همه چیز درباره الحاقیه بیمه بدنه، ضرورت خرید و نحوه محاسبه آن

این روزها با افزایش ناگهانی ارزش خودرو و همچنین  افزایش نرخ قطعات و دستمزد تعمیرات ، هر حادثه ای می‌تواند طعم تلخ تری به خود بگیرد، اگر به موقع از آن پیشگیری نکرده باشیم . بیمه بدنه در حوادث رانندگی به کمک ما می آید و بخش بزرگی از خسارت های به وجود آمده را جبران می کند. البته اگر سرمایه بیمه شده با نوسان بازار تغییر کند می بایست برای بیمه بدنه خود الحاقیه بخریم. در این مقاله می خوایم شما را با انواع الحاقیه بیمه بدنه آشنا کنیم و  ضرورت خرید آن را شرح دهیم.

الحاقیه بیمه بدنه چیست؟

هر گونه تغییر در مفاد بیمه بدنه مستلزم صدور الحاقیه است. الحاقیه در واقع تغییرات مشخصات بیمه بدنه از جمله سرمایه بیمه شده، فسخ، ابطال، افزایش تعهدات، انتقال بیمه بدنه و … را بر روی بیمه بدنه اعمال می کند. اعمال تغییرات در بیمه بدنه و صدور الحاقیه همیشه به صورت رایگان نیست و بر اساس نوع تغییراتی که اعمال می شود ممکن است برای بیمه گذار هزینه بر باشد.

چرا باید حتما الحاقیه بیمه بدنه را تهیه کنیم؟

الحاقیه افزایش ارزش خودرو همانطور که می دانید افزایش ناگهانی و روز افزون  قیمت خودرو در این روز ها مشکلات بسیاری را برای بیمه گذار و بیمه گر ایجاد کرده است. اختلاف قیمت خودرو در زمان صدور و دریافت خسارت، بیمه  گذار را متحمل صرف هزینه نموده است. بدین صورت که خودرویی در ماه گذشته به ارزش ۵۰ میلیون تومان بیمه شده است، در حال حاضر ارزشی معادل ۷۰ میلیون تومان دارد. در صورتی که شما پوشش نوسان قیمت را نخریده باشید، شرکت بیمه خسارات ناشی از نوسان قیمت در بازار را متعهد نمی شود. در این حالت برای جلوگیری از اعمال قاعده نسبی صدور الحاقیه افزایش سرمایه و الحاقیه افزایش پوشش نوسان قیمت توصیه می شود. این نکته حائز اهمیت است که میزان تعهد ارائه پوشش نوسان قیمت در هر شرکت بیمه بین حداقل ۲۰%  تا ۵۰% ارزش خودرو می باشد. به شرطی که خودرو در روز صدور بیمه بدنه به ارزش روز بیمه شده باشد. در صورتی که پوشش نوسان قیمت را خریداری کرده باشید و نوسان قیمت خودرو بیش از تعهد شرکت بیمه باشد، جبران بخشی از خسارت بر عهده شماست. بروز رسانی ارزش خودرو با صدور الحاقیه افزایش می تواند مانع از تحمیل هزینه های جانبی به شما باشد.

همچنین بخوانید : بهترین بیمه بدنه خودرو (ماشین) در سال ۹۹ از نظر مردم و آمار شرکت ها

انواع الحاقیه بیمه بدنه

الحاقیه بیمه بدنه ۵ نوع دارد، که هر کدام برای اعمال تغییرات بخصوصی انجام می شود.

الحاقیه جایگزینی

همانطور که می دانید در بیمه بدنه همچون بیمه شخص ثالث می توان تخفیفات عدم خسارت را انتقال داد. اگر خودروی خود را با خودروی جدید عوض کرده اید و بخواهید بیمه نامه بدنه خودرو قبلی را به خودروی جدید منتقل کنید، این الحاقیه به دردتان می خورد.  این الحاقیه برای انتقال بیمه بدنه به خودروی دیگر است. بدین صورت که بازدید خودرو جدید و وارد کردن مشخصات آن در بیمه بدنه مستلزم صدور الحاقیه  جایگزینی می باشد.

به خاطر داشته باشید در صورتی که ارزش خودرو جدید بیشتر باشد، سرمایه بیمه شده بر اساس ارزش خودروی جدید محاسبه و اعمال می شود.

