بیمه بدنه چه خساراتی را پوشش می‌دهد؟ معرفی کامل پوشش‌های اصلی و اضافی

بیمه بدنه از جمله بیمه‌نامه‌های غیراجباری است که لازمه هر مالک خودرویی برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی می باشد. اگر خودروی لوکسی دارید یا می‌خواهید در زمان وقوع حادثه کمتر متضرر شوید بیمه بدنه می‌تواند مشکل شما را حل کند. شرکت‌های بیمه با ارائه پوشش‌های بیمه بدنه متنوع سعی در افزایش رضایت مشتریان دارند. بااین‌حال سعی کردیم تا در این مقاله یک‌بار برای همیشه پوشش‌های بیمه بدنه را به طور کامل معرفی کنیم:

پوشش بیمه بدنه چیست؟

آسیب‌ها و صدمات مالی به بدنه خودرو قابل جبران هستند. درست است که بیمه شخص ثالث آسیب‌های وارد به خودروی مقصر را پرداخت نمی‌کند یا حتی آسیب‌های مالی که به خودروی زیان‌دیده در صورت متواری بودن راننده وارد شده است را پرداخت نمی‌کند اما بیمه بدنه همه این موارد را جبران می‌کند. بیمه بدنه برای جبران خسارت‌های مالی ست که به بدنه خودروتان وارد می‌شود.

خساراتی که بیمه بدنه پوشش می‌دهد شامل چه مواردی می‌شود؟

به‌طورکلی خسارت‌هایی که بیمه بدنه پوشش می‌دهد به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. پوشش‌های اصلی و پوشش‌های اضافی. شرکت‌های بیمه بر اساس نوع خسارت و تعهدات بیمه‌نامه خسارت‌های وارده را جبران می‌کنند. در ادامه هر یک از این دسته‌ها به همراه پوشش‌های زیر مجموعه آن‌ها به طور کامل توضیح خواهیم داد.

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه

دسته اول و مهم بیمه بدنه همان پوشش‌های اصلی بیمه بدنه می‌باشند که به صورت پیش فرض هر بیمه بدنه‌ای با حداقل تعهدات این پوشش‌ها را جبران می‌کند. ۳ پوشش اصلی بیمه بدنه شامل:

پوشش حادثه

هر حادثه‌ای که منجر به آسیب و صدمه به بدنه خودرو شود در پوشش این بیمه‌نامه است. این مورد شامل تمامی حوادث وارده از جمله واژگونی خودرو می‌باشد. این آسیب‌ها از هرگونه جسم متحرک یا ثابت قابل جبران می‌باشد.

پوشش آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه

هرگونه آسیبی که به خودرو در اثر آتش‌سوزی بر اساس هر یک از عواملی همچون انفجار، صاعقه، سقوط خودرو و … وارد شود، تحت پوشش این بیمه‌نامه خواهد بود. این پوشش هم خسارت کلی و هم خسارت جزئی ناشی از آتش‌سوزی خودرو را جبران می‌کند.

پوشش سرقت کلی

سرقت کلی خودرو یکی از عوامل شایع در بیمه بدنه است. در صورتی که یک خودرو در اثر سرقت کلی ناپدید و بعد از گذشت ۶۰ روز از آن پیدا نشود، شرکت بیمه خسارت آن را می‌پردازد.

پوشش‌های اضافی بیمه بدنه

پوشش های اضافی بیمه بدنه

پوشش های اضافی، خطراتی هستند که که شرکت بیمه با پرداخت حق بیمه اضافی تحت پوشش خود قرار می دهد. برخی از پوشش‌های اضافی عبارتنداز:

شکست شیشه در بیمه بدنه

با خرید این پوشش جبران خسارت شکست شیشه در اثر تغییر دما و یا متراکم شدن هوای درون خودرو در تعهدات شرکت بیمه قرار دارد.

