جبران خسارت تصادف با حیوانات چگونه است؟

اگر در جاده های روستایی رانندگی کرده باشید مطمئنا با تابلو های عبور حیوانات مواجه شده اید. عدم رعایت سرعت مجاز و دقت کافی به جلو احتمال وقوع تصادف با حیوانات را افزایش می دهد. اگر چه که در بسیاری از مواقع برخورد با این حیوانات و آسیب به آنها برایتان ایجاد هزینه و غرامت می کند اما با داشتن پوشش بیمه ای می توانید تمام یا بخشی از این هزینه ها را جبران کنید. در این مقاله قصد داریم صفر تا صد خسارت تصادف با احشام را بیان کنیم.

کدام بیمه تصادف با حیوانات را جبران می کند؟

از آنجایی که برخی از حیوانات جزو اموال افراد محسوب می شوند درصورت بروز خسارت می بایست غرامت آن پرداخت شود. در زمان تصادف با حیوانات، غرامت حیوان تلف شده از محل خسارت مالی بیمه شخص ثالث پرداخت می شود. البته این نکته حائز اهمیت است که بیمه شخص ثالث می بایست اصل و دارای اعتبار باشد. این خسارت از محل تعهدات مالی بیمه شخص ثالث پرداخت می شود.

نکته مهم : با توجه به ارزش بالای برخی از احشام بهتر است تعهدات مالی بیمه شخص ثالث خصوصا برای آن دسته از افرادی که در جاده های روستایی تردد دارند، به میزان کافی افزایش داده شود.

 


بیشتر بخوانید : خسارت برخورد با اشیاء ثابت


 

بیمه شخص ثالث خسارت تصادف با کدام حیوان را می پردازد؟

پرداخت غرامت به حیوانات به نوع حیوان وابسته است. در هر حال از نظر شرکت بیمه حیوانات به دودسته کلی حلال گوشت و حرام گوشت تقسیم می شوند. در واقع اگر حیوانی در حادثه رانندگی تلف شود با توجه به نوع ان خسارت ارزیابی می شود. البته نحوه محاسبه رادر ادامه این مقاله می خوانید. اما تکلیف حیوانات ولگرد و بیابانی چه می شود؟ اگر چه سازمان محیط زیست کشور هیچ تدبیری برای تصادف با گونه های خاص و در حال انقراض ندیده است، با این حال حیوانات ولگرد و بیابانی که در پوشش بیمه شخص ثالث قرار نمی گیرند.

پرداخت خسارت تصادف با احشام چگونه محاسبه می شود؟

فرض کنید که در یک جاده روستایی و جنگلی در حال رانندگی هستید در این شرایط حیواناتی همچون گاو، گوسفند، سگ و… در سر راهتان سبز می شود. در این حالت بایستی با احتیاط رانندگی کنید که آسیبی به آنها وارد نکنید. همانطور که گفتیم آسیب به هر یک از آنها بر اساس میزانی محاسبه می شود. اگر حیوان حلال گوشت باشد مبنای محاسبه خسارت وزن آن هاست. به عبارت دیگر راننده مقصر باید به میزان وزن حیوان تلف شده (نه فقط گوشت خالص آن) خسارت بپردازد. البته در مواقعی که حیوان حرام گوشت همچون سگ در حادثه تلف شود غرامت براساس ارزش روز بازار در زمان حادثه محاسبه و پرداخت می شود.

جبران خسارت تصادف با حیوانات با بیمه بدنه

اگرچه  تصادف با حیوانات ممکن است به مرگ آن منجر شود اما برخورد جزئی با حیوانات می تواند خسارت زیادی به خودروتان وارد کند. حتی در تصادف با برخی از حیوانات نظیر گاو و شتر ممکن است خودرو دچار خسارت کلی شود (از بین رفتن بیش از ۷۰ درصد موضوع بیمه). با این حال با خرید بیمه بدنه با پوشش مناسب می توانید این خسارات را جبران نمایید.

اقدامات لازم بعد از تصادف با حیوانات

اگر در مواقعی و به هر دلیل غیر عمدی با حیوانات تصادف کردید حتما موارد زیر را به خاطر را انام دهید تا در پرداخت خسارت با مشکلی مواجه نشوید.

  • خونسردی خودتان را حفظ کنید.
  • اگر حیوان وحشی است با احتیاط به آن نزدیک شوید تا رفتار آن را تحت کنترل داشته باشید.
  • سعی کنید از صحنه تصادف عکس مناسب بگیرید.
  • با پلیس تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.