جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ چقدر است؟ + جدول قیمت ها

کافیست با یک روز تاخیر برای تمدید بیمه شخص ثالث اقدام کنی آنوقت میبینید که برای یک روز تاخیر (حتی یک روز تعطیل) باید حق بیمه بیشتر پرداخت کنید. ضرورت خرید بیمه شخص ثالث را بر هیچ کس پوشیده نیست. در این مقاله قصد داریم درباره جزئیات مربوط به جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ و عواقب ناشی از عدم تمدید به موقع آن صحبت کنیم.

چرا عدم تمدید به موقع بیمه شخص ثالث جریمه دارد؟

همانطور که می‌دانید بیمه شخص ثالث برای جبران خسارت وارده به جان و مال افرادی است که در تصادف با اتومبیل و وسایل نقلیه موتوری به آن‌ها وارد می‌شود. از‌این‌رو ضروری است تا هر مالک خودرویی بیمه شخص ثالث معتبر تهیه کند. اما اگر خودرویی در خیابان بدون بیمه معتبر رانندگی کند و خسارتی به افراد وارد کند تکلیف آن‌ها چه می‌شود؟ بنابراین جریمه مختصری برای  عدم تمدید به موقع بیمه شخص ثالث در نظر گرفته شده است تا مالکین خودرو در تمدید به موقع آن کوتاهی نکنند.

البته جریمه دیرکرد یا جریمه صندوق به منظور حمایت از اشخاص ثالث در صندوق ذخیره بیمه مرکزی جمع آوری می گردد تا در شرایط خاص که شرکت بیمه متعهد پرداخت خسارت نمی گردد، خسارت اشخاص ثالث جبران شود.

فرمول محاسبه جریمه دیرکرد ثالث ۱۴۰۱

همانطور که گفتیم به ازای هر روز دیرکرد در تمدید بیمه شخص ثالث یک جریمه در نظر گرفته می شود. این مبلغ جریمه ثابت است و فرمول مشخصی دارد. هر روز جریمه صندوق معادل حق بیمه یک روز می باشد. بدین صورت که نرخ بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ را بر تعداد روزهای سال ۳۶۵ روز (برای سال کبیسه ۳۶۶ روز) تقسیم میکنیم. در ادامه یک نمونه محاسبه جریمه دیرکرد را می‌بینید.

فرمول محاسبه جریمه دیرکرد 1401

 

نکته حایز اهمیت در محاسبه جریمه دیرکرد این است که مبلغ به دست آمده مالیات اضافه می‌شود و در صورتی که بیمه گذار تخفیفات سنواتی یا تخفیف عدم خسارت داشته باشد در محاسبه دیرکرد بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ اعمال می‌گردد.

 

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ چقدر است؟

محاسبه حق بیمه به عوامل متعددی همچون نوع خودرو، کاربری، تخفیفات و… بستگی دارد. جریمه صندوق نیز از این امر متسثنی نیست. این جریمه بر اساس حق بیمه یک روز از سال خودرو در نظر گرفته می شود. بنابراین جریمه دیرکرد انواع خودرو، موتور سیکلت، اتوبوس و سایر وسایل نقلیه موتوری متفاوت است.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

کمترین قیمت بیمه شخص ثالث متعلق به بیمه موتور سیکلت است. انواع موتورسیکلت بر اساس میزان حق‌بیمه خود نرخ جریمه دیرکرد متفاوتی دارند. جدول زیر قیمت دیرکرد بیمه شخص ثالث موتور سیکلت ۱۴۰۱ را نشان می دهد:

 

موتور سیکلت
گازی ۱۵,۹۴۵
دنده ای ۱ سیلندر ۱۹,۴۷۹
۲ سیلندر و به بالا ۲۱,۳۹۷
دنده ای دارای ۳ چرخ یا ساید کار ۲۳,۰۱۴

 

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث خودرو سواری

جدول زیر نرخ جریمه صندوق هر یک از انواع خودرو ها را به شما نشان می‌دهد:

 

