همه چیز درباره بیمه بدنه موتورسیکلت از مزایا تا قیمت و خرید بهترین بیمه بدنه

موتورسیکلت، این وسیله پر خطر اما بسیار کارآمد. این روزها موتور سیکلت‌ها خصوصا در شهر‌های بزرگ بسیار دیده می‌شوند. این وسیله که بسیار کاربردی بوده و خود یکی از وسایل حمل و نقل و ضروری محسوب می‌شود در خلال تردد در سطح شهر، در معرض خطرات بسیاری قرار می‌گیرد. برخی از این خطرات با خرید بیمه بدنه موتور سیکلت قابل جبران است. این بیمه نامه همچون بیمه بدنه خودرو اجباری نبوده و به صورت اختیاری است که پوشش‌های متفاوتی از بیمه بدنه خودرو را تحت پوشش قرار می‌دهد. جزئیات بیمه بدنه موتور سیکلت را در ادامه بخوانید.

بیمه بدنه موتورسیکلت چه خساراتی را پوشش می‌دهد؟

به طور کلی تعهدات شرکت بیمه برای جبران خسارت‌های وارده به موتور سیکلت از خطرات زیر می‌باشد:

  • واژگونی موتور سیکلت : در این بیمه نامه سقوط موتور و واژگونی آن و آسیب‌های وارده به آن تحت پوشش شرکت بیمه قرار می‌گیرد.
  • آتش سوزی (حریق)
  • تصادفات : برخورد موتور سیکلت به یک جسم ثابت و متغیر و همچنین برخورد اشیاء به خودرو و هر گونه خسارت وارد به موتور سیکلت در جریان حادثه و تصادف تحت پوشش شرکت بیمه قرار می‌گیرد.

در این بیمه نامه موتورسیکلت بدلیل ریسک بالای آن در سرقت کلی و جزئی به هیچ عنوان تحت پوشش بیمه موتور سیکلت قرار نمی‌گیرند. البته که موتور‌های گران قیمت و خاص در شرایطی و با موافقت شرکت بیمه می‌تواند تحت پوشش قرار بگیرند، که در قیمت بیمه بدنه موتور سیکلت لحاظ می‌شود.

چه خساراتی تحت پوشش بیمه بدنه موتورسیکلت قرار نمی‌گیرند؟

قیمت بیمه بدنه موتور سیکلت بیمه بدنه موتور سیکلت همچون سایر بیمه نامه‌ها استنائاتی را دارد در این قسمت مواردی که به هیچ عنوان تحت پوشش این بیمه نامه قرار نمی‌گیرند را می‌بینید:

  • خسارت‌های وارده در اثر جنگ، شورش، حمله یا اعتصاب به موتورسیکلت.
  • خسارت‌های وارده در اثر انفجارهای هسته‌ای، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم.
  • خسارت‌های وارده در اثر عمل عمد بیمه‌گذار، ذی‌نفع یا راننده موتورسیکلت.
  • خسارت‌های وارده در اثر تعقیب و گریز از پلیس با موتورسیکلت.
  • خسارت‌های وارده در اثر استفاده مشروبات الکلی، مواد روان‌گردان یا مخدرها.
  • خسارت‌های وارده در اثر حمل بار بیشتر از حد مجاز
  • خسارت‌های وارده در اثر رانندگی‌ بدون گواهینامه موتورسیکلت.
استثناء: خسارت وارده در اثر تعقیب و گریز از سوی پلیس تنها در صورتی پرداخت می‌شود که موتور از سوی شخص دیگری به غیر مالک و بدون دخالت و خواست ایشان سرقت و انجام شود.

وظایف بیمه‌گذار در بیمه بدنه موتورسیکلت چیست؟

می‌دانیم که بیمه نامه یک قرارداد دو طرفه است. یعنی همانطور که بیمه گر موظف است خسارت را طبق شرایط پرداخت کند، بیمه‌گذار (مالک) نیز مسئولیت‌های لازم در این خصوص بر عهده گیرد. از جمله وظایف بیمه‌گذار عبارتند از :

  1. رعایت اصل حد اعلای حسن نیت
  2. پرداخت مبلغ بیمه
  3. اعلام تشدید خطر
  4. اعلام نمودن خسارت
  5. عدم اظهارات غیر واقعی
  6. اجتناب از وقوع حادثه یا توسعه خسارت
  7. خودداری از جابه‌جایی موتورسیکلت هنگام بروز خسارت
  8. اجتناب از تعمیر موتورسیکلت بدون هماهنگی با بیمه‌گر

مدت اعتبار بیمه بدنه موتور سیکلت چقدر است؟

مدت اعتبار بیمه موتور سیکلت به صورت یکساله می‌باشد و از ساعت ۲۴ روز صدور بیمه نامه شروع و تا ساعت ۲۴ سال بعد معتبر است.