سرقت درجای قطعات در بیمه بدنه

این پوشش برای خودروهای غیر عمومی و غیر کرایه می‌باشد و خسارات وارده در اثر سرقت قطعات خودرو فابریک و غیر فابریک را جبران می‌کند. اگر می‌خواهید لوازم اضافی خودرو مثل پخش و باند را تحت پوشش بیمه قرار دهید می‌بایست در زمان صدور و با ارائه برگ خرید به شرکت بیمه اعلام کنید.

از بین رفتن رنگ و مواد شیمیایی در بیمه بدنه

با خرید این پوشش خسارات ناشی از پاشیدن مواد شیمیایی و رنگ و اسید که منجر به خرابی رنگ ماشین و افت ارزش خودرو می‌شود را جبران کنید.

ترانزیت خودرو

اگر قصد دارید که با خودروی خود به مناطقی خارج از مرزهای ایران مسافرت کنید، این پوشش را از دست ندهید. با توجه به اینکه حوادث رانندگی اجتناب‌ناپذیر هستند، کوچک‌ترین خسارتی که در کشور دیگر وارد شود خسارت آن قابل جبران خواهد بود. این پوشش نیز از پوشش‌هایی است که همه شرکت‌های بیمه آن را ارائه نمی‌دهند. پس در خرید بیمه بدنه دقت کافی داشته باشید.

پوشش نوسانات قیمت در بیمه بدنه

همان‌طور که می‌دانید خسارت‌های پرداختی شرکت بیمه‌گر بر اساس قیمت روز خودرو می‌باشد. با خرید این پوشش در صورتی که ارزش خودروی بیمه‌شده در طول مدت قرارداد بیمه بدنه افزایش پیدا کند، شرکت بیمه بر اساس آن حق بیمه را می‌پردازد؛ مشروط به اینکه در ابتدای بیمه‌نامه ارزش واقعی خودرو در آن زمان لحاظ گردد.

پوشش حذف فرانشیز در بیمه بدنه

آن بخش از خسارت وارده که پرداخت آن بر عهده بیمه‌گذار است، فرانشیز می‌گویند. این پوشش بیمه‌ای، تنها فرانشیزی که روی خطرات اصلی بیمه بدنه وجود دارد را حذف می‌کند.

پوشش حذف استهلاک در بیمه بدنه

هر کس که خودرویی دارد می‌داند که قطعات خودرو بعد از مدتی فرسوده شده و کارایی یک قطعه نو را ندارند. در شرایطی که یک خودرو در یک حادثه آسیب‌دیده و نیاز به تعویض قطعه داشته باشد هزینه استهلاک از کل هزینه کسر می‌گردد. به‌طورکلی برای هر خودرو از سال پنجم به ازای هرسال ۵ درصد هزینه استهلاک در نظر گرفته می‌شود که حداکثر تا ۲۰ درصد برای هر خودرو لحاظ می‌شود. برای مثال اگر در یک حادثه خودرویی که ۱۰ سال از تاریخ تولید آن می‌گذرد دچار حادثه شود و نیاز به تعویض قطعه داشته باشد، هزینه استهلاک (معادل ۲۰ درصد برای خودرو مذکور) از کل هزینه قطعه کسر می‌گردد. با این شرایط با خرید این پوشش درصورتی‌که خودرویی با مدل ۵ سال به بالا دارید در صورت خسارت هزینه‌ای بابت استهلاک قطعات از شما کسر نمی‌گردد.

در این پوشش غرامت استهلاک لاستیک و باتری خودرو در تعهد شرکت بیمه‌گر نیست.

همچنین شکست شیشه و اجرت مشمول ضریب استهلاک نمی‌شوند.

و در آخر افت قیمت در پوشش حذف استهلاک لحاظ نمی‌شود.