الحاقیه اصلاحی

اگر مشخصات خودرو به دلایلی از جمله خطای کاربر یا اظهار نادرست بیمه گذار در بیمه نامه اشتباه درج شود، اصلاح آن از طریق صدور الحاقیه اصلاحی انجام می شود. معمولا این نوع الحاقیه هزینه اضافی ندارد.

الحاقیه ابطالی

در صورتی که بیمه گذار یا بیمه گر پیش از شروع بیمه نامه بخواهند بیمه نامه را باطل کنند، الحاقیه ابطالی صادر می شود. شایان ذکر است مفهوم “ابطال” در بیمه بدنه به معنای بازگشت کل حق بیمه می باشد. بنابراین الحاقیه ابطالی تنها در شرایط خاص صادر می گردد.

الحاقیه اضافی

اگر بیمه گذار پس از صدور بیمه نامه بخواهد سرمایه بیمه شده خود را افزایش دهد یا پوشش (پوشش هایی ) را به تعهدات بیمه بدنه خود اضافه کند، الحاقیه اضافی صادر می شود. در الحاقیه اضافی، حق بیمه بر اساس روز های باقیمانده از بیمه بدنه محاسبه می شود.

الحاقیه برگشتی

اگر بیمه بدنه جاری باشد و بیمه گذار پیش از اتمام مدت بیمه نامه از خرید بیمه بدنه خود منصرف شود، می تواند بیمه بدنه خود را فسخ کند. در این حالت الحاقیه برگشتی صادر شده و بخشی از حق بیمه به بیمه گذار عودت می گردد. محاسبه حق بیمه برگشتی می تواند بر اساس دلیل فسخ بیمه بدنه به صورت روز شمار یا کوتاه مدت محاسبه شود.

فسخ به صورت روز شمار مبلغ الحاقیه برگشتی بیشتری نسبت به فسخ به صورت کوتاه مدت دارد.

نحوه محاسبه الحاقیه بیمه بدنه چگونه است؟

اگر بیمه بدنه دارید و می خواهید تعهدات بیمه خود را به روز کنید باید الحاقیه افزایش سرمایه یا الحاقیه پوشش نوسان قیمت خریداری کنید.  باید بدانید در زمان خرید الحاقیه، حق بیمه اضافی به صورت روز شمار محاسبه می گردد. در واقع به تعداد روز های باقیمانده از بیمه بدنه خودروتان می بایست حق بیمه جداگانه برای صدور الحاقیه و اعمال تغییر درخواستی پرداخت کنید.

چرا با افزایش قیمت خودرو باید حواستان به الحاقیه بیمه بدنه باشد ؟

انواع الحاقیه بیمه بدنه در چند سال اخیر قیمت خودرو به طور غیر منتظره ای رشد پیدا کرد. با افزایش قیمت خودرو، ارزش لوازم و قطعات خودرو و همچنین تعمیر آن نیز به تناسب افزایش پیدا کرده است. با این حساب در صورتی که طی یک حادثه خود رو به طور کامل یا جزئی آسیب ببیند و ارزش خودرو در بیمه بدنه به قیمت روز آن نباشد، برایمان گران تمام می شود. با این حال با افزایش روز افزون قیمت خودرو باید حواسمان به سرمایه بیمه بدنه مان نیز باشد. از آنجایی که پوشش نوسان قیمت حداقل ۲۰% و حداکثر ۵۰% ارزش خودرو را جبران می کند، ممکن است خسارت وارد شده با احتساب قاعده نسبی پرداخت شود.

شرایط جدید صدور الحاقیه برای بیمه بدنه خودروها (سال ۹۹)

در سال ۹۹ با توجه به فراگیری خرید بیمه بدنه در بین مردم و اطلاع رسانی شرکت های بیمه در خصوص افزایش تعهدات بیمه بدنه با توجه به رشد ارزش خودرو، شرایطی برای خرید الحاقیه برای بیمه بدنه خودرو ها اعمال گردید. اگر بیمه گذار بخواهد پوشش نوسان قیمت یا هر پوشش دیگری به بیمه نامه خودروی خود اضافه کند می بایست ابتدا سرمایه بیمه شده را مطابق ارزش روز افزایش دهد.

