جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ۹۹

همه ما درباره اهمیت بیمه شخص ثالث و پوشش ها و تعهدات آن کم و بیش می دانیم. بیمه شخص ثالث از مهم ترین بیمه نامه هاست که برای هر دارنده خودرویی الزامی بوده و حتی اگر سال ها از این بیمه نامه استفاده نکنیم یا خودرویمان را حتی از پارکینگ بیرون نیاوریم باید بیمه شخص ثالث معتبر داشته باشیم. نداشتن بیمه شخص ثالث یا به تعویق انداختن زمان تمدید آن برای بیمه‌گذار می تواند دردسر داشته باشد و هزینه تراشی کند. در این نوشته قرار است شما را با جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ۹۹ بیشتر آشنا کنیم .

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چیست؟

همانطور که می دانید بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است برای همه صاحبان وسایل نقلیه موتوری است. داشتن بیمه شخص ثالث و اعتبار بیمه نامه از جمله موارد مهمی است که برای تردد و دریافت خسارت آسیب های حوادث رانندگی باید به آن توجه کافی داشت. اجباری بودن بیمه شخص ثالث دلیل مهمی است برای آنکه تمدید به موقع آن الزام و عدم تمدید به موقع جریمه ای برای بیمه گذار در نظر گرفته شود. از جریمه عدم تمدید به موقع به عنوان “جریمه دیرکرد” یا “جریمه صندوق” نیز یاد می کنند.

توقف و جریمه توسط پلیس راهنمایی و رانندگی

توقف و جریمه توسط پلیس راهنمایی و رانندگی گفتیم که بیمه شخص ثالث بیمه اجباری است که باید همیشه حواسمان به اعتبار بیمه نامه باشد. اهمیت بیمه شخص ثالث آنقدر زیاد است که اگر پلیس راهنمایی رانندگی به شما دستور توقف دهد و بیمه نامه شما منقضی شده باشد، خودروی شما مستقیما به پارکینگ منتقل می شود. البته که علاوه بر جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی نیز جریمه می شوید.

چه مدراکی برای ترخیص خودرو که به علت بیمه شخص ثالث توقیف شده نیاز است؟

اگر خودروی شما به دلیل نداشتن بیمه شخص ثالث معتبر توسط راهنمایی و رانندگی توقیف شده است ما به شما می گوییم چگونه خودروی خود را ترخیص کنید. ترخیص خودرو تنها با ارائه مدارک لازم توسط مالک خودرو یا وکیل قانونی آن انجام می شود. در اولین گام برای ترخیص خودرو باید از یکی از نمایندگی های معتبر بیمه اقدام به خرید بیمه شخص ثالث کنید . برای خرید بیمه شخص ثالث می توانید به سایت بیمی لایک مراجعه کنید و بیمه شخص ثالث را به صورت نقدی و اقساطی بخرید. با تمدید بیمه شخص ثالث و با ارائه مدارک زیر می توانید برای ترخیص خودرو اقدام کنید:

  • اصل و کپی سند یا کارت ماشین (کارت شناسایی خودرو)
  • ارائه پرینت بیمه شخص ثالث
  • اصل و کپی گواهینامه مالک خودرو
  • اصل و کپی رسید پرداخت و تسویه خلافی خودرو
  • اصل و کپی رسید پرداخت عوارض شهرداری
  • اصل و کپی برگ سبز خودرو
  • اصل و کپی کارت ملی مالک خودرو
  • اصل و کپی برگه معرفی به ستاد ترخیص از طرف راهنمایی رانندگی
  • ارائه برگه جریمه خودرو در زمان تخلف

با ارائه مدارک بالا و انجام فرآیند اداری می توانید خودروتان را ترخیص نمایید.

در  خرید و فروش خودرو مشکل ایجاد می‌شود

اهمیت بیمه شخص ثالث تا اندازه ای است که برای خودرو های فاقد اعتبار بیمه شخص ثالث خرید وفروشی انجام نمی شود. یعنی اگر قصد خرید خودرو یا فروش آن را دارید حتما به تاریخ انقضای بیمه شخص ثالث توجه داشته باشید چرا که برای انتقال سند و مالکیت خودروتان حتما باید بیمه شخص ثالث معتبر ارائه نمایید.

عواقب ناشی از تصادفات بدون بیمه

عواقب ناشی از تصادفات بدون بیمه اگه در یک حادثه رانندگی خودروی مقصر به اشخاص ثالث زیان وارد کند، جبران خسارت های وارد ( هر دو خسارت جانی و مالی) بر عهده بیمه گذار است  و شرکت بیمه هیچ تعهدی در پرداخت خسارت نخواهد داشت.

بهتر است بدانید پرداخت زیان های مالی بر عهده راننده است . در صورتی که راننده خسارت جانی به شخص ثالث وارد نماید صندوق تامین خسارت های بدنی خسارت وارده را می پردازد. البته این در حالی است که بعدا خسارت پرداخت شده را از بیمه گذار بازیافت می کند.

