بیمه زلزله چیست؟

زلزله یکی از بلایای طبیعی است که هر بار خسارت‌های زیادی را به بار آورده است. کشور عزیزمان ایران در مناطق زلزله‌خیز قرار گرفته است. در چند سال گذشته، شاهد زلزله‌هایی بوده‌ایم که خرابی و تلفات زیادی به بار آورده است. یکی از راه‌های جبران خسارت‌های مالی وارده بر اثر زلزله، تهیه بیمه‌زلزله است. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم بیمه زلزله چیست و از اولین اقدام برای ایمنی در برابر زلزله صحبت کنیم.

بیمه زلزله چیست؟

بگذارید خیالتان را راحت کنم بیمه زلزله‌ای وجود ندارد. زلزله تنها یکی از پوشش‌های بیمه آتش‌سوزی است. اگر می‌خواهید منزل یا کارگاهتان را بیمه کنید؛ می‌بایست بیمه آتش‌سوزی با پوشش خطر زلزله خریداری نمایید. این بیمه‌نامه به‌صورت پیش‌فرض به جبران خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار می‌پردازد که با پرداخت حق بیمه اضافی می‌توانید خطر زلزله را به تعهدات بیمه‌نامه اضافه کنید. همان‌طور که می‌دانید بیمه آتش‌سوزی بیمه‌ای است که تنها خسارات مالی را جبران می‌کند. یعنی هرگونه آسیب و خسارت مالی به منازل و تأسیسات و حتی اثاثیه منزل در تعهدات این بیمه‌نامه خواهد بود.

چرا بیمه زلزله اهمیت زیادی دارد؟

همان‌طور که گفتیم ایران یک کشور زلزله‌خیز بوده و در طول سده اخیر بیشترین میزان تلفات حوادث طبیعی به دلیل وقوع زلزله بوده است. در سال ۱۳۸۲ زلزله بم موجب تخریب ۱۰۰ درصدی ساختمان‌ها و منازل گردید و میلیاردها خسارت مالی علاوه بر تلفات جانی وارد کرد. از اهمیت خرید بیمه‌زلزله همین را می‌توان گفت که حوادث طبیعی غیرقابل‌پیش‌بینی بوده و بسته به بزرگی آن‌ها خسارت‌های غیرقابل جبرانی به بار می‌آورند.

عوامل مؤثر بر پوشش‌های بیمه زلزله چیست؟

صدور بیمه‌زلزله به عوامل مؤثری بستگی دارد. این عوامل به‌طور مستقیم بر روی قیمت بیمه‌نامه تأثیر می‌گذارند. در ادامه این مقاله هر یک از این عوامل را می‌خوانید.

نوع سازه

سازه‌ها انواع متنوعی دارند و بر اساس نوع آن ازنظر شرکت بیمه در ۴ دسته آجری، فلزی، بتنی و گلی قرار می‌گیرند. هر یک از این سازه‌ها بسته به میزان مقاومت در برابر زلزله (ریسک) از سوی شرکت بیمه نرخ متفاوتی دارند. و بسته به شرایط سازه بیمه می‌شوند.

متراژ سازه

یکی از عوامل مؤثر بر قیمت و قبول ریسک از سوی بیمه‌گر متراژ ساختمان است. در بیمه‌زلزله هر چه متراژ ساختمان بیشتر باشد خسارت واردشده بیشتر است.

هزینه ساخت هر متر

در زمان خرید بیمه زلزله، هزینه ساخت هر مترمربع عامل دیگری است که تعیین‌کننده نرخ بیمه‌نامه است.

نکته: تنها هزینه ساخت هر مترمربع بدون در نظر گرفتن ارزش زمین در نظر گرفته می‌شود.

ارزش

حق بیمه درواقع با ارزش ساختمان و بنا افزایش می‌یابد. بنابراین اگر مجموع ارزش متراژ ساختمان، تأسیسات و اثاثیه بالا باشد، به‌تناسب آن حق بیمه پرداختی افزایش می‌یابد.

 

روش محاسبه بیمه زلزله چگونه است؟

در زمان صدور بیمه‌زلزله می‌بایست مشخصات ملک را وارد کنید. نوع سازه، متراژ بنا، ارزش ساخت هر مترمربع بنا، نوع کاربری و پوشش‌هایی که در این بیمه‌نامه انتخاب می‌کنیم بر نرخ بیمه‌زلزله مؤثر است. محاسبه بیمه‌زلزله بسیار ساده است و از طریق بیمی‌لایک می‌توانید در چند ثانیه از چندین شرکت بیمه استعلام نرخ بگیرید.