شرایط فسخ بیمه بدنه موتور سیکلت چگونه است؟

بیمه بدنه موتورسیکلت در شرایطی ممکن است به فسخ بیمه نامه منجر شود. فسخ بیمه نامه به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود و هر کدام از آنها بسته به شرایط متفاوت است. فسخ بیمه نامه گاهاً ممکن است به درخواست بیمه‌گذار انجام شود و در بعضی شرایط هم ممکن است توسط بیمه گر یا حتی خود به خود انجام شود . در ادامه هر کدام از شرایط فسخ را به به طور کامل توضیح دادیم .

فسخ از طرف شرکت بیمه

شرکت بیمه در شرایط زیر می‌تواند بیمه نامه را فسخ کند :

  • اگر  بیمه‌گذار حق بیمه را به موقع پرداخت نکند.
  • اگر ریسک خطر موتور سیکلت بیشتر شده باشد. با تشدید خطر شرکت بیمه می‌تواند با افزایش حق بیمه به تعهدات خود عمل کند و در غیر این صورت بیمه نامه را فسخ کند.
استثناء: بیمه‌گذار می‌تواند در شرایط خاص پیش از صدور بیمه نامه در خصوص ریسک خطر با بیمه گر به توافق برسد. موافقت بیمه گر و درج در بیمه نامه بدلیل عدم فسخ و پایبندی بیمه گر به تعهداتش خواهد بود.
  • اگر بیمه‌گذار عمداً یا سهواً اطلاعات کافی در اختیار بیمه گر قرار ندهد یا اظهارات خلاف واقع داشته باشد.

فسخ از طرف مشتری

در شرایط زیر مشتری می‌تواند بیمه نامه را فسخ کند:

  • در صورتی که ریسک مورد بیمه کاهش پیدا کند و بیمه گر حاضر نشود که حق بیمه را کاهش دهد.
  • اگر شرکت بیمه به هر دلیل فعالیت اش لغو شود و دیگر نتواند به تعهدات خود پایبند باشد، بیمه‌گذار می‌تواند بیمه نامه خود را فسخ کند.

فسخ خود به خود

اگر موتور سیکلت به هر دلیلی از بین برود، بیمه نامه مورد نظر فسخ می‌گردد. البته در شرایطی که بیمه نامه خسارت کلی ناشی از حریق یا تصادف را ببیند، خسارت به طور کامل پرداخت شده و دیگر بیمه نامه فاقد اعتبار است. اگر بیمه نامه به صورت چند ساله صادر شده باشد حق بیمه سنوات آتی به بیمه‌گذار عودت می‌گردد.

فسخ هنگام انتقال مالکیت

اگر مالک موتور سیکلت بخواهد بیمه نامه را بفروشد می‌تواند بیمه نامه را فسخ کند و الباقی حق بیمه را باز پس بگیرد. البته می‌تواند بیمه نامه را به مالک جدید تحویل بدهد که در این صورت اگر مالک جدید متعهد به شرایط و وظایف خود باشد می‌تواند از شرکت بیمه در صورت بروز خسارت، غرامت دریافت نماید. البته که شرکت بیمه می‌بایست در جریان نقل و انتقالات مربوط به مالکیت موتور سیکلت برای جبران خسارت در آینده قرار بگیرد.

نحوه تعیین و دریافت خسارت بیمه بدنه موتور سیکلت

تعیین خسارت بیمه بدنه موتور سیکلت همچون بیمه بدنه خودرو توسط کارشناس و ارزیاب خسارت بیمه مشخص می‌شود. این مبلغ در صورت توافق طرفین پرداخت می‌شود. در صورت اعتراض بیمه‌گذار می‌تواند از طریق شورای حل اختلاف و توسط کارشناس رسمی‌ فرآیند تجدید نظر و ارزیابی را پیگیری نماید.

خسارت کلی بیمه بدنه موتور سیکلت چیست؟

بیمه موتور سیکلت خسارت کلی در واقع به معنای از بین رفتن کل موضوع بیمه است. اگر در یک حادثه موتور سیکلت به طور کامل از بین رفته باشد یا هزینه نجات و تعمیر مواضع آسیب دیده و تعویض قطعات آن بیش از ۷۵% قیمت نو آن موتور باشد، در این صورت موتور سیکلت مشمول پوشش جبران خسارت کلی می‌شود.

همچون بیمه بدنه ملاک ارزیابی خسارت قیمت روز موتور سیکلت خواهد بود. پس بهتر است موتور در روز صدور به قیمت روز بیمه شود و در صورت افزایش قیمت آن الحاقیه افزایش تعهدات صادر شود.

نکات مهم در دریافت خسارت کلی

باور اشتباهی است که فکر کنیم بیمه بدنه تمامی خسارت وارده را می‌پردازد . بیمه بدنه موتور سیکلت همچون بیمه بدنه خودرو دارای کسوراتی است که در زمان وقوع حوادث و پرداخت خسارت از آن کسر می‌شود. این موارد شامل :

  • ارزش بازیافتی احتمالی لوازم
  • کسورات مقرر

نکته مهم دیگر در پرداخت خسارت در بیمه بدنه موتور سیکلت که هر مالک خودرویی باید آن را بداند اینست که هزینه‌های متعارف نجات و حمل موتور تا سقف مشخص به طوری که ارزش آن از تعهدات بیمه نامه بیشتر نشود، قابل جبران توسط شرکت بیمه می‌باشد.

خسارت جزئی بیمه بدنه موتور سیکلت چیست؟

خسارت‌هایی که در دسته خسارت کلی قرار نگیرند خسارت‌های جزئی هستند. این خسارت‌ها به معنای آن است که آسیب وارده به موتور کمتر از ۷۵% ارزش موتور فعلی در بازار باشد. در این بیمه نامه هزینه‌هایی مثل دستمزد تعمیر، قیمت قطعات تعویضی ( پس از کسر هزینه استهلاک و فرانشیز) و هزینه نجات وحمل تحت پوشش بیمه نامه خواهد بود.

  • ارزش قطعات تعویضی پس از کسر فرانشیز و هزینه استهلاک بیمه نامه ارزیابی می‌شود.

قیمت بیمه بدنه موتورسیکلت چقدر است؟

در محاسبه قیمت بیمه بدنه موتور سیکلت آنچه که تاثیر گذار است ارزش مورد بیمه یا همان موتور است. قیمت موتور باید دقیقا قیمتی باشد که در بازار خرید و فروش می‌شود. البته که اگر این قیمت پس شروع بیمه نامه بدلیل نوسانات بازار افزایش یابد می‌بایست الحاقیه افزایش قیمت مورد بیمه دریافت شود.

چگونه بهترین بیمه بدنه موتورسیکلت را بخرید؟

بیمه ثالث موتور سیکلت خرید بهترین بیمه بدنه موتور سیکلت همچون سایر بیمه نامه‌ها دارای ظرافت‌هایی است که در خرید بیمه نامه باید به آن دقت کنید. این را بدانید که ارزان بودن قیمت بیمه بدنه موتور سیکلت الزاما به معنای خوب بودن آن نبوده و بهتر است فاکتور‌های دیگری همچون سطح توانگری، مراکز پرداخت خسارت و رضایت مشتری و … شرکت بیمه را در نظر گرفت.

خرید بیمه بدنه موتورسیکلت از بیمی‌لایک

اگر موتور سیکلت دارید بهتر است بدانید با هزینه اندک می‌توانید موتورسیکلت خودرو در مقابل حوادث رانندگی و آسیب‌های وارده جبران کنید. ضرورت داشتن بیمه بر هیچ کس پوشیده نیست. اما به جز ضرورت خرید بیمه بدنه موتور سیکلت باید از محل معتبری برای خرید آن اقدام نمود. سامانه فروش آنلاین بیمی‌لایک با سابقه بلند مدت خود در صنعت بیمه تجربه خرید بیمه آسان و با اطمینان خاطر را به شما می‌دهد.

تنها پوشش سیل و زلزله را می‌توان به تعهدات بیمه بدنه اضافه کرد

خیر سرقت موتور در پوشش بیمه بدنه موتورسیکلت نیست.

روش‌های فسخ بسته به شرایط متفاوت است

بله بیمه بدنه موتور سیکلت نیز در صورت خرید وعدم استفاده از آن و تمدید در سال‌های آتی مشمول تخفیف عدم خسارت می‌گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.