشش کاهش ارزش خودرو

در صورتی که خودرو بر اساس هر یک از خطرات تحت پوشش بیمه بدنه آسیب ببیند و آسیب وارد شده موجب افت قیمت خودرو شود، شرکت بیمه متعهد می‌گردد تا هزینه کاهش ارزش خودرو را بپردازد.

  • پوشش ترانزیت (خارج از کشور)

اگر قصد دارید که با خودروی خود به مناطقی خار از مرز‌های ایران مسافرت کنید، این پوشش را از دست ندهید . با توجه به اینکه حوادث رانندگی اجتناب ناپذیر هستند، کوچکترین خسارتی که در کشور دیگر وارد شود خسارت آن قابل جبران خواهد بود. این پوشش نیز از پوشش‌هایی است که همه شرکت‌های بیمه آن را ارائه نمی‌دهند . پس در خرید بیمه بدنه دقت کافی داشته باشید.

خرید الحاقیه بیمه بدنه

بیمه بدنه چیست در واقع هر گونه تغییری که بخواهیم در مفاد قرارداد یا بیمه نامه ایجاد کنیم می‌بایست الحاقیه مناسب صادر شود. الحاقیه به طور کلی به ۴ دسته تقسیم میشود و هر کدام در  شرایط متفاوتی استفاده می‌شوند.

الحاقیه اضافی

اگر ما بخواهیم تغییراتی در بیمه نامه به وجود بیاریم مثل اینکه پوشش جدید به بیمه نامه اضافه کنیم یا ارزش مورد بیمه (خودرو) را افزایش بدیم باید از الحاقیه اضافی صادر کنیم. الحاقیه اضافی به طور کلی به معنای این است که هر تغییری در بیمه نامه موجب شود که حق بیمه اضافی پرداخت شود، الحاقیه اضافی است. خواه افزایش ارزش خودرو باش خواه اضافه کردن پوشش بلایای طبیعی.

الحاقیه برگشتی

الحاقیه برگشتی در واقع عکس الحاقیه اضافی است. بدین صورت که هر تغییری که باعث بشه بخشی از حق بیمه را به بیمه گذار برگردانیم، الحاقیه برگشتی است . تغییراتی همچون فسخ روز شمار و کوتاه مدت از جمله نمونه‌های الحاقیه برگشتی می‌باشند.

الحاقیه اصلاحی

یک سری از الحاقیه‌ها وجود دارند که برای ما هزینه ای ندارند اما برای اینکه  اگر خسارتی دیدیم مشکلی در پرداخت بیمه نامه نداشته باشیم باید اطلاعات را اصلاح کنیم . تغییر اشتباهات تایپی و تعریف ذینفع بیمه نامه از جمله الحاقیه‌های اصلاحی می‌باشد.

الحاقیه ابطالی

در شرایطی هم وجود دارد که بیمه نامه باطل می‌باشد . ابطال بیمه نامه می‌تواند به دلایل متفاوتی اتفاق بیوفتد . دلایلی مثل ورشکستگی شرکت بیمه، یا انصراف بیمه گذار پیش از شروع تعهدات بیمه بدنه، از جمله دلایل ابطال است. الحاقیه ابطال بسته به دلیل ابطال می‌تواند بدون برگشت یا با برگشت تمام یا بخشی از حق بیمه انجام شود.

در چه صورتی بیمه بدنه شامل تخفیف می‌شود؟

  1. تخفیف عدم خسارت

شرکت‌های بیمه به ازای سال‌هایی که از بیمه‌نامه استفاده نشود تخفیف عدم‌خسارت ارائه می‌دهند. این تخفیفات با افزایش سال‌های عدم‌خسارت افزایش می‌یابد. به طور معمول تخفیفات عدم خسارت از ۲۵ درصد شروع می‌شود (در برخی از شرکت‌های بیمه از ۳۰% شروع می‌گردد) و ظرف ۴ سال به حداکثر تخفیفات معادل ۷۰ درصد می‌رسد.

  1. تخفیف نقدی

در صورت پرداخت نقدی حق بیمه شرکت بیمه ۱۰ درصد تخفیف به مشتریان خود می‌دهند.