آیا بیمه زلزله یکی از پوشش‌های بیمه آتش‌سوزی است؟

همان‌طور که گفتیم بیمه‌زلزله به‌تنهایی وجود ندارد. خرید بیمه زلزله به این صورت است که همراه با بیمه آتش‌سوزی ارائه می‌شود. برای این کار ابتدا می‌بایست بیمه‌نامه آتش‌سوزی خود را خریداری کنید و پوشش زلزله را انتخاب نمایید. علاوه بر این شما می‌توانید پوشش‌های دیگری همچون طوفان، سیل، ترکیدگی لوله و… را به تعهدات بیمه‌نامه اضافه کنید.

در صورت زلزله وسیع و خراب شدن شعب بیمه خسارت افراد را چه کسی پرداخت می‌کند؟

تخریب شعب خسارت بیمه در جریان زلزله در یک منطقه هیچ‌گونه دخالتی در پرداخت خسارت شما ندارد. در چنین شرایطی به نزدیک‌ترین شعب پرداخت خسارت می‌توانید اعلام خسارت کنید و خسارت خود را دریافت کنید.

حتی درصورتی‌که شرکت بیمه توانایی پرداخت خسارت را نداشته باشد، جای نگرانی وجود ندارد چراکه بیمه مرکزی ناظر عملکرد شرکت‌های بیمه است.

چگونه بیمه زلزله را استعلام بگیریم؟

استعلام بیمه آتش‌سوزی با پوشش زلزله به دو روش انجام می‌شود. روش اول (روش سنتی) با مراجعه به دفاتر نمایندگی بیمه انجام می‌شود. در این شرایط می‌بایست ابتدا فرم پیشنهاد مربوط به بیمه آتش‌سوزی را پرکرده و تیک پوشش زلزله را بزنید. کارشناس بیمه برای شما حق بیمه را محاسبه کرده و اعلام می‌نماید. برای استعلام از چند شرکت بیمه لازم است حتماً به دفاتر بیمه هر شرکت مراجعه کنید و فرم پیشنهاد جداگانه پرکنید.

روش دوم (آنلاین) دریافت استعلام حق بیمه به‌صورت آنلاین است. در این روش کافی است وارد سایت بیمی‌لایک شوید و اطلاعات ملک را وارد نمایید. حق بیمه تمامی شرکت‌های در چند ثانیه برای شما لیست می‌شود. از منوی کناری می‌توانید پوشش‌های بیمه‌نامه را اضافه کنید یا کم کنید. حتی می‌توانید ارزش هر مترمربع را افزایش دهید. درنهایت شرکت موردنظر را انتخاب کرده و بیمه‌زلزله را در کمتر از ۵ دقیقه خریداری کنید.

مزیت دیگری که روش آنلاین نسبت به روش سنتی دارد این است که در این روش رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه در کنار قیمت‌های آن قابل‌مقایسه می‌باشد. همه این موارد را در یک صفحه‌نمایش داده می‌شود تا راحت‌تر انتخاب و خرید کنید.

روش خرید بیمه زلزله از بیمی‌لایک

همان‌طور که گفتیم دو روش برای دریافت استعلام نرخ بیمه‌زلزله وجود دارد. در روش سنتی با مراجعه به دفاتر بیمه و تکمیل فرم پیشنهاد می‌توانید نرخ بیمه‌نامه را استعلام و از همان محل خریداری نمایید. برای استعلام از چند شرکت بیمه حتماً می‌بایست جداگانه به دفاتر آن شرکت بیمه مراجعه کنید.

در روش آنلاین به‌راحتی می‌توانید با چند کلیک قیمت بیمه‌نامه را استعلام بگیرید و در کمتر از پنج دقیقه بیمه‌نامه خود را خریداری کنید. برای استعلام نرخ فوری از قیمت بیمه زلزله اینجا کلیک کنید.

 

با ورود به سایت بیمی‌لایک می‌توانید در کمتر از پنج دقیقه بیمه زلزله برای منزل خود خریداری کنید.

بله درواقع بیمه‌زلزله همان بیمه آتش‌سوزی با پوشش زلزله است.

همیشه یک نسخه از بیمه‌نامه خود را در جای مطمئن نگهداری کنید. در شرایطی که بیمه‌نامه به دلیل حادثه از بین برود می‌توانید اطلاعات بیمه‌نامه را از شرکت بیمه استعلام بگیرید و درخواست المثنی کنید.

بله قیمت بیمه‌زلزله ساختمان نوساز و کلنگی متفاوت است.

بیمه‌زلزله با در نظر گرفتن شرایطی مثل کاربری، متراژ، ارزش هر متر مربع، ناحیه و… محاسبه می‌شود.

بیمه زلزله بیمه ایران از نظر پوشش‌ها و تعهدات بیمه‌نامه تفاوتی با سایر شرکت‌های بیمه ندارد. اما از نظر قیمت و تعداد شعب با شرکت‌های دیگر متفاوت است. در سایت بیمی‌لایک می‌توانید شرکت‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.