همه چیز درباره بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث ۹۹

همه ما از اهمیت بیمه شخص ثالث باخبریم . بیمه ای که برای حمایت از اشخاص ثالث و جبران آسیب های وارده به آنها اجباری است و هر خودرویی باید آن را به همراه داشته باشد. آگاهی از  مدت بیمه شخص ثالث و توجه به تاریخ انقضای آن اهمیت زیادی دارد، چرا که بیمه شخص ثالثی که اعتبار ندارد نمی تواند هزینه ها و زیان های مالی را جبران کند از طرفی اگر تمدید به موقع بیمه شخص ثالث را به تعویق بیاندازیم، می بایست جریمه پرداخت کنیم. جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث می تواند تا یک برابر حق بیمه شما هزینه داشته باشد. اگر می‌خواهید درباره بخشش جرایه دیرکرد بیمه شخص ثالث خودرو بیشتر بدانید ادامه این نوشته را از دست ندهید.

چطور جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را حساب کنیم؟

محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث برای آنکه بدانیم جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه می شود ابتدا باید آخرین قیمت بیمه شخص ثالث بدون محاسبه تخفیفات را بدست آوریم. مبنای محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به صورت روز شمار است یعنی به ازای هر روز به تعویق افتادن تمدید بیمه شخص ثالث جریمه ثابتی به حق بیمه نهایی اضافه می شود. از سوی دیگر این نرخ برای هر نوع خودرو با هر نوع کاربری متفاوت است. برای مثال جریمه روزانه بیمه شخص ثالث خودرو سواری شخصی با خودرو وانت بارکش متفاوت است. جدول زیر میزان جرایم بیمه شخص ثالث سال ۱۳۹۹ رو نشان می دهد.

مدل خودرو جریمه دیرکرد به ازای هر روز (ریال )
خودرو های کمتر از ۴ سیلندر ۳۸,۷۴۵
خودرو های ۴ سیلندر (پراید و پیکان ) ۴۵,۸۸۲
خودروهای سایر  ۴ سیلندر (پژو و سمند ) ۵۳,۹۳۷
خودرو های بیش از ۴ سیلندر ۶۰,۳۶۱
وانت تا ۱ تن ۴۷,۴۶۵
وانت تا ۳ تن ۵۷,۱۵۳
بارکش تا ۵ تن ۷۲,۳۴۵
بارکش تا ۱۰تن ۹۲,۶۸۷
بارکش تا ۲۰ تن ۱۰۷,۸۵۴
بیش از ۲۰ تن ۱۱۴,۳۰۶

همانطور که در جدول بالا مشاهده کردید کمترین جریمه روزانه دیرکرد مربوط به خودروهای پراید و پیکان (دسته اول ) و  بیشترین جریمه دیرکرد مربوط به خودرو های بارکش با ظرفیت بیش از ۲۰ تن مثل کامیون و کشنده می باشد.

این نکته حائز اهمیت است که جریمه خودرو به صورت روزانه محاسبه می گردد و حداکثر روز هایی که یک خودرو جریمه می‌شود ۳۶۵ روز (یکسال) می باشد. به عبارت ساده تر اگر یک خودرو بعد از گذشت بیش از  یکسال خودروی خود را تمدید نکند به مدت ۳۶۵ روز جریمه می شود.

محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث برای موتورسیکلت

در بخش قبلی گفتیم که مالکین خودروهایی که بیمه شخص ثالث را به موقع تمدید نمی کنند جریمه دیرکرد به صورت روزانه به آنها تعلق می گیرد. خوب است بدانید جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث تنها مختص بیمه شخص ثالث خودرو نیست. بلکه راکبین موتور‌سیکلت‌ها نیز اگر بیمه شخص ثالث موتورسیکلت خود را به موقع تمدید نکنند، جریمه می شوند. جدول زیر میزان جرایم روزانه موتور سیکلت‌ها را بر حسب سیلندر نشان می دهد .