سواری
کمتر از ۴ سیلندر ۶۴,۲۱۹
پیکان، پراید و سپند ۷۶,۰۵۵
سایر ۴ سیلندرها ۸۹,۳۹۷
بیش از ۴ سیلندر ۱۰۰,۰۵۵

 

نکته : شایان ذکر است در صورت تغییر کاربری خودرو به تاکسی، تعلیم رانندگی و… نرخ حق بیمه افزایش و به تبع آن نرخ جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث نیز اضافه می‌گردد.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث وانت

در جدول زیر نرخ جریمه انواع خودرو های بارکش بر اسا ظرفیت بارگیری را مشاهده می‌کنید:

 

بارکش با ظرفیت بارگیری
تا ۱ تن ۷۸,۶۸۵
بیش از ۱ تن تا ۳ تن ۹۴,۷۴۰
بیش از ۳ تن تا ۵ تن ۱۱۹,۹۱۸
بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن ۱۵۳,۶۴۴
بیش از ۱۰ تن تا ۲۰ تن ۱۷۸,۷۹۵
بیش از ۲۰ تن ۱۸۹,۴۷۹

 

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث سایر وسایل نقلیه موتوری

انواع وسایل نقلیه موتوری مثل ماشین آلات کشاورزی و اتوبوس های مسافربری در جدول زیر گردآوری کردیم:

 

اتوکار
 ۷ نفر با احتساب راننده ۱۸۴,۱۶۴
۹ نفر با احتساب راننده ۱۸۹,۴۷۹
ون با ظرفیت ۱۰ نفر با احتساب راننده ۱۹۱,۵۸۹
مینی بوس ۱۶ نفره با احتساب راننده ۲۳۵,۵۶۲
مینی بوس ۲۱ نفره با احتساب راننده ۲۴۴,۶۸۵
اتوبوس ۲۷ نفره با احتساب راننده و کمک ۳۶۰,۷۹۵
اتوبوس ۴۰ نفره با احتساب راننده و کمک ۴۵۳,۹۴۵
اتوبوس ۴۴ نفره با احتساب راننده و کمک ۴۸۱,۷۵۳

 

 

سایر وسایل نقلیه موتوری
کشاورزی ۳۲,۹۵۹
راه سازی و ساختمانی ۴۷,۰۹۶
حمل زباله و خیابان پاک کن ها ۷۶,۵۴۸

 

بخشودگی جریمه دیرکرد ۱۴۰۱

جریمه دیرکرد به منظور رفاه حال اشخاص ثالث آسیب دیده می باشد. حمایت از این افراد در صورتی که فرد مقصر فاقد بیمه نامه معتبر باشد و شرکت بیمه هیچ خسارتی را متقبل نشود، بسیار دشوار خواهد بود. بر این اساس صندوق ذخیره بیمه مرکزی به منظور جبران این گونه خسارات راه اندازی گردید. این جرایم غیر قابل بخشش بوده و همه افراد جامعه در صورت دیرکرد در زمان تمدید می بایست این مبلغ را بپردازند. البته بیمه مرکزی در برخی از مناسبت‌های سال، فرصتی را برای جبران این هزینه فراهم می آورد. با اعلام بخشودگی جریمه دیرکرد در سال ۱۴۰۱ کلیه شرکت های بیمه موظف به اجرای بخشنامه بوده و تا زمان اطلاع رسانی بیمه مرکزی، جریمه دیرکرد از بیمه گذاران اخذ نمی گردد.

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث از بیمی لایک

با توجه به ضرورت تمدید به موقع بیمه شخص ثالث لازم است که همیشه تاریخ بیمه را به خاطر داشته باشیم. در سامانه بیمی‌لایک با ثبت نام در یادآور بیمه نیاز نیست تاریخ مهم انقضای بیمه شخص ثالث را هیچ وقت فراموش نمیکنید. همچنین در سایت فروش آنلاین بیمی لایک می‌توانید قیمت بیمه شخص ثالث شرکت های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و به صورت نقدی یا اقساطی خریداری نمایید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.