شرایط الحاقیه بیمه بدنه برخی شرکت ها

هر شرکت بیمه ای برای ارائه خدمات بیمه بدنه شرایطی دارد که تحت عنوان شرایط خصوصی در پشت بیمه بدنه درج شده است. شرایط خصوصی هیچ شرکت بیمه ای با یکدیگر یکسان نیست. در حال حاضر می خواهیم به اهم شرایط خصوصی شرکت بیمه در ارائه خدمات بیمه بدنه بپردازیم .

الحاقیه بیمه بدنه ایران

در تیرماه سال ۹۹ شرکت بیمه ایران با ارائه یک بخشنامه شرایط جدید برای ارائه پوشش نوسان قیمت اعلام کرد. بر اساس این بخشنامه بیمه گذارانی که تمایل به دریافت پوشش نوسان قیمت دارند، می بایست حق بیمه لازم بر مبنای میزان تعهد درخواستی از شرکت بیمه بپردازند. میزان تعهدات بیمه بدنه به ۳ دسته زیر تقسیم شده است:

  1. تعهد پرداخت خسارت جزئی و کلی به میزان ۲۵% سرمایه بیمه شده با حق بیمه ای معادل ۱۵% حق بیمه
  2. تعهد پرداخت خسارت جزئی و کلی به میزان ۵۰% سرمایه بیمه شده با حق بیمه ای معادل ۲۵% حق بیمه
  3. تعهد پرداخت خسارت جزئی و کلی به میزان ۱۰۰% سرمایه بیمه شده با حق بیمه ای معادل ۴۰% حق بیمه

علاو ه بر موارد فوق پیش از صدور الحاقیه بیمه بدنه می بایست خودرو توسط کارشناس بیمه بازدید سلامت صورت گیرد. بخشنامه بیمه ایران

الحاقیه بیمه بدنه آسیا

از آنجایی که بیمه آسیا در ارائه پوشش نوسان قیمت به مقدار ۲۰% ارزش سرمایه بیمه شده متعهد جبران خسارت می گردد. نیاز است که حواسمان به بالا رفتن ارزش خودرویمان باشد. با این حال برای صدور الحاقیه بیمه بدنه آسیا خودرو می بایست پیش از صدور، بازدید شود.

الحاقیه بیمه بدنه دانا

شرکت بیمه دانا یکی از قدیمی ترین شرکت بیمه است که خدمات بیمه بدنه را ارائه می کند. در شرکت بیمه دانا پوشش نوسان قیمت تا ۲۵% ارزش روز خودرو در تعهد شرکت بیمه قرار می گیرد، بنابراین می بایست حواستان به افزایش قیمت خودروتان باشد تا در صورت لزوم،  الحاقیه بیمه بدنه دانا خریداری نمایید.

الحاقیه بیمه بدنه پارسیان

شرکت بیمه پارسیان همچون بیمه ایران برای پوشش نوسان قیمت سه سطح در نظر گرفته است. در صورتی که بیمه گذار بخواهد هر یک از شرایط زیر را خریداری نماید می بایست حق بیمه مربوط به آن را پرداخت کند:

  1. پوشش نوسان قیمت با تعهد ۲۵% ارزش روز خودرو
  2. پوشش نوسان قیمت با تعهد ۵۰% ارزش روز خودرو
  3. پوشش نوسان قیمت با تعهد ۱۰۰% ارزش روز خودرو

خرید الحاقیه از بیمی لایک

محاسبه الحاقیه بیمه بدنه اگر بیمه بدنه خود را از بیمی لایک خریدید نگران بازدید خودرو و صدور الحاقیه افزایش تعهداتتان نباشید. سامانه بیمی لایک برای رفاه حال شما عزیزان شرایطی را در نظر گرفته است. به خاطر داشته باشید هر گاه خواستید الحاقیه افزایش ارزش خودرو یا پوشش نوسان قیمت خریداری نمایید با مرکز تماس بیمی لایک تماس بگیرید و بصورت غیر حضوری الحاقیه خودروتان را صادر کنید. لازم به یادآوری است که بازدید سلامت مجدد خودروی شما رایگان می باشد. اگر هنوز برای بیمه ندارید، می توانید خرید آنلاین بیمه بدنه را از سامانه بیمی لایک انجام دهید. سامانه بیمی لایک در هر زمان انواع خدمات بیمه ای را ارائه می دهد.

به شعبه/ نمایندگی واحد صدورتان مