چگونه از بیمه بدنه خسارت بگیریم؟ نحوه دریافت خسارت بیمه بدنه

راهنمای دریافت خسارت بیمه بدنه

بعد از خرید بیمه بدنه مهم ترین چیز دانستن اینست که چگونه از بیمه بدنه خسارت دریافت کنیم؟ گاهی بی دقتی،خواب آلودگی و… موجب بروز حوادثی می شود که با وجود بیمه بدنه نگرانی بابت خسارت وارد شده به ماشین نخواهیم داشت. در این بلاگ پست قصد داریم به نحوه دریافت خسارت بیمه بدنه و مدارک لازم برای اعلام خسارت بیمه بدنه را بپردازیم.

بیمه بدنه در چه شرایطی خسارت را می پردازد؟

اگر بیمه بدنه با پوشش پایه دارید، در چهار حالت شرکت بیمه به شما خسارت می پردازید که در مقابل می توانید آن را دریافت کنید. در هر یک از این مراحل نحوه پرداخت خسارت ممکن است متفاوت باشد.

بیمه گذار مقصر حادثه باشد

اگر بیمه گذار طی یک حادثه رانندگی با خودرو دیگر یا هر جسم ثابت یا متحرک دیگری تصادف کند و مقصر حادثه باشد می تواند از بیمه بدنه خود استفاده کرده و خسارت وارد آمده را جبران نماید.

بیمه گذار مقصر حادثه نباشد

اگر در یک حادثه  تعهد مالی بیمه شخص ثالث راننده مقصر حادثه برای جبران خسارت کفایت نکند، راننده زیان دیده می تواند از بیمه بدنه خود استفاده نماید. نکته مهم در این حالت این است که تخفیفات بیمه بدنه فرد زیاندیده از بین نخواهد رفت.

راننده مقصر فراری باشد 

بارها دیده شده است که یک راننده وقتی به محل پارک خودرو بر می گردد متوجه می شود که در این مدت زمان به خودرو آسیب وارد شده است. اگر راننده ای به خودرو در زمان پارک یا در حال حرکت آسیب وارد کند و از محل حادثه فرار کند بیمه گذار می تواند از بیمه بدنه خود برای جبران خسارت وارده استفاده کند. اگر چه که لازم است حتما با پلیس جهت دریافت گزارش تماس بگیرد.

خودرو در دسته خودرو های گران قیمت باشد

خودروهایی که گران قیمت هستند یا به عبارت دیگر ارزش بیشتری نسبت به خودروی متعارف دارند، در زمان حادثه راننده مقصر به میزان ارزش خودروی متعارف متعهد جبران خسارت وارده خواهد بود. در این شرایط برای دریافت مابقی خسارت می تواند از بیمه بدنه خود استفاده نماید.

آیا بیمه بدنه همه خسارت را می پردازد؟

پیش از پرداختن به این موضوع لازم است به موضوع فرانشیز بپردازیم. در زمان خسارت بیمه بدنه حقی به نام فرانشیز وجود دارد. و در واقع به معنی سهمی از خسارت است که بر عهده بیمه گذار است. فرانشیز در بیمه بدنه بر اساس نوع حادثه و میزان آسیب متفاوت است اما به طور معمول برای پرداخت خسارت بیمه بدنه بخش فرانشیز از کل خسارت پرداختی کسر می گردد.

برای اطلاع بیشتر درباره فرانشیز مقاله فرانشیز بیمه بدنه را بخوانید.

مدت زمان لازم برای اعلام خسارت بیمه بدنه چقدر است؟

یادتان باشد برای اعلام خسارت بیمه بدنه به میزان کافی وقت ندارید. مراجعه در فرصت اعلام شده می تواند مانع از ایجاد اختلال در فرآیند دریافت خسارت بیمه بدنه شود. در بیمه بدنه مدت زمان لازم برای اعلام خسارت ۵ روز کاری است. بیمه گذار موظف است در طول این مدت برای اعلام خسارت اقدام کند. همچنین با توجه به اینکه اغلب شرکت های بیمه خدمات خسارت سیار دارند برای ارزیابی خسارت می توانند با این مراکز تماس بگیرند تا در لحظه تعیین خسارت شوند.