مدل موتور جریمه دیرکرد به ازای هر روز
موتور گازی ۹,۶۱۹
موتورسیکلت تک سیلندر ۱۱,۷۵۰
موتورسیکلت دو سیلندر و بیشتر ۱۲,۹۰۹

همانطور که در جدول بالا دیدید، جریمه روزانه بیمه شخص ثالث با سیلندر بیشتر اختلاف جزئی با سایر موتورسیکلت ها دارد.

البته بیمه مرکزی هر سال جشنواره برای بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث موتور‌سیکلت ارائه می دهد و دراین جشنواره موتورسیکلت هایی که بیمه نامه خود را به دلیل مبالغ بالای جریمه تمدید نمیکنند، ترغیب به تمدید بیمه نامه و جلوگیری از هزینه های بالای احتمالی شوند.

آیا داشتن جریمه دیرکرد باعث از بین رفتن تخفیف بیمه می‌شود؟

اگر تاریخ اعتبار بیمه شخص ثالث تمام شود و بیمه نامه به موقع تمدید نشود، آیا تخفیفات عدم خسارت بیمه نامه از بین می‌رود ؟ این سوال بسیاری از بیمه گذاران است. اگر فکر می‌کنید جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث تخفیفات آن را از بین می برد سخت در اشتباهید. جریمه دیرکرد برای حمایت از اشخاص ثالثی است که از  سوی آن دسته از خودروهای فاقد بیمه نامه آسیب بدنی می بینند. بنابراین در صورتی که بیمه نامه خود را به موقع تمدید نکنید تنها جریمه آن را می پردازید و چیزی از تخفیفات عدم خسارت شما کسر نمی شود . به عبارت دیگر تنها با دریافت خسارت تخفیفات بیمه شخص ثالث کسر یا از بین می‌رود.

درچه صورتی بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث اعمال می‌شود؟

همانطور که می دانید جرایم بیمه شخص ثالث خودرو در زمان تمدید بیمه نامه به حق بیمه شخص ثالث اضافه می شود و بر این اساس نمی توان این جرایم را پرداخت نکرد یا پرداخت آن را به تعویق انداخت. با اینکه جرایم دیرکرد بیمه ثالث تخفیف ندارند اما ممکن است بر اساس شرایطی دچار بخشودگی شوند.

به سرقت رفتن خودرو

سرقت خودرو

در صورتی که خودرویی به سرقت برود و در زمان پیدا شدن خودرو بیمه نامه آن تمام شده باشد، بر اساس مدارک و مستندات جرایم دیرکرد بخشیده می شود. بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث خودرو تنها مدت زمانی را که خودرو مسروقه بوده را پوشش می دهد.


رفع توقیف خودرو

پارکینگ های خودروساز ها و گمرک ها مملوء از خودروهایی است که به دلایل متفاوت ترخیص نشده‌اند. این خودروها نیز در صورت عدم تمدید بیمه شخص ثالث مشمول جریمه می شوند. اما این جرایم قابل بخشودگی است. هر خودرویی که به دلایلی مثل برگزاری مزایده و مناقصه و … در پارکینگ توقیف هستند، می توانند با ارائه برگه پارکینگ و سایر مدارک مربوطه از طرح بخشودگی جرایم خودرو  استفاده کنند.


بخشودگی به مناسبت دهه فجر

بیمه مرکزی ج.ا.ا با ارائه طرح های بخشش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث در طول سال فرصتی را برای جبران و تمدید بیمه شخص ثالث خودرو هایی که به دلیل جرایم زیاد بیمه نامه از تمدید آن سرباز زدند، مهیا می کند. این طرح به مناسبت های مختلفی از جمله دهه فجر با اعلام قبلی به مشتریان ارائه می شود.