پوشش هزینه ایاب و ذهاب

گاها پیش می‌آید خسارت‌های وارد به خودرو آن‌قدر زیاد است که می‌بایست چند روزی در تعمیرگاه بماند، خواب خودرو در تعمیرگاه هزینه‌هایی را برای بیمه‌گذار به همراه دارد که با انتخاب این پوشش می‌تواند بخشی از آن را جبران کند. خسارت پرداختی تحت عنوان پوشش ایاب و ذهاب به بیمه‌گذار در هر شرکت متفاوت است. در این شرایط پیش از خرید این پوشش شرایط خصوصی بیمه بدنه آن شرکت را مطالعه نمایید.

برای اطلاع بیشتر از نحوه محاسبه خسارت بیمه بدنه مطلب راهنمای جامع نحوه محاسبه خسارت بیمه بدنه را از دست ندهید.

پوشش خط و خش

اشیاء برنده خسارت‌های بسیاری به بدنه وارد می‌کنند. خسارت‌های که هم باعث خرابی رنگ و فرورفتگی بدنه خودرو می‌شود و هم موجب افت ارزش خودرو می‌گردد. این پوشش تنها توسط شرکت بیمه ایران ارائه می‌شود و خسارت ناشی از کشیدن میخ و اشیاء تیز را جبران می‌کند.

چه خساراتی شامل پوشش بیمه بدنه نمی‌شوند؟

خطراتی هم وجود دارند که شرکت بیمه به هیچ عنوان تحت پوشش قرار نمی‌دهند. حتی با پرداخت حق بیمه اضافی. این پوشش‌ها عبارت‌اند از:

  • خسارت‌هایی که به دلیل جنگ، شورش و آشوب به خودرو وارد می‌شود.
  • آسیب‌هایی که بر اثر انفجار و تشعشعات هسته‌ای به خودرو وارد می‌شود.
  • زیانی که به‌صورت عمدی از سوی بیمه‌گذار راننده و یا ذینفعان وارد می‌شود. ذینفع به کسی القا می‌شود که خسارت بیمه‌نامه به آن پرداخت می‌شود. در هنگام صدور بیمه‌نامه، نام ذینفع و یا ذینفعان در بیمه‌نامه درج می‌گردد.
  • صدمه‌هایی که در حین فرار از پلیس به خودرو وارد می‌شود.
  • خسارت‌هایی که در اثر مصرف مواد روان‌گردان و مشروبات الکلی توسط راننده به وجود می‌آید.
  • آسیبی که در اثر بکسل کردن خودروی دیگر به خودرو بیمه‌گذار وارد می‌شود. شرکت‌های بیمه در قبال خودروهایی که کاربری حمل خودرو را دارند و ایمنی لازم به جهت بکسل خودرو رعایت کرده باشند خسارت می‌پردازد.
  • خساراتی که در اثر حمل بار بیش از ظرفیت خودرو وارد می‌شود.

از کجا بیمه بدنه بخریم؟

با توجه به ضرورت خرید بیمه بدنه بهتر است در خرید آن دقت لازم داشته باشید. در حال حاضر نمایندگی‌های شرکت‌های بیمه در سراسر کشور خدمات صدور بیمه بدنه را انجام می‌دهند. در حال حاضر با توجه به تعدد شرکت‌های بیمه، سامانه بیمی لایک این امکان را فراهم آورده است تا شرکت‌های بیمه را با یکدیگر از لحاظ قیمت، میزان رضایتمندی مشتریان، سطح توانگری و … با یکدیگر مقایسه کنید. اگر هنوز نمی‌دانید چه بیمه بدنه‌ای بخرید، مقاله بهترین بیمه بدنه خودرو را از دست ندهید.

خرید بیمه بدنه

واژگونی خودرو جزو تعهدات پایه بیمه بدنه می‌باشد.

خیر بیمه بدنه افت قیمت (کاهش ارزش خودرو) را پوشش نمی‌دهد

بیمه بدنه موتور سیکلت تنها توسط تعداد معدودی از شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود که برخی از پوشش‌های بیمه بدنه اتومبیل مثل سرقت کلی خودرو را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

هر گونه تغییر در تعهدات بیمه نامه با صدور الحاقیه و پرداخت حق بیمه آن اعمال می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.