سقف خسارت بیمه شخص ثالث چقدر است؟

همانطور که می دانید بیمه شخص ثالث بیمه لازم برای همه انواع وسایل نقلیه موتوری است. این بیمه نامه که برای جبران آسیب های وارده به اشخاص ثالث است به دو صورت خسارت های وارده را جبران می کند. به طور کلی بیمه شخص ثالث خسارت های مالی و جانی وارده به اشخاص ثالث و آسیب جانی به راننده را جبران می کند. این نوشته برای شما می گوید که سقف خسارت بیمه شخص ثالث چقدر است و تعهدات بیمه شخص ثالث چیست ؟

تعهدات بیمه شخص ثالث چیست ؟

● سقف پرداخت خسارت مالی بیمه شخص ثالث همانطور که گفتیم بیمه شخص ثالث خسارت های وارده به اشخاص ثالث را جبران می کند. تعهدات بیمه شخص ثالث به دو صورت است: تعهدات جانی و تعهدات مالی . تعهدات جانی بیمه شخص ثالث کلیه خسارت های جانی وارده از قبیل هزینه های پزشکی، غرامت فوت و نقص و عضو و … را تحت پوشش قرار میدهد. سقف پرداخت خسارت جانی بیمه شخص ثالث برابر دیه مشخص شده در سال است ( در سال ۱۳۹۹ برابر یا ۴۴۰ میلیون تومان می باشد.)

این نکته را بدانید شرکت بیمه برای هر خودرو به تعداد سرنشینان تعهد جبران خسارت جانی را دارد و پرداخت خسارت های جانی بیش از ظرفیت خودرو با صندوق تامین خسارت های جانی بیمه مرکزی می باشد.

درباره تعهد مالی بیمه شخص ثالث در ادامه صحبت خواهیم کرد. اما پیش از آن لازم است بگوییم پوشش حوادث راننده برای جبران خسارت های جانی ست که به راننده وارد می شود. تفاوت این پوشش با تعهدات جانی آن است که شرکت بیمه برای جبران خسارت های وارده تا سقف دیه در ماه حرام را می پردازد اما جبران خسارت حوادث راننده برابر دیه در ماه غیر حرام است. ( در سال ۱۳۹۹ برابر با ۳۳۰ میلیون تومان می باشد.)

تعهد مالی بیمه شخص ثالث چیست؟

یکی از مهم ترین تعهدات بیمه شخص ثالث تعهدات مالی است. اگر در یک خسارت به اموال اشخاص ثالث (حقیقی یا حقوقی) آسیب وارد کنیم باید زیان وارده را جبران کنیم. در بیمه شخص ثالث سقف پرداخت خسارت مالی نیز وابسته به نرخ دیه در سال است. بدین صورت که حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث برابر با ۲.۵ درصد دیه ماه حرام محاسبه می شود. اما این مبلغ قابل افزایش است . در سال ۱۳۹۵ با تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث و تعریف خودروی متعارف سقف افزایش تعهدات مالی افزایش یافت. در این قانون که از حقوق بیمه گذار حمایت کرده است، خودروی متعارف، خودرویی است که ارزش آن برابر با نصف دیه در ماه حرام است. بنابراین اگر در یک تصادف زیان مالی وارد شده بیش از سقف خودروی متعارف باشد، نه شرکت بیمه و نه مقصر تعهدی به پرداخت ما به التفاوت ندارد.

در سال ۱۳۹۹ گرانترین خودروی متعارف برابر با نصف دیه ماه حرام معادل ۲۲۰ میلیون تومان می باشد.

با تعریف این قانون می شود گفت اگر راننده می خواهد در صورت بروز زیان مالی، کلیه مبلغ خسارت را شرکت بیمه بپردازد می بایست سقف تعهدات مالی را تا نرخ خودروی متعارف افزایش دهد.

نحوه محاسبه سقف خسارت بیمه شخص ثالث چگونه است؟

برای اینکه بدانید بیمه نامه ای که در دست دارید سقف تعهدات مالی را پوشش می دهد باید به دنبال کلمات تعهدات بیمه نامه بگردید. در بیمه شخص ثالث مبلغی که شرکت بیمه متعهد پرداخت خسارت شده است درج شده است . سقف خسارت جانی برابر میزان دیه در سال جاری خواهد بود و برای خسارت مالی برابر با ۲.۵ درصد دیه محاسبه می شود.

حداقل تعهد خسارت مالی بیمه شخص ثالث چقدر است؟

حداقل تعهد مالی بیمه شخص ثالث برابر با ۲.۵ درصد تعهدات جانی بیمه شخص ثالث است و حداکثر آن برابر ارزش خودروی متعارف یعنی نصف دیه خواهد بود.