نحوه اعلام خسارت بیمه بدنه چگونه است؟ مراحل اعلام خسارت بیمه بدنه

برای دریافت خسارت بیمه بدنه باید مراحلی را طی کنید. اما همه این مراحل بسته به نوع خسارت شما متفاوت است. با این حال به طور کلی مراحل دریافت خسارت بیمه بدنه در موارد زیر خلاصه می شود:

  1. تماس با مرکز پلیس برای تعیین مقصر و تهیه گزارش پلیس و ترسیم کروکی
  2. مراجعه به مراکز پرداخت خسارت شرکت بیمه ظرف مدت ۵ روز کاری
  3. انتقال خودرو به پارکینگ مجاز یا پارکینگ شرکت بیمه
  4. هماهنگی بازدید خودرو توسط کارشناس و ازیابی خسارت
  5. بازسازی و تعمیر خودرو
  6. بازدید سلامت خودرو توسط کارشناس بیمه
  7. دریافت حواله خسارت بیمه بدنه
نکته مهم : بدون ارزیابی خسارت توسط کارشناس بیمه اقدام به تعمیر و بازسازی خودرو نکنید. در این حالت شرکت بیمه هیچ گونه خسارتی به خودرو بازسازی شده نمی‌پردازد.

شایان ذکر است پس از انجام مرحله ۶ نسبت به دریافت الحاقیه تغییر سرمایه بیمه شده اقدام کنید. هر خودرو بعد از هر خسارتی که از بیمه دریافت می کند، دچار کاهش سرمایه بیمه شده می شود. بنابراین پس از هر تصادف و تعمیر خودرو می بایست نسبت به بروزرسانی سرمایه خودروتان اقدام کنید.

در حال حاضر حواله خسارت به ندرت صادر می شود و بیمه گذار با ارائه شماره شبا در زمان تشکیل پرونده خسارت را دریافت می کند.

مدارک لازم برای اعلام خسارت بیمه بدنه

دریافت خسارت بیمه بدنه همچون سایر کارهای اداری نیاز به تکمیل مدارک دارد. اما اگر می پرسید چه مدارکی برای اعلام خسارت بیمه بدنه نیاز است؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید.

  • اصل و تصویر بیمه‌نامه بدنه به همراه الحاقیه‌ها (در صورت داشتن الحاقیه)
  • اصل و تصویر بیمه‌نامه شخص ثالث
  • اصل و تصویر گواهینامه راننده مقصر
  • اصل و تصویر کارت مشخصات و شناسنامه مالکیت خودرو
  • اصل و تصویر اسناد مالکیت خودرو
  • اصل  و تصویر کارت ملی بیمه‌گذار و راننده خودرو
  • ارائه اصل گواهینامه راننده خودرو
  • ارائه گزارش مقامات انتظامی(سازشی یا غیر سازشی)​

تکمیل مدارک به نوع خسارت بیمه بدنه نیز بستگی دارد. برای مثال برای پرونده خسارتی که راننده مقصر متواری است نیاز به اصل و کپی شناسنامه و کارت خودرو مقصر وجود ندارد.

از کجا بیمه بدنه بخریم؟

با توجه به مزیت هایی که بیمه بدنه دارد، بی شک خرید بیمه بدنه برای هر خودرویی به خصوص در کلان شهر ها لازم و ضروری است. اگر چه امکان مقایسه و بررسی مورد به مورد هر بیمه بدنه از شرکت های بیمه کار بسیار زمانبر و طولانی بوده، بیمی‌لایک به شما در یک انتخاب هوشمندانه کمک می کند. کافیست وارد سایت بیمی لایک شوید و بیمه های بدنه شرکت های بیمه را از لحاظ قیمت، شرایط پرداخت، سطح توانگری، تعداد شعب پرداخت خسارت و… با یکدیگر مقایسه کنید. همین حالا از لینک زیر بیمه بدنه خودتان را انتخاب و خریداری کنید و رایگان درب منزل بیمه نامه را تحویل بگیرید. یکی از مزیت های خرید بیمه بدنه از بیمی لایک این است که بازدید به صورت رایگان و در محل شما انجام خواهد شد.

 

خرید بیمه بدنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.