چه زمانی باید بیمه شخص ثالث را تمدید کرد تا دچار جریمه نشد؟

برای تمدید بیمه شخص ثالث می بایست به حداکثر زمان تمدید توجه داشته باشید. اگر بیش از یک ماه به پایان بیمه شخص ثالث مانده باشد نمی توانید بیمه شخص ثالث را تمدید کنید . البته در بعضی از شرکت های بیمه بیش از ۲۰ رو مانده به انقضای بیمه نامه امکان تمدید وجود ندارد. اما تیم بیمی‌لایک توصیه می کند تمدید بیمه نامه را به روزهای پایانی موکول نکنید و حداکثر یک هفته پیش از اتمام بیمه نامه برای تمدید اقدام نمایید. خرید آنلاین بیمه شخص ثالث

محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

جریمه بیمه شخص ثالث همانطور که گفتیم عدم تمدید به موقع بیمه نامه منجر به اعمال جریمه دیرکرد در زمان تمدید می گردد. جریمه دیرکرد یا همان جریمه صندوق به صورت روز شمار محاسبه می شود و یعنی به ازای هر روز مبلغ مشخصی به حق بیمه شما افزوده می شود. محاسبه جریمه دیرکرد کار سختی نیست و شما اگر به امور بیمه نیز اطلاعی نداشته باشید می توانید به راحتی انجام دهید. مبلغ جریمه  دیرکرد حاصل تقسیم کل حق بیمه خالص بر تعداد روزهای سال (۳۶۵ روز) می باشد. حق بیمه به صورت خالص و بدون احتساب تخفیف عدم خسارت در نظر گرفته می شود. نکته حائز اهمیت این است که هیچ یک از جرائم دریافت خسارت (اعم از خسارت مالی و خسارت جانی )، پوشش حوادث راننده و مالیات دریافتی تاثیری بر محاسبه جریمه بیمه شخص ثالث نخواهد داشت.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ۹۹ چقدر است؟

می‌دانید که نرخ بیمه شخص ثالث وابسته به نرخ دیه تعیین شده در سال می باشد. بنابراین درسال ۹۹ با افزایش نرخ دیه و افزایش قیمت بیمه شخص ثالث، جرایم دیرکرد نیز افزایش می یابد. بنابراین جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ۹۹ برای خودرو های ۴ سیلندر حدودا معادل ۵۴۰۰ تومان می باشد. جدول زیر میزان جریمه دیرکرد به صورت روزانه برای انواع وسایل نقلیه را نشان می دهد.

مدل خودرو

جریمه دیرکرد به ازای هر روز (تومان)

خودرو های کمتر از ۴ سیلندر

۳,۸۷۴

خودرو های ۴ سیلندر (پراید و پیکان )

۴,۵۸۸

خودروهای سایر  ۴ سیلندر (پژو و سمند )

۵,۳۹۳

خودرو های بیش از ۴ سیلندر

۶,۰۳۶

وانت تا ۱ تن

۴,۷۴۶

وانت تا ۳ تن

۵,۷۱۵

بارکش تا ۵ تن

۷,۲۳۴

بارکش تا ۱۰تن

۹,۲۶۸

بارکش تا ۲۰ تن

۱۰,۷۸۵

بیش از ۲۰ تن

۱۱,۴۳۰

موتور گازی

۹۶۱

موتورسیکلت تک سیلندر

۱,۱۷۵

موتورسیکلت دو سیلندر و بیشتر

۱,۲۹۰

همانطور که در جدول بالا دیدید بیشترین نرخ بیمه مربوط به خودرو بارکش با ظرفیت بیش از ۲۰ تن است و کمترین نرخ جریمه دیرکرد متعلق به موتور گازی به مبلغ ۹۶۲ تومان می باشد. با این حال محاسبه جریمه دیر کرد به صورت روزانه بوده و به ازای هر روز این مبلغ به حق بیمه اضافه می شود.

بالاترین جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ۹۹ چقدر است؟

بخشش جریمه دیرکرد شخص ثالث همانطور که گفتیم اعتبار بیمه شخص ثالث و اهمیت آن بسیار زیاد است و غفلت از آن می تواند صدمات جبران نا پذیری به ما وارد کند در چنین شرایطی جریمه دیرکرد به عنوان یک الزام قانونی برای افراد در نظر گرفته شد تا در موعد مقرر برای تمدید بیمه نامه خود اقدام کنند. جرایم دیرکرد برای هر خودرو نرخ یکسانی ندارد. هر نوع خودرو بسته به نوع کاربری و تعداد سیلندر جرایم متفاوتی دارند. در این حالت کمترین نرخ جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ۹۹ مربوط به موتور سیکلت گازی و بیشترین آن مربوط به کامیون و کشنده با ظرفیت بیش از ۲۰ تن می باشد. البته طبق قانون حداکثر تعداد روزهای در نظر گرفته شده برای یک خودرو معادل ۳۶۵ روز می باشد که بیش از این جریمه ای به جرایم بیمه گذار افزوده نمی گردد. یعنی اگر بیش از یکسال از موعد تمدید بیمه شخص ثالث شما بگذرد جریمه ای که می‌پردازید برابر با جریمه یکسال می باشد.