چرا برای بیمه شخص ثالث جریمه دیرکرد وجود دارد ولی پوششی وجود ندارد؟

بخشش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث فرض کنید در یک حادثه رانندگی بیمه شخص ثالث مقصر منقضی شده باشد، در این حالت شرکت بیمه تعهدی به پرداخت خسارت و زیان وارده ندارد. باید بدانید زیان های جانی وارده در شرایطی همچون متواری بودن راننده مقصر، اتمام مدت بیمه‌نامه، ورشکستی و عدم توانایی در پرداخت خسارت توسط شرکت بیمه یا حتی تعلیق شرکت بیمه توسط صندوق بیمه مرکزی پرداخت می‌شود. جرایم دیرکرد که به آن جریمه صندوق نیز گفته می شود به عنوان درآمد؛ حساب صندوق بیمه مرکزی است که واریز می شود که با هدف پرداخت خسارت های  جانی است که در هر یک از شرایط بالا توسط شرکت‌های بیمه پرداخت نمی شود، از این محل پرداخت می گردد.

چطور تاریخ تمدید بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه را فراموش نکنیم؟

مشغله های این روز ها منجر شده است که تاریخ های مهم زندگی را از یاد ببریم. البته که فراموشی بعضی تاریخ ها مثل تاریخ تمدید مجدد بیمه شخص ثالث می تواند هزینه ها و دردسر های زیادی را به ما تحمیل کنند. سامانه بیمی لایک فرصتی را برایتان فراهم کرده است تا هیچ وقت تاریخ بیمه شخص ثالث خود را فراموش نکنید. در سامانه بیمی لایک با ثبت تاریخ انقضای بیمه و شماره تماستان در قسمت یادآور بیمه چند روز پیش از اتمام بیمه شخص ثالث پیامک یادآوری دریافت می کنید.

تمدید به موقع بیمه شخص ثالث بهترین راه برای جلوگیری از جریمه دیرکرد

خیلی از بیمه گذاران از ما می پرسند چه کار کنیم تا از جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث تخفیف بگیریم؟ باید بگویم هیچ تخفیفی بهتر از تمدید به موقع بیمه نامه برایتان نخواهد بود. اگه به موقع بیمه شخص ثالث خودروتان را تمدید نکنید و دچار حادثه رانندگی شوید علاوه بر جرایم دیرکردی که بابت عدم تمدید به موقع باید بپردازید، جبران هزینه ها و زیان‌های مالی بر عهده شما خواهد بود.

خرید بیمه شخص ثالث از بیمی لایک

سامانه بیمی لایک تجربه یک خرید مطمئن و به موقع را برایتان فراهم می کند. بیمی لایک با ارائه خدمات خرید بیمه شخص ثالث از شرکت های مختلف بیمه در یک قاب هم نرخ بیمه شخص ثالث هر شرکت را نشان می دهد و هم به انتخاب صحیح و درست شما کمک می کند. البته که از سامانه بیمی لایک می توانید تنها با چند کلیک بیمه نامه های دیگری  همچون بیمه بدنه، بیمه کرونا، بیمه آتش سوزی و زلزله، بیمه مسافرتی و .. را استعلام بگیرید. همین الان ماشینت رو بیمه کن

جریمه روزانه عدم تمدید به موقع بیمه شخص ثالث خودرو  برابر با حق بیمه یکساله خودرو بدون احتساب تخفیف بر تعداد روز های سال یعنی ۳۶۵ روز محاسبه می شود. (برای سال کبیسه ۳۶۶ روز در نظر می شود ) در سال ۱۳۹۹ با احتساب قیمت خودرو حدوداَ معادل ۵۴۰۰ تومان می باشد.

خیر در حال حاضر امکان بخشش تخفیفات عدم خسارت وجود ندارد مگر با طرح بخشودگی از سوی بیمه مرکزی.

خیر تخفیفات عدم خسارت متعلق به شماست و با اعمال جریمه از بین نمی رود .

تمامی خودروهای مزایده ای، توقیفی توسط پلیس، سرقتی و … در صورتی که بیمه نامه آنها تمام شود و به موقع تمدید نشود؛ برای مدت زمانی که در پارکینگ توقیف شده باشد جریمه ای اخذ نمی گردد.

1 نظر
  1. صادق رضایی می گوید

    کاش هر چه سریع تر بخشودگی جریمه بیمه شخص ثالث ماشین سواری رو هم بزارن استرس داره بدون بیمه دارم ماشین سوار میشوم و چند ماهی هم هست گذشته جزیمش سنگینه منتظرم که بخشودگی بزارن سریع برم بیمه کنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.