عواقب رانندگی بدون گواهینامه

هر فردی برای آنکه از یک وسیله نقلیه استفاده کند می بایست آموزش کافی در این حوزه را دیده باشد. در این شرایط صدور یک گواهینامه تمایز این فرد را از سایر افراد نا بلد تعیین می کند و مجوز کافی برای استفاده از این وسیله نقلیه را در اختیار این افراد قرار می دهد. بدیهی است که رانندگی بدون گواهینامه  برای راننده تبعات قانونی خواهد داشت. در این مقاله عواقب رانندگی بدون گواهینامه را به طور کامل توضیح می دهیم.

بیمه شخص ثالث و خسارت رانندگی بدون گواهینامه

اگر ریسک رانندگی بدون گواهینامه را پذیرفته اید لازم است به عواقب آن کاملا اگاهی داشته باشید. به طور کلی بیمه شخص ثالث برای هر ماشینی بیمه ای اجبرای است. اما لازمه دریافت خسارت از بیمه، داشتن گواهینامه راننده است. اگر راننده بدون گواهینامه حین رانندگی با خودرو تصادف کند دو حالت اتفاق می افتد.

در حالت اول این است که هیچ خسارت جانی وجود ندارد و زیاندیده تنها خسارت مالی دیده است. در این حالت راننده مقصر به دلیل عدم داشتن گواهینامه جریمه می شود و می بایست تمامی خسارت را بپردازد. در این شرایط بیمه هیچ گونه خسارتی به افراد زیاندیده پرداخت نمی کند.

در حالت دوم اگر خسارت وارده جانی باشد، یعنی منجر به فوت یا نقص عضو شود شرکت بیمه می بایست خسارت زیاندیده را تمام و کمال بپردازد. اما با این شرایط که راننده مقصر بدون گواهینامه می بایست جریمه رانندگی بدون گواهینامه و همچنین خسارت جانی پرداخت شده به زیاندیده را به شرکت بیمه بپردازد.

مجازات رانندگی بدون گواهینامه

اهمیتی که نداشتن بیمه ثالث برای شما دارد تا آنجایی است که راننده بدون گواهینامه، مجرم و متخلف در نظر گرفته می شود و بر اساس  قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مجازات برای آن در نظر گرفته شده است.اگر یک راننده بدون گواهینامه رانندگی کنند با توجه به ماده ۷۲۳ و قانون مجازات اسلامی مجازات می شود که شرح این قانون بدین صورت است:

هر فرد بدون گواهینامه رسمی به رانندگی یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است اقدام کند و همچنین هر فرد که به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد، رانندگی کند، برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.

با توجه به این قانون پرداخت جریمه نقدی در بعضی موارد می تواند جایگزین مجازات حبس شود.

آیا رانندگی بدون گواهینامه برای بار اول مجازات دارد؟

همانطور که متن قانون را خواندید رانندگی بدون گواهینامه بدون مجازات نخواهد بود. در صورتی که راننده پیش از این سابقه رانندگی نداشته باشد می تواند مجازات حبس آن با جریمه نقدی جایگزین شود اما برای پرداخت خسارت از سوی بیمه گذار هیچ گونه تخفیف قائل نخواهد شد. تکرار این موضوع می تواند مجازات فرد را تشدید نماید.

مجازات رانندگی بدون گواهینامه زیر ۱۸ سال

افراد زیر ۱۸ سال که بدون گواهینامه رانندگی می کنند از این قاعده مستثنی نیستند. در صورت بروز حادثه می بایست علاوه بر پرداخت جریمه، خسارت وارد به افراد بپردازند.

رضایت و عدم رضایت شاکی در تصادف

شکایت فرد از راننده در پرونده تصادف بدون گواهینامه، می تواند شروع مجازات فرد بدون گواهی‌نامه باشد. اما این بدان معنا نیست که با رضایت شاکی روند رسیدگی به پرونده متوقف می شود. پرونده فرد متخلف بررسی شده و قاضی سرنوشت پرونده را تعیین خواهد نمود.

رانندگی بدون گواهینامه متناسب

عواق رانندگی بدون گواهینامه

اگر نگاهی به پشت گواهینامه خود بیاندازید می توانید محدودیت های وسایل نقلیه ای که می توانید به آن ها رانندگی کنید را ببینید. برای گواهینامه پایه دو و پایه سه داشته باشید محدودیت های زیر وجود دارد:

  • حضور یک همراه در سه ماهه اول دریافت گواهینامه
  • رانندگی تنها در محدوده شهری به مدت یکسال
  • عدم رانندگی با خودرو های سنگین بدون گواهی‌نامه معتبر

با توجه به موارد بالا اگر فردی هر یک از موارد بالا را رعایت نکند در زمان بروز حادثه می بایست خسارت را خود پرداخت نمایند. برای جبران خسارت های جانی در صورتی که بیمه شخص ثالث داشته باشید شرکت بیمه خسارت زیاندیده را می پردازد و بعداً از فرد مقصر دریافت می کند.

دادگاه صالح چیست؟

پرونده های شامل تخلفات رانندگی و نداشتن گواهینامه در دادگاه صالح رسیدگی می شوند. دادگاه صالح دادگاه کیفری بوده و برای جبران و رسیدگی به ضرر و زیان پرونده های دارای شاکی خصوصی با استناد به مدارک موجود می باشد. با این حال اگر پرونده نیاز به جمع آوری مدارک و مستندات بیشتر باشد، به داگاه دیگر ارجاع داده می شود و پس از تعیین تکلیف به پرونده ها رسیدگی می شود.

رانندگی با گواهینامه تمدید نشده

حال این سوال پیش می آید اگر مدت اعتبار گواهینامه تمام شود و راننده اقدامی برای تمدید نکرده باشد، جبران خسارت وارده در زمان رانندگی به چه شکل است؟

لازم است این نکته را بدانید که گواهینامه تمدید نشده حکم نداشتن گواهینامه را دارد. پس اگر راننده مقصربه صورت سهوی یا عمدی گواهینامه خود را به موقع تمدید نکند، خسارت پرداخت شده به زیاندیده توسط شرکت بیمه از راننده اخذ می شود.

شایان ذکر است عدم تمدید گواهینامه برای شما جریمه خواهد داشت که با تمدید به موقع آن می توانید از اعمال بار مالی ناشی از جریمه و پرداخت خسارت جلوگیری نمایید.

عواقب رانندگی بدون گواهینامه

گواهینامه به منزله تسلط کافی شما برای رانندگی است اگر چه ضامن تامین امنیت نمی شود اما داشتن آن الزامی است. پس اگر رانندگی بدون گواهینامه را انتخاب می‌کنید باید مسولیت جبران خسارت های ناشی از آن را بپذیرید. از نظر قانون راننده بدون گواهینامه مجرم محسوب می شود و بررسی پرونده این گونه افراد در دادگاه و با تشدید مجازات همراه خواهد بود.

اهمیت بیمه شخص ثالث در تصادف

با وجود اینکه راننده بدون گواهینامه از شرکت بیمه خسارتی دریافت نمی‌کند اما برای هر خودرویی لازم و ضروری است بیمه شخص ثالث را به موقع تمدید کند. چرا که لازم است در این راستا اگر خودروی شما زیاندیده واقع شودچه؟ خودرویی می تواند از شرکت بیمه خسارت دریافت کند (حتی در صورتی که مقصر حادثه نباشد) که بیمه شخص ثالث داشته باشد.
البته شما می توانید بیمه شخص ثالث را به راحتی و با چند کلیک آنلاین بیمه کنید. سامانه بیمی لایک امکان مقایسه و خرید آنلاین بیمه شخص ثالث از شرکت های مختلف بیمه را در اختیار شما قرار می دهد و در خرید بهتر و اخذ بیمه نامه همراه شما هستند. برای استعلام قیمت بیمه شخص ثالث اینجا را کلیک کنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.