آیا جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث تاثیری بر تخفیف بیمه دارد؟

پیش از این گفتیم که جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث تنها از نسبت خالص حق بیمه به تعداد روز های سال (۳۶۵ روز ) محاسبه می شود. بنابراین جریمه تاخیر در صدور بیمه نامه بر تخفیف عدم خسارت تاثیر گذار نیست. به عبارت دیگر جریمه بیمه شخص ثالث نه تخفیف عدم خسارت خودروتان را از بین می برد و نه از آن می کاهد. بنابراین می توان گفت بیمه شخص ثالث تاثیری بر تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث خودرو ندارد.

شرایط بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چیست؟

این شرکت بیمه نیست که بخشش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را اعمال می کند بلکه تنها بیمه مرکزی است که می تواند نسبت به بخشودگی جریمه دیرکرد تصمیم گیری کند. این بر اساس مناسبت یا تصمیمات بیمه مرکزی اعمال می شود. بنابراین تخفیف یا بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث از سوی نماینده یا شرکت بیمه جرم محسوب می شود. و  در صورت خسارت بیمه گذار و مقصر شناخته شدن آن در یک حادثه، پرداخت کلیه زیان مالی بر عهده نماینده بیمه خواهد بود. بخشودگی جرایم دیر کرد بیمه شخص ثالث خیلی مرسوم نیست . اما بیمه مرکزی معمولا برای گروه های خاص همچون موتورسیکلت‌ها یا وسایل نقلیه کشاورزی طرح های بخشودگی جرایم را معمولا یکبار در سال اعمال کرده است . این طرح ها برای سایر گروه ها مثل خودرو های سواری کمتر اجرایی می شود . ناگفته نماند که سال گذشته یعنی سال ۹۸ بیمه مرکزی به مناسبت دهه فجر طرح تخفیف برای همه گروه ها قرار داد. بنابراین توصیه ما به شما این است که هیچ وقت تمدید بیمه شخص ثالث خود را به تعویق نیاندازید. اگر برای تمدید به موقع نیاز به یاد آوری دارید، با ثبت نام در یادآور بیمه در سایت بیمی لایک دیگر جریمه نمی شوید.

خرید بیمه شخص ثالث از بیمی لایک

در این نوشته تمامی عواقب و هزینه های مالی مربوط به عدم  تمدید به موقع بیمه شخص ثالث را برایتان گفتیم . خوب است که همیشه به تاریخ بیمه نامه خود توجه داشته باشید البته که می توانید ثبت تاریخ و یادآوری آن را به ما بسپارید. سامانه بیمی لایک هم تاریخ انقضای بیمه نامه شما را یادآوری می کند، هم به شما در خرید و انتخاب بیمه مناسب کمک می کند. از طرف دیگر با شرایط وتسهیلات مناسب نمی گذارد به علت مشکلات مالی تمدید بیمه شخص ثالث خودروتان عقب بیاندازید و با خرید به صورت اقساطی از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. اگر می خواهید تاریخ بیمه خود را هیچ وقت فراموش نکنید همین الان در یادآور بیمه ثبت نام کنید.

همین الان در یادآور بیمه ثبت نام کن

در صورتی که خودرو مسروقه باشد یا به دلایلی توقیف باشد، این مدت زمان مشمول بخشیدگی جرایم می شود.

در قسمت یادآور بیمه سایت بیمی لایک ثبت نام کنید تا هیچ وقت تاریخ بیمه نامه را فراموش نکنید.

خیر جریمه دیرکرد فقط و فقط بر اساس خالص حق بیمه محاسبه می‌شود و تاثیری بر تخفیفات و جرایم دیگر ندارد .

در صورتی که بیمه شخص ثالث شما فاقد اعتبار باشد و در یک حادثه رانندگی خسارت مالی و جانی وارد نمایید . پرداخت خسارت بدین صورت انجام می شود:
پرداخت خسارت مالی بر عهده شما بوده و شرکت بیمه هیچ تعهدی ندارد.
پرداخت خسارت جانی هم بر عهده شماست با این تفاوت که خسارت از صندوق خسارت های بدنی بیمه مرکزی جبران می شود و البته بیمه مرکزی بعدا خسارت پرداختی را از شما بازیافت می کند.

3 نظرات
  1. مهدی می گوید

    خودرو بانک ۸ ماه است در توقیف و در پارکینگ است و بیمه آن ۶ماه است که تمام شده و چون ماشین در توقیف است و معلوم نیست کی ترخیص شود بنده بیمه را تمدید نکردم ایا شامل جریمه دیرکرد میشود

  2. مهدی می گوید

    خودرو بنده ۸ ماه است در توقیف و در پارکینگ است و بیمه آن ۶ماه است که تمام شده و چون ماشین در توقیف است و معلوم نیست کی ترخیص شود بنده بیمه را تمدید نکردم ایا شامل جریمه دیرکرد میشود

    1. شیوا پورفیلیه می گوید

      در زمان ترخیص خودرو با ارائه برگه پارکینگ و گواهی علت توقف خودرو جرایم این مدت بخشیده می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.