چرا افزایش سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث مهم است؟

● تعهد مالی بیمه شخص ثالث فرض کنید در یک حادثه رانندگی زیان مالی وارده به خودرو که اتفاقا خودروی متعارف نیز هست (خودرویی با ارزش ۲۲۰ میلیون تومان ) برابر با ۵۰ میلیون تومان باشد، اگر در بیمه نامه شما تعهدات مالی برابر با حداقل تعهدات یعنی ۲.۵ درصد دیه ( در سال ۱۳۹۹ برابر ۱۱ میلیون تومان ) باشد، شرکت بیمه تنها مبلغ متعهد شده را می پردازد و جبران باقیمانده خسارت بر عهده شما خواهد بود. این در حالی است که تنها با پرداخت مبلغ ناچیزی می‌توانید سقف تعهدات بیمه شخص ثالث را افزایش دهید تا در این شرایط متضرر نشوید.

چطور سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث را انتخاب کنیم؟

شرکت های بیمه در ارائه پوشش مازاد مالی تفاوت هایی با هم دارند. سقف ارائه پوشش مالی همه شرکت های بیمه یکسان نیست . تنها چند شرکت بیمه هستن که پوشش مالی بیمه شخص ثالث را به طور کامل ارائه می دهند. البته ما برای آنکه بتوانید راحت‌تر پوشش مازاد مالی را خریداری کنید راه ساده تر داریم. با ورود به وبسایت بیمی لایک و انتخاب بیمه شخص ثالث ، پس از وارد کردن مشخصات خودروتان، نرخ حق بیمه شرکت های بیمه را خواهید دید. در این حالت با انتخاب گزینه پوشش مالی لیستی از تعهدات مالی برایتان نمایش داده می شود که با انتخاب هر کدام می توانید ببینید کدام شرکت ها این سقف از حق بیمه را ارائه می دهند. برای استعلام نرخ کلیک کن

اگر خسارت به وجود آمده بیشتر از سقف خسارت بیمه شخص ثالث باشد چه باید کرد؟

با تصویب قانون جدید دیگر لازم نیست برای خسارت های بیشتر از سقف خودروی متعارف نگران بود. در این قانون اگر ارزش خودروی آسیب دیده بیش از خودروی متعارف باشد، از قاعده نسبی برای جبران خسارت بیمه گذار استفاده می شود. این قاعده می گوید نسبت قیمت روز گران ترین خودروی متعارف به قیمت روز خودروی گران قیمت زیاندیده در خسارت مالی وارده برابر با درصدی از خسارت است که می بایست پرداخت شود. در این حالت نه شرکت بیمه و نه مقصر تعهدی به پرداخت الباقی خسارت ندارند و زیاندیده می تواند خسارت وارده را از محل بیمه بدنه خودروی خود دریافت کند.

فرمول محاسبه خسارت بر مبنای قاعده نسبی:

میزان تعهد مسبب حادثه = خسارت مالی وارده × قیمت روز گران ترین خودروی متعارف
قیمت روز خودروی گران قیمت زیاندیده

خرید بیمه شخص ثالث از بیمی لایک

دیگر روش های خرید بیمه آن هم مراجعه به دفاتر بیمه منسوخ شده است. خرید آنلاین بیمه با صرفه جویی در زمان و ایجاد صفحه ای برای مقایسه راحت تر جایگزین روش های قدیمی خرید بیمه نامه شده است. وب سایت بیمی لایک با چندین سال سابقه در صنعت بیمه، انواع بیمه نامه را از چندین شرکت بیمه ارائه می دهد. با ورود به سایت بیم لایک و پر کردن فرم تمدید بیمه شخص ثالث می توانید هم زمان از چندین شرکت بیمه آن هم در کمتر از یک دقیقه استعلام قیمت بگیرید. البته این خدمات تنها مختص بیمه شخص ثالث نبوده و برای انواع رشته های بیمه ای همچون بیمه بدنه، بیمه درمان، بیمه آتش سوزی، بیمه عمر، بیمه مسافرتی، بیمه کرونا و … ارائه می شود. برای اینکه قیمت بیمه نامه با پوشش های تکمیلی را دریافت کنید به سایت بیمی لایک سر بزنید.   خرید آنلاین بیمه شخص ثالث

روی بیمه نام میزان تعهدات بیمه نامه شخص ثالث درج شده است. اگر نسخه چاپی بیمه نامه را ندارید می توانید آن را استعلام بگیرید . استعلام بیمه شخص ثالث

تعهدات مالی بیمه شخص ثالث برابر با ۲.۵ درصد دیه ماه حرام در سال جاری است و قابل افزایش تا سقف نصف دیه می باشد.

خیر . افزایش تعهدات مالی بیمه شخص ثالث تنها قبل از وقوع حادثه برای جبران خسارت قابل اعمال خواهد بود.

اگر در یک تصادف سقف تعهدات مالی شما برای جبران خسارت کافی نباشد، می توانید از بیمه بدنه زیاندیده استفاده نمایید. در این حال تخفیفات زیاندیده از بین نمی رود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.