نرخ بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ + جدول

یکی از مهم ترین تغییرات در سال جدید، تغییر نرخ بیمه شخص ثالث است. از آنجایی که خرید بیمه شخص ثالث اجباری بوده و تاخیر در تمدید به موقع هزینه‌های اضافی برای ما دارد؛ وظیفه خودمان دانستیم که در ابتدای سال شما را از تغییرات قیمت این بیمه مهم و ضروری مطلع کنیم. در ادامه این مقاله نرخ بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ و تعهدات آن را می‌خوانید.

نحوه محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱

قیمت بیمه شخص ثالث خودرو به دو عامل مهم وابسته است. اولین و مهم‌ترین عامل نرخ دیه تعیین شده سال جاری است. به دلیل آنکه سقف تعهدات تاثیر مستقیم بر نرخ دیه دارد پس میزان دیه در سال و در ماه های حرام بر قیمت بیمه شخص ثالث تاثیر می‌گذارد.

نرخ دیه در سال ۱۴۰۱ در ماه حرام و غیر حرام متفاوت است. قیمت دیه در ماه های حرام یک سوم نسبت به سایر ماه ها بیشتر است بدین ترتیب نرخ دیه در سال ۱۴۰۱ در ماه حرام برابر هشتصد میلیون تومان و در ماه های غیر حرام برابر ششصد میلیون تومان است. این مبلغ نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است.

عامل ثانویه موثر در نرخ بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ نوع خودرو می‌باشد. هر خودرویی بر اساس هر یک از عوامل زیر قیمت‌ بیمه شخص ثالث متفاوتی دارد.

  • نوع وسیله نقلیه(موتور، خودرو سواری، اتوبوس و …)
  • نوع سیستم (سه سیلندر، چهار سیلندر، ۶ سیلندر و بیشتر و …)
  • سال ساخت
  • کاربری (شخصی، تاکسی و …)
  • تخفیفات
  • میزان تعهدات

بنابراین محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث کار ساده ای نیست و به عوامل متفاوتی بستگی دارد. برای اطلاع بیشتر از نحوه محاسبه و تخفیف بیمه شخص ثالث مقاله خواندنی تخفیف بیمه شخص ثالث را مطالعه کنید.

نرخ دیه ۱۴۰۱ چقدر است؟

همانطور که گفتیم طبق روال هر ساله خون بهاء در ابتدای هر سال تغییر می‌کند. بنابراین در ابتدای سال ۱۴۰۱ بر اساس اعلام قوه قضائیه نرخ دیه ۱۴۰۱ مشخص گردید. بدین ترتیب قیمت دیه در ماه‌های غیر حرام برابر است با ۶۰۰ میلیون تومان و در ۴ ماه حرام (محرم،رمضان، ذی‌القعده و ذی‌الحجه) معادل ۸۰۰ میلیون تومان می باشد. در این‌حالت تعهدات جانی بیمه شخص ثالث تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. با این حساب بیمه شخص ثالث با توجه به نرخ دیه آن سال بر اساس دیه جدید خسارت می پردازد و حق بیمه آن متناسب با نرخ جدید ارزیابی می گردد.

نرخ حق بیمه بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ چقدر است؟

عوامل متعددی در نرخ نهایی حق بیمه شخص ثالث موثر است . همانطور که پیش تر اشاره کردیم سوابق خودرو، سوابق بیمه شخص ثالث سال قبل و همچنین تعهدات بیمه شخص ثالث جدید از عوامل موثر تاثیر گذار در نرخ بیمه شخص ثالث هستند. در سال ۱۴۰۱ همچون سنوات قبلی بیمه مرکزی حق بیمه مشخص مربوط به هریک از دسته بندی خودرو ها را اعلام می کند. در این جدول حداقل نرخ بیمه ثالث مربوط به دسته موتور سیکلت و بیشترین حق بیمه مختص اتوبوس با ظرفیت ۴۴ نفر می باشد.

در این میان قیمت بیمه شخص ثالث خودرو پژو ۲۰۶ شخصی با در نظر گرفتن نرخ دیه سال جدید و تعهد مالی حداقل به میزان ۲۰ میلیون تومان برابر است با ۳.۲۶۳.۰۰۰ تومان است. این قیمت با توجه به سوابق بیمه نامه (تخفیفات و خسارت) و میزان تعهدات مازاد مالی متغیر است.

سقف تعهدات بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱

تعهدات بیمه شخص ثالث به ۳ دسته کلی زیر تقسیم می شوند:

  • تعهدات بدنی : خسارت هایی که منجر به فوت و جرح شود را جبران می‌کند.
  • تعهدات مالی : زیان مالی وارد به اشخاص ثالث را جبران می‌کند.
  • حوادث راننده : خسارت جانی وارد به راننده را می‌پردازد.

در میان تعهدات بالا تنها تعهدات مالی قابل تغییر بوده و بیمه گذار می تواند آن را تا سقف نصف دیه افزایش دهد. به طور مثال حداقل میزان تعهدات مالی در سال ۱۴۰۱ معادل ۲۰ میلیون تومان است که تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان می توان آن را افزایش داد.

جدول نرخ بیمه خودرو سال ۱۴۰۱

جدول زیر تعهدات بیمه شخص ثالث سایر دسته بندی های خودرو را به طور کامل نشان می دهد.

جدول حق بیمه شخص ثالث 1401

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث بیمه ای اجباری برای انواع خودرو ها و وسایل نقلیه است. بنابراین عدم تمدید به موقع آن علاوه بر دردسر های متفاوتی که می تواند برایتان ایجاد کند بار مالی به همراه خواهد داشت. بر این اساس به ازای هر روز دیرکرد در تمدید بیمه نامه به صورت روزانه جریمه تاخیر برای شما در نظر گرفته می شود. این مبلغ برابر یک روز پوشش بیمه ای خودروی شماست. به طور مثال برای خودرو پژو با کاربری شخصی هر روز دیرکرد معادل ۸.۹۴۰ تومان می باشد.

خرید بیمه شخص ثالث از بیمی لایک

برای خرید بیمه شخص ثالث و سایر انواع بیمه نامه کافیست به سایت بیمی لایک مراجعه کنید. برای خرید بیمه شخص ثالث تنها با وارد کرد مشخصات خودروتان می توانید قیمت سایر شرکت های بیمه را ببینید و با یکدیگر مقایسه کنید. خرید اقساطی بیمه شخص ثالث از طریق همین صفحه و تنها با ارائه ۳ برگ چک صیادی انجام می شود.

 

1 نظر
  1. محمد می گوید

    ممنون از سایتتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.