صفر تا صد انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث

افزایش روز به روز قیمت ها و تورم چند ساله اخیر کشور، گریبان‌گیر خون بها و در نتیجه نرخ بیمه شخص ثالث گردیده است. با این حال وجود تخفیفات و سوابق بیمه‌ای در زمان افزایش قیمت بیمه ثالث فشار مالی را کمتر می‌کند. بنابراین در این شرایط اقتصادی با تغییر قانون بیمه شخص ثالث، انتقال تخفیفات برای رانندگان موضوع بسیار با اهمیتی است. اگر می خواهید بدانید شرایط انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ چگونه است؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آیا می توان تخفیفات بیمه شخص ثالث را انتقال داد؟

با توجه به تغییرات نرخ بیمه شخص ثالث اهمیت این موضوع که بتوان با انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث مبلغ حق بیمه را کاهش دهیم، جای دلگرمی برایمان باقی می گذارد. در سال های اخیر با تغییرات قانون بیمه ثالث و الزام اجرای برخی از آن‌ها، انتقال این دسته از تخفیفات یا هر نوع تخفیفاتی از بیمه شخص ثالث در قالب چارچوب هایی به بیمه گذاران ارائه می شود.با رعایت این نوع چارچوب های قانونی می توانید به راحتی تخفیفات بیمه شخص ثالث خود را به خودروی جدید خودتان منتقل کنید.

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ چگونه است؟

همانطور که گفتیم خرید بیمه شخص ثالث و تمدید آن با رعایت برخی از نکات و قوانین جدید قابل انتقال است. به طور کلی تخفیفات هر بیمه شخص ثالث مختص به راننده بوده و می تواند به هر خودرویی انتقال دهد. برای اینکار لازم است چند نکته را رعایت کنید:

  • تخفیفات نمی توانند به دو خودرو متعلق باشند. پس زمانی می توانید به خودروی دیگر انتقال دهید که خودروی قبلی را فروخته باشید.
  • انتقال بخشی از تخفیفات امکان پذیر نیست. به عبارت دیگر اگر ۱۴ سال تخفیف عدم خسارت داشته باشید نمی توانید نیمی از آن را به بیمه ثالث خودروی دیگرتان منتقل کنید.
  • در زمان فروش خودرو نمی‌توانید بیمه شخص ثالث را به شخص خریدار منتقل کنید.
  • انتقال به غیر در بیمه شخص ثالث تنها برای بستگان درجه یک یعنی پدر، مادر، همسر و فرزند امکان پذیر است.
  • البته اگر بابت بیمه شخص ثالث مورد نظر به شرکت بیمه بدهکار باشید تا زمان تسویه حق بیمه حق انتقال به خودرو یا شخص دیگر را نخواهید داشت.

با انجام هر یک از شرایط بالا می توانید تخفیفات بیمه ثالث  را به خودروتان یا یکی از بستگان درجه یک انتقال دهید. با این حال چیزی که در اینجا اهمیت دارد اقدام به موقع برای انجام فرآیند اداری انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث است.

بهترین زمان برای انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث

با توجه به اینکه در برخی از شرایط ممکن است گذر زمان در انتقال تخفیفات بیمه ثالث به خودروی دیگر، خلل ایجاد کند شناسایی بهترین زمان برای این موضوع اهمیت بسیاری دارد. اگر شما در این شرایط قرار گرفتید نگران نباشید بهترین زمان برای انتقال تخفیفات را به شما می گوییم. فرض کنید شما قصد فروش خودروی فعلی تان را دارید و می خواهید خودروی جدیدی را جایگزین کنید. همانطور که می دانید خودروی جدید به هر میزان تخفیفاتی که داشته باشد متعلق به مالک قبلی بوده و شما در تخفیفات آن سهمی ندارید. بنابراین به هر میزان تخفیفی که از خودروی قبلی داشته باشید می توانید به خودروی جدید انتقال دهید. بهترین زمان برای انتقال این تخفیفات درست زمانی فروش خودروی فعلی‌تان هست. در واقع پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک با مراجعه به یکی از شعب یا نمایندگی های شرکت بیمه مورد نظرتان، الحاقیه حذف تخفیفات را اخذ نمایید. در حال حاضر شما خودرو قبلی‌تان رو بدون تخفیفات به مشتری فروخته اید. 

