بیمه مسئولیت پزشکان

هر پزشک در مسیر شغلی خود با چالش های متفاوتی روبروست. هر تصمیم اشتباه یا خطای سهوی می تواند خسارت جبران ناپذیری به بار آورد. با توجه به اینکه هر پزشک در قبال جان بیماران خود مسئول است، در صورت خطای وارده به جان بیمار می بایست پاسخگو باشد. بدین ترتیب بیمه مسئولیت پزشکان برای جبران خطراتی است که ممکن است به جان بیماران وارد شود. این مقاله به طور کامل به توضیح این بیمه نامه می پردازد.

بیمه مسئولیت پزشکان چیست؟

بیمه مسئولیت پزشکان از انواع بیمه مسئولیت حرفه‌ای است. این بیمه‌نامه برای جبران آسیب‌هایی است که پزشک در صورت غفلت، تشخیص یا تجویز اشتباه به بیمار وارد می‌کند. این بیمه‌نامه شرایطی دارد که بر اساس آن شرکت بیمه برای جبران خسارت متعهد می‌گردد.

به طور کلی این بیمه‌نامه برای جبران خطاهای غیر عمد پزشک در مقابل بیماران می‌باشد.

 

پوشش‌های بیمه مسئولیت پزشکان

در این بیمه‌نامه در صورتی که غفلت، قصور یا خطای پزشک موجب فوت یا نقص عضو بیمار شود، شرکت بیمه متعهد پرداخت خسارت می‌گردد. البته در این بیمه‌نامه سقف پوشش نقص عضو توسط پزشک تعیین می‌شود و شرکت بیمه تا سقف مورد نظر قبول تعهد می‌کند.

چه پوشش‌هایی را بیمه مسئولیت پزشکان جبران نمی‌کند؟ (استثنائات)

در بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان همچون سایر بیمه‌نامه‌ها شرایطی وجود دارد که بیمه در تعهد خود قرار نمی‌دهد. این شرایط با توجه به آئین‌نامه مصوب در شورای عالی بیمه نوشته شده است و در همه شرکت‌های بیمه یکسان است.

پوشش‌هایی که بیمه مسئولیت پزشکان متعهد نمی‌شود شامل :

  • در صورتی که حادثه وارده در اثر تجویز پزشک خارج از تخصصش انجام شود.
  • درصورتی که پزشک به دلیل مصرف الکل، مواد مخدر و… هوشیاری کافی برای درمان بیمار را نداشته باشد و منجر به صدمه و آسیب جسمی‌به بیمار شود.
  • انجام اعمال جراحی و درمان که خلاف قوانین و مقررات مراجع ذی صلاح باشد.
  • خسارت‌هایی که در اثر موارد رادیواکتیو به بیمار وارد شده باشد. مگر در شرایطی که استفاده از این مواد برای درمان ضروری باشد.
  • اگر خسارت وارده به بیمار از روی عمد توسط پزشک انجام شود، در تعهدات این بیمه‌نامه نیست.
  • در صورتی که بیمه گذار دچار عدم النفع شود. برای مثال در جریان یک پرونده، پروانه نظام پزشکی آن معلق شود.

قیمت بیمه مسئولیت پزشکان

قیمت بیمه مسئولیت‌پزشکان به دو عامل مهم وابسته است:

  • نوع تخصص پزشک
  • سقف تعهدات درخواستی

تخصص پزشک یک عامل اصلی و تعیین کننده در نرخ بیمه مسئولیت حرفه‌ای‌پزشکان است. این بیمه‌نامه بر اساس نوع تخصص پزشکان (ریسک احتمال خسارت) به ۵ دسته تقسیم می‌شوند:

  • جراحان متخصص زنان و زایمان، جراحان عمومی، بیهوشی، ارتوپدی
  • جراحان متخصص قلب، مغز و اعصاب، چشم، ترمیمی و پلاستیک، ارولوژی
  • جراحان متخصص فک و صورت، گوش و حلق و بینی، دندان و لثه، پوست، اطفال
  • پزشکان متخصص غیر جراح که به هر دلیلی جراحی انجام نمی‌دهند مثل: دندانپزشکان، پزشکان عمومی و…

 

بیشتر بخوانید: بیمه مسئولیت چیست؟

پرداخت خسارت بیمه مسئولیت پزشکان

پرداخت خسارت در بیمه مسئولیت‌پزشکی منوط به زمانی است که پزشک مقصر تشخیص داده شود. همچنین در این بیمه‌نامه بیمه گذار تا سه سال هر گونه خسارت وارده به بیماران را تحت پوشش قرار می‌دهد. البته در شرایطی که خسارت وارده به بیمار مشخص باشد و بیمه‌گر بداند که پزشک مقصر حادثه بوده، غرامت وارده را قبل از صدور رای دادگاه پرداخت می‌کند.

 

نکته : تعهدات شرکت بیمه در محدوده جغرافیایی ایران می‌باشد.

خرید بیمه مسئولیت پزشکان

اگر تا الان به دلیل مشغله کاری نتوانستید بیمه مسئولیت خود را خریداری کنید، همین الان در سایت بیمی‌لایک می‌توانید به صدور آنلاین ثبت سفارش کنید و در کوتاه ترین زمان بیمه‌نامه خود را تحویل بگیرید. این بیمه‌نامه برای دانشجویان و رزیدنت‌ها نیز صادر می‌شود.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.