  1. تخفیف صفر کیلومتر

مبنای صفر بودن خودرو در هر شرکت بیمه متفاوت است؛ اما غالب شرکت‌های بیمه به خودرو‌هایی که زیر سه ماه از کمپانی (شرکت خودرو‌ساز تحویل گرفته شده اند معادل ۲۰ یا ۳۰ درصد به بیمه‌گذاران تخفیف صفرکیلومتر می‌دهند.

  1. تخفیف هیئت علمی

برای اعضای هیئت علمی‌در برخی شرکت‌ها تخفیف در نظر گرفته شده است.

  1. تخفیف ایثارگری

ایثارگران و جانبازان می‌توانند با نشان دادن کارت ایثارگری از شرکت‌های بیمه تخفیف بگیرند.

  1. تخفیف مناطق آزاد

ساکنین مناطق آزاد بر روی بیمه‌نامه بدنه تخفیف می‌دهند.

  1. تخفیف دارندگان بیمه عمر

شرکت‌های بیمه برای بیمه‌گذارانی که بیمه عمر دارند امتیازاتی را لحاظ می‌کنند. یکی از امتیازات داشتن بیمه عمر، تخفیف بر روی بیمه بدنه بیمه‌گذاران است.

  1. تخفیف خودرو‌های وارداتی

خودروهای وارداتی جزو آن دسته از خودروهایی هستند که بعضی از شرکت‌های بیمه در هنگام صدور بیمه بدنه تخفیف به آنها ارائه می‌دهند.

انتقال بیمه بدنه چگونه است؟

تخفیفات بیمه بدنه به طور کلی به بیمه گذار اختصاص دارد . از این رو که اگر خسارتی صورت نگرفته است بدلیل نگهداری صحیح بیمه گذار از خودرو می‌باشد . بنابراین اگر بیمه گذار بخواهد خودرو جدید را جایگزین کند می‌تواند تخفیفات بیمه بدنه خودروی قبلی را به خودروی جدید اضافه کند. به طور کلی انتقال تخفیفات بیمه بدنه با سه شرط امکان پذیر است.

  • در صورتی که بیمه گذار یکی باشید، تخفیفات عدم خسارت بیمه بدنه از یک شرکت بیمه به شرکت دیگر قابل انتقال است.
  • تخفیفات عدم‌خسارت بدنه توسط بیمه‌گذار به بستگان درجه یک قابلیت انتقال دارد.
  • بیمه‌گذار می‌تواند تخفیفات بیمه بدنه خود را به خودروی جدید خود انتقال دهد.

بررسی شرایط فسخ بیمه بدنه

فسخ به معنای پایان قرارداد و تعهدات طرفین قرار داد می‌باشد. فسخ بیمه بدنه می‌تواند خود به خودی یا توسط بیمه گر یا بیمه گذار انجام شود.

فسخ از سوی بیمه گر

شرکت بیمه در صورت بروز هر یک از شرایط ذیل می‌تواند بیمه‌نامه را فسخ کند:

  • در صورتی که بصورت عمدی و یا سهوی تمام یا بخشی از اطلاعات خلاف واقع باشد. به عبارتی رعایت اصل اعلای حسن نیت از سوی بیمه‌گذار رعایت نشود.
  • در صورتی که ریسک خطر خودرو به هر دلیلی تشدید شود (برای مثال تغییر کاربری خودرو) و بیمه‌گر نتواند در ازای دریافت حق بیمه بیشتر آن را پوشش دهد، بیمه‌نامه فسخ می‌گردد.
  • در صورتی که خرید بیمه‌نامه اقساطی باشد و بیمه‌گذار نتواند اقساط بیمه را بپردازد.

فسخ از طرف بیمه گذار

فعالیت شرکت بیمه به هر دلیلی متوقف شود.

  • درصورتی که ریسک بیمه کاهش یابد و بیمه‌گر نپذیرد که ما به التفاوت حق بیمه را به بیمه‌گذار باز گرداند.
  • در صورتی که بیمه‌گذار به هر دلیل دیگری تمایل به دریافت خدمات بیمه‌بدنه نداشته باشد می‌تواند درخواست فسخ دهد.( در این صورت بخشی از حق بیمه به بیمه‌گذار باز می‌گردد.)

فسخ خودکار

در صورتی که بیمه شده (خودرو ) به طور کامل و بدلیلی غیر از پوشش‌های بیمه‌بدنه از بین برود، بیمه‌بدنه بطور خودکار فسخ می‌گردد.

خرید بهترین بیمه بدنه

از کجا بهترین بیمه بدنه را تشخیص دهیم. بهترین بیمه بدنه یک نتیجه گیری نسبی است که در صورت کنار هم چیدن همه شرایط و فاکتور‌های قابل ارزیابی است . بهترین بیمه بدنه در واقع از بررسی عواملی مثل توانگری مالی شرکت بیمه، تعداد شعب پرداخت خسارت، قیمت مناسب، رضایت مشتریان و … نتیجه گیری می‌شود. با وجود ۳۰ شرکت بیمه و متغیر بودن همه آیتم‌ها و اهمیت به روز بودن اطلاعات، جمع آوری و نتیجه گیری دشوار می‌شود. سامانه بیمی‌لایک با ارائه اطلاعات جامع و به روز و نمایش آنها در یک قاب این مشکل را حل کرده است. استعلام قیمت بیمه شخص ثالث و ارزیابی شرکت‌های بیمه تنها در چند دقیقه از مزیت‌های خرید از بیمی‌لایک و انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث است.

خرید از بیمی‌لایک

بیمی‌لایک سامانه فروش آنلاین بیمه با داشتن تجربه چند ساله در صنعت بیمه، امکان صدور بیمه شخص ثالث در سریع ترین زمان ممکن را برایتان فراهم کرده است . کافیست به سایت بیمی‌لایک برید تا در چند دقیقه استعلام نرخ و مقایسه قیمت را با هم انجام دهید و خرید تان را نهایی کنید. با حذف نسخه کاغذی بیمه خرید و صدور بیمه شخص ثالث به صورت آنی انجام می‌شود . و در کمترین زمان شما بیمه نامه خودتان را تمدید می‌کنید.

خرید بیمه بدنه اقساطی

خوشبختانه فروش و خدمات بیمی‌لایک فقط به صورت نقدی انجام نمی‌شود . در حال حاضر بیمی‌لایک مشکل کسر نقدینگی و اعمال جریمه صندوق را با ارائه خدمات فروش اقساطی بیمه شخص ثالث حل کرده است. خرید اقساطی بیمه شخص ثالث به آسانی خرید نقدی آن است و در چند دقیقه انجام می‌شود. باز پرداخت اقساطی به صورت چک بوده و از ۲ تا ۶ ماه متغیر است. برای اطلاعات بیشتر به صفحه خرید بیمه بدنه مراجعه کنید. بیمه بدنه رو قسطی بخر

بله برای جلوگیری از تعویق در تمدید بیمه شخص ثالث بهتر است بیمه کوتاه مدت صادر کنید . در سایت بیمی‌لایک می‌توانید مدت آن را از ۲ ماه تا ۶ ماه انتخاب کنید.

تاریخ شروع بیمه نامه با اتمام بیمه ثالث قبلی انجام می‌شود. اگر یک هفته زودتر برای تمدید مراجعه کنید، تاریخ بیمه نامه از ادامه بیمه قبلی شما صادر می‌شود.

بله با ارائه کارت سبز می‌توانید بیمه ثالث خود را تمدید کنید.

برای ایجاد هر تغییر در بیمه نامه می‌بایست الحاقیه بزنید. اگر مشخصات بیمه نامه با مشخصات کارت خودرو مطابقت نداشته باشد لازم است الحاقیه اصلاحی صادر شود. اگر بخواهید تعهدات مالی بیمه نامه را افزایش دهید می‌توانید الحاقیه افزایشی صادر کنید . برای صدور بیمه نامه افزایش تعهدات می‌بایست حق بیمه مازاد بپردازید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.