در تصادفات زنجیره ای چه کسی مقصر است؟

در حالی که در بزرگراه رانندگی می کنید شاید شاهد صف طویلی از خودرو هایی که پشت به پشت با یکدیگر برخورد کرده اند بودید. به نظر شما مقصر کیست و چه کسی باید خسارت را بپردازد؟ در این مقاله می خواهیم درباره تصادفات زنجیره ای و نحوه تعیین مقصر در این شرایط بپردازیم.

تصادفات زنجیره ای چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، تصادفاتی که پی در پی و در اثر برخورد ۳ خودرو و بیشتر اتفاق می افتند تصادفات زنجیره ای هستند. جدا از اینکه اینگونه تصادفات خود انواع متفاوتی دارند اما با توجه به اینکه شدت خسارت (هم مالی و هم جانی) در این تصادفات بیشتر است بهتر است با رعایت فاصله و سایر موارد از وقوع چنین حوادثی پیشگیری کنید. این مقاله به شما می آموزد در چنین شرایطی چه کار کنید و چگونه خسارتتان را دریافت نمایید.

انواع تصادفات زنجیره ای

تصادفات پی در پی با چند خودرو در دو دسته قرار می گیرند. بسته به نوع آنکه در چه دسته ای هستند مقصر حادثه مشخص می گردد. البته در بعضی شرایط بررسی و تعیین مقصر با توجه به تعداد خودرو های درگیر کار بسیار پیچیده ای است.

تصادفات زنجیره ای خودروهای ایستاده

در این روش تعیین مقصر کار ساده ای است. در حالتی که خودروهایی در یک جا ساکن باشند (مثل توقف در پشت چراغ قرمز) و یک خودرو از پشت به سایر خودرو ها برخورد کند، این تصادف از نوع تصادف زنجیره ای خودرو های ایستاده است. در این حالت تنها خودرویی که در حال حرکت به سایر خودرو ها برخورد کرده است مقصر اصلی حادثه است.

تصادفات زنجیره ای خودرو های در حال حرکت

حتما فیلم هایی از دوربین های نصب شده در بزرگراه ها دیده اید که چند خودرو با یکدیگر در حال حرکت تصادف می کنند.در واقع این مورد به زمانی گفته می شود که خودرو ها در حال حرکت باشند به طوری که یک خودرو در حال حرکت با خودروی دیگری برخورد کند در حالی که خودروی دوم در حال حرکت است و به دلیل از دست دادن کنترل با خودرو های دیگر تصادف می کند. البته که تعیین مقصر اصلی در این گونه حوادث کار پیچیده ای است.

مقصر تصادفات زنجیره ای کیست؟

همانطور که گفتیم تصادفات زنجیره ای به دو دسته تقسیم می شوند. در دسته اول یعنی تصادفات زنجیره ای خودرو های ایستاده، آخرین خودرو یا خودرویی که به خودروهای در در حال سکون برخورد کرده مقصر اصلی حادثه است. در چنین شرایطی با داشتن بیمه شخص ثالث و کافی بودن تعهدات مالی خسارت از محل بیمه شخص ثالث پرداخت می گردد.

در دسته دوم تصادفات زنجیره ای تشخیص مقصر اصلی حادثه مشکل است. با این حال به طور معمول هر خودرو مسئول جبران خسارت هایی است که به خودرو (خودروهای دیگر) وارد کرده است. با این حال بسته به نوع خسارت مقصر می تواند یک یا چند نفر در این حادثه باشند.

منظور از خطای مشترک در تصادفات زنجیره ای چیست؟

گاهی پیش می آید که به دلیل عدم رعایت فاصله طولی با یک ترمز ناگهانی از سوی اولین خودرو چندین خودرو ب یکدیگر برخورد کرده و یک تصادف زنجیره ای به وجود می آورند. در شرایطی که کلیه راننده ها به دلیل عدم رعایت فاصله طولی یا … همچین تصادفی را به وجود می آورند، خطای مشترک می گویند. در این حالت هر یک از راننده ها به میزان آسیبی که وارد کرده است مسئول جبران خسارت است.

در تصادفات زنجیره ای چه کسی مسئول جبران خسارت است ؟

تا الان به مدل های تصادفات از نوع زنجیره ای اشاره کردیم. لازم است بدانید در هر یک از این حوادث، مقصر اصلی با توجه به نحوه وقوع حادثه  مشخص می گردد. هر یک از راننده خودروها می توانند در وقوع تصادف سهیم باشند.

سقف پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث در تصادفات زنجیره ای

زمانی که مقصر یا مقصرین حادثه مشخص گردید، با توجه به میزان خسارت وارده مسئول جبران زیان خواهند بود. اگر تنها یک نفر مقصر یک تصادف زنجیره ای باشد می بایست کل زیان مالی و جانی وارد به هر یک از خودروها را بپردازد. در صورتی که سقف تعهدات مالی برای جبران خسارت کفایت نکند، شرکت بیمه هیچ گونه تعهدی ندارد و مقصر باید الباقی مبلغ خسارت را شخصاً پرداخت نماید.

اما در تصادفی که راننده هر خودرو مسئول جبران خسارت یک خودرو است، در این حالت خسارت به میزان خسارت وارده به تنها خودرو محاسبه می شود. اگر سقف تعهدات بیمه شخص ثالث کافی باشد کل خسارت توسط شرکت بیمه پرداخت می شود در غیر این صورت پرداخت الباقی زیان وارده بر عهده مقصر خواهد بود.

نحوه پرداخت خسارت مالی بیمه شخص ثالث در تصادفات زنجیره ای

در این قسمت لازمه به نکته مهمی در بیمه خودرو اشاره کنیم. خودرو هایی که ارزش آنها بیش از خودروی متعارف یعنی نصف دیه (معادل ۴۰۰ میلیون تومان) است، خودروی لوکس محسوب می شوند. در تصادف با این نوع خودرو ها خسارت وارده به این نوع خودرو بر اساس قاعده نسبی ارزیابی می شود. به عبارت دیگر معادل تعمیر یا تعویض گران ترین خودروی متعارف در نظر گرفته می شود. بنابراین اگر مقصر تصادف با یک خودروی لوکس بودید تنها هزینه‌ای به میزان یک خودروی متعارف می پردازید و راننده خودرو آسیب دیده می بایست برای جبران باقی خسارت از بیمه بدنه خود استفاده کند.

استفاده از بیمه بدنه در تصادفات زنجیره ای

دراین گونه تصادفات مطمئنا بیمه بدنه برای جبران خسارات لازم و ضروری است. در این تصادفات در صورتی راننده مقصر متواری باشد یا سقف تعهدات کافی برای جبران خسارت شما نداشته باشد، بیمه بدنه می تواند باقیمانده خسارت را جبران کند. لازم است این نکته را یادآور شویم اگر خودرویی لوکس با ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون تومان دارید، بیمه بدنه برای جبران حوادث رانندگی شماست. چه مقصر باشید چه زیان دیده.

خرید بیمه بدنه از بیمی لایک

درسته که ممکنه در رخداد بعضی از اتفاقات اطرافمان مقصر نباشیم اما مطمئنا زیان می بینیم. در تصادفات رانندگی خرید بیمه بدنه حکم حامی مالی شما را دارد حتی اگر مقصر نباشید. برای انتخاب راحت‌تر بیمه بدنه کافیه به سایت بیمی لایک مراجعه کنید تا بتونید به آسانی شرکت های بیمه و قیمت هر کدام را به آسانی با یکدیگر مقایسه کنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.