معرفی و بررسی کامل قانون بیمه اجباری شخص ثالث

همه دارندگان خودرو می‌دانند که پیش از حرکت باید از اعتبار بیمه نامه خود مطمئن شوند. بیمه شخص ثالث از جمله بیمه های اجباری است که در طول زمان قانون آن چند باری دچار تغییر و تحول شده است. در این مقاله می خواهیم از آخرین تغییرات قانون بیمه شخص ثالث بگوییم و تفاوت های آن را با قانون قدیم بررسی کنیم .

چرا بیمه شخص ثالث اجباری است؟

سقف تعهدات جانی بیمه شخص ثالث همانطور که گفتیم بیمه شخص ثالث بیمه ای اجباری است که داشتن آن لازمه تردد در سطح شهر می باشد. اما چرا این بیمه نامه اجباری بوده و هر صاحب خودرویی آن را باید به همراه داشته باشد؟ با افزایش خرید خودرو و تردد آن ها در سطح شهر و جاده های ، بروز حوادث رانندگی افزایش یافت. زیان های ناشی از تردد وسایل نقلیه موتوری غیر قابل اجتناب بوده و علاوه بر آسیب های مالی، خسارت های جانی به همراه داشت. حوادث رانندگی گاها جان چند نفر از انسان ها را بدلایلی مثل نقص فنی یا نداشتن مهارت لازم و کافی می گرفت. در این شرایط راننده بازداشت می شد و تا زمان پرداخت غرامت و دیه به خانواده های متوفیان یا آسیب دیدگان در آنجا می ماند. در بد ترین حالت ممکن در صورت عدم تمکن مالی راننده تا زمان امکان پرداخت خسارت زیاندیده از معالجه باز میماند و راننده در بازداشتگاه می ماند. آسیب های ناگوار در اثر حوادث رانندگی و تاخیر در پرداخت خسارت تا زمان تمکن مالی راننده موجب تصویب قانون بیمه شخص ثالث گردید. این قانون در سال ۱۳۴۷ براساس رای مجلس شورای ملی صادر شد و در فروردین ماه سال ۱۳۴۸ اعمال گردید. با تصویب قانون بیمه اجباری شخص ثالث فرایند پرداخت خسارت و غرامت تغییر یافت و موجب ایجاد نوعی امنیت اجتماعی برای همه افراد جامعه گردید.

ویژگی های قانون جدید بیمه اجباری شخص ثالث چیست؟

بر اساس این قانون خسارت های جانی و مالی وارد به اشخاص ثالث توسط شرکت بیمه پرداخت می شود . در این حالت در صورتی که یک خودرو دارای بیمه شخص ثالث معتبر از شرکت های بیمه ای باشد و خسارت های مالی و جانی به دیگران وارد نماید، جبران این خسارات بر عهده شرکت بیمه خواهد بود . این بیمه نامه برای خسارت های مالی و جانی سقف مشخصی در نظر گرفته است. در این حالت سقف تعهدات پرداخت خسارت به اشخاص ثالث برابر با دیه در ماه های حرام می باشد و برای خسارت های مالی ۲.۵ درصد دیه درنظر گرفته شده است. تعهدات حوادث راننده در بیمه شخص ثالث برای راننده تا میزان دیه در ماه غیر حرام مورد تعهد واقع می شود. برای مثال در سال ۱۳۹۹ تعهدات بیمه شخص ثالث برابر با : تعهدات جانی : ۴۴۰ میلیون تومان تعهدات مالی : ۱۱ میلیون تومان تعهدات حوادث راننده : ۳۳۰ مییون تومان در صورتی که در یک حادثه رانندگی منجر به فوت زیاندیده شود، از بیمه شخص ثالث به عنوان وثیقه برای آزادی راننده استفاده می شود.

تفاوت قانون جدید بیمه اجباری با قانون بیمه اجباری شخص ثالث قدیمی در چیست؟

قانون بیمه اجباری شخص ثالث تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث ۴ تغییر عمده و کاربردی با خود به همراه داشت که در ادامه می خواهیم آن ها را باهم بررسی کنیم:

تخفیفات پلکانی

با تغییر قانون بیمه شخص ثالث تخفیفات تا حدودی کاهش یافت و دوره هفت ساله برای دریافت سقف تخفیفات به ۱۴ سال افزایش پیدا کرد. بدین صورت که به ازای هر سال عدم استفاده از بیمه نامه ۵ درصد تخفیف  عدم خسارت ارائه می شود.


حذف تخفیفات مازاد

بر اساس این قانون همه تخفیفات مازاد بر تخفیفات عدم خسارت لغو گردید. بر این اساس شرکت های بیمه تنها مجاز هستند به میزان ۲.۵ درصد حق بیمه تخفیف ارائه نمایند.


تعریف خودروی متعارف

خسارت های وارد به خودرو های گران قیمت تا انجایی بود که  افراد مقصر می بایت هزینه های بسیاری بابت جبران خسارت ها از جیب خود بپردازند. بر اساس این قانون و تعریف گران ترین خودروی متعارف میزان خسارت های پرداختی برای همچین خودروهایی تغییر یافت. در مبنای این قانون گران ترین خودروی متعارف خودرویی است قیمت آن برابر با حداکثر نصف دیه در ماه حرام باشد. ( در سال ۱۳۹۹ برابر با ۲۲۰ میلیون تومان ) بنابراین در تصادف با یک خودروی گران قیمت در صورتی که قیمت خودرو بیش از ۲۲۰ میلیون تومان باشدو خسارت پرداختی به صورت قاعده نسبی محاسبه می شود .


راننده محور شده بیمه شخص ثالث

راننده ای که از قوانین راهنمایی و رانندگی تبعیت نمی کند مطمئنا ریسک ایجاد حوادث رانندگی را افزایش می دهد. بنابراین بیمه شخص ثالث پس از تغییرات قانون به بیمه ای بدل شده است که تخلفات رانندگی راننده را در هزینه های بیمه نامه لحاظ میکند. البته که هنوز این قانون و تاثیر پذیری تخلفات راننده بر حق بیمه شخص ثالث اجرائی نشده است. یکی دیگر از مزایای راننده محور شدن بیمه شخص ثالث آن است که تخفیفات بیمه شخص ثالث متعلق به راننده بوده و در صورت تغییر خودرو می تواند به خودروی جدید یا حتی بستگان درجه اول مثل پدر، مادر، همسر و فرزند منتقل نماید. برای اینکه به متن کامل قانون بیمه اجباری شخص ثالث دسترسی داشته باشید، اینجا کلیک کنید.

خرید بیمه شخص ثالث از بیمی‌لایک

استعلام اصالت بیمه شخص ثالث تا اینجا قانون بیمه شخص ثالث را دیدیم و تفاوت آن با قانون قدیم را بررسی کردیم. اما از آنجایی که خرید بیمه شخص ثالث همانند دانستنی های قانونی آن حائز اهمیت است، آورده ایم که چگونه بیمه شخص ثالث خود را بخرید ؟ برای خرید بیمه شخص ثالث توجه به چند موضوع اساسی لازم است که چند نمونه آن را در ادامه میبینید:

  • توانگری مالی شرکت بیمه
  • قیمت بیمه نامه
  • رضایت مشتریان
  • تعداد شعب
  • سقف پوشش مالی بیمه نامه
  • نحوه پرداخت

۶ فاکتوری که باید در خرید بیمه شخص ثالث به آن توجه کنید در سامانه بیمی لایک برایتان جمع آوری شده است. همه این ها را می توانید در یک قاب ببینید، هوشمندانه انتخاب کرده و بیمه شخص ثالثتان را بخرید. بیمی‌ لایک با چندین سال سابقه در خرید و دریافت خسارت یا صدور الحاقیه همراه به شما به رایگام مشاوره می دهد.

راهنمای خرید بیمه شخص ثالث از بیمی‌لایک

اگر میخواهید بیمه شخص ثالث خود تمدید کنید، کافیست که چند گام ساده زیر را بردارید تا در عرض چند دقیقه بیمه شخص ثالثتان تمدید شود.

  1. ورود به وب‌سایت بیمی لایک
  2. انتخاب نوع خودرو و مدل خودرو و سال ساخت
  3. وارد کردن سابقه تخفیف عدم خسارت (اختصاراٌ ت ع خ)
  4. وارد کردن تاریخ اتمام یا همان سررسید بیمه‌نامه و مقایسه قیمت
  5. تغییر مدت اعتبار، کاربری خودرو و پوشش به انتخاب خود
  6. مقایسه قیمت و کیفیت شرکت‌های مختلف و ثبت سفارش
  7. ثبت‌نام یا ورود به حساب کاربری
  8. آپلود عکس پشت و روی کارت ماشین و بیمه‌نامه (کیفیت عکس‌ها به گونه‌ای باشد که خواندن اطلاعات آن‌ها امکان‌پذیر باشد. )
  9. ثبت آدرس کامل محل ارسال بیمه‌نامه
  10. مطالعه قوانین و شرایط و تایید در صورت پذیرفتن
  11. پرداخت آنلاین

در خرید از سامانه بیمی لایک هیچ مبلغ اضافه‌ای نسبت به نمایندگی‌های بیمه دریافت نمی‌شود. خرید از سامانه بیمی لایک به صورت ساده طراحی شده است تا شخص حین فرآیند خرید دچار سردرگمی و اشتباه نشود. با این حال، در هر لحظه‌ای که نیاز به مشاوره با ما داشتید، می‌توانید از بخش چت وب‌سایت یا به وسیله تماس تلفنی، با ما در تماس باشید. اگر هنوز سر رسید بیمه نامتان فرانرسیده است. نگران نباشید با ثبت نام در قسمت یادآور بیمه زمان تمدید بیمه شخص ثالث را هیچ وقت فراموش نخواهید کرد. یادآور بیمه

در این قانون تخلفات رانندگی شخص بیمه گذار بر نرخ بیمه شخص ثالث موثر است . علاوه بر این تخفیفات بیمه نامه مختص راننده بوده و قابل انتقال به خودروی جدید یا بستگان درجه اول می باشند.

با تصویب قانون جدید تمامی تخفیفات بیمه از بین نخواهد رفت بلکه بر اساس دفعات خسارت یا نوع خسارت (مالی یا جانی ) از بیمه نامه کسر می گردد.

گرانترین خودروی متعارف خودرویی است که ارزش آن حداکثر ۵۰ درصد نرخ دیگه در ماه حرام باشد.

سقف تخفیفات بیمه شخص ثالث برابر با ۷۰ درصد است که بر اساس قانون جدید نیاز به یک دوره ۱۴ ساله بدون دریافت خسارت برای دریافت حداکثر تخفیفات دارد .

1 نظر
  1. مصی می گوید

    کجاش راننده محوره؟ من۲۲ساله سانحه نداشتم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.