با فرض این مساله، خرید آنی خودرو یا حتی با وجود کمی فاصله زمانی، مشکلی برای تخفیفات بیمه شما به وجود نمی آید. به محض خرید خودروی جدید با در دست داشتن الحاقیه مذکور به شرکت بیمه مراجعه می کنید و تخفیفات را انتقال می دهید.

نکته مهم این است خودرو جدید نزد هر شرکتی که بیمه شده باشد برای انتقال تخفیفات می بایست به همان شرکت بیمه مراجعه نمایید.

انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث خودرو های فرسوده و اقساطی

طرح های تعویض خودرو های فرسوده با خودروهای جدید بسیاری از افراد را به خرید خودرو صفر جایگزین ترغیب می کند. با این حال با توجه به اینکه اکثریت این خودروها تخفیف عدم خسارت بالایی دارند، اکثریت مالکین راغب هستند تا انتقال تخفیفات به خودرو جدید صورت گیرد. البته جای نگرانی وجود ندارد چرا که شرکت‌های بیمه شرایطی را فراهم آورده‌اند تا افراد با ارائه مدارک و مستندات کافی از اسقاط خودرو و ترخیص خودروی جدید تخفیفات را به خودروی جدید انتقال دهند.

آیا می توان تخفیفات بیمه شخص ثالث را به خریدار انتقال داد؟

اهمیتی ویژه‌ای که قانون جدید به رانندگان خوش سابقه می گذارد بی نظیر است. رانندگانی که سابقه تصادفات رانندگی ندارند می توانند به راحتی مشمول تخفیفات شوند. بر این اساس در قانون جدید انتقال تخفیف در بیمه شخص ثالث به خریدار صورت نمی گیرد. اگر چه که تا چند سال گذشته داشتن سوابق بلند مدت بیمه ثالث از مزیت های خرید خودرو غیر صفر محسوب می شد اما در حال حاضر گول تخفیفات بیمه شخص ثالث ۷۰ درصدی که به عنوان آپشن در خرید خودرو در نظر می‌گیرند را نخورید. بیمه شخص ثالث غیر قابل انتقال به غیر بوده و در صورت نیاز بیمه گذار تنها به بستگان درجه اول خود می‌تواند انتقال دهد.

مدارک لازم برای انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث

اگرچه که اقدام در زمان مناسب اهمیت بسیاری دارد اما فقدان هر یک از این مدارک می تواند در انتقال مدارک وقفه ایجاد کند و در بعضی مواقع فرآیند آن را متوقف کند. در ادامه لیستی از مدارک مهم برای انتقال تخفیفات را آورده‌ایم:

  • بیمه ثالث خودرو جدید
  • تصویر بیمه ثالث خودرو قدیم
  • الحاقیه انتقال تخفیفات بیمه ثالث
  • کارت خودرو جدید
  • تصویر کارت خودرو قدیم
  • درصورتی که خودرو اقساطی باشد، ارائه گواهی اسقاط الزامی است.

با توجه به لیست بالا، لازم است که پیش از انتقال سند خودرو قدیم‌تان حتما از مدارک و بیمه کپی تهیه کنید تا در زمان انتقال تخفیفات مشکلی ایجاد نشود.

کلام آخر

بی توجهی به برخی از نکات می تواند بار مالی و هزینه برای هر یک از ما داشته باشند که البته یک مشاور خبره می‌تواند ما را نسبت به این مسایل راهنمایی کند. بیمی لایک با وجود یک دهه فعالیت در صنعت بیمه می‌تواند شما را در کلیه مسایل بیمه‌ای راهنمایی کند. همچنین در هر لحظه می توانید بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و سایر رشته های بیمه ای را از سایت بیمی لایک و به صورت آنلاین خریداری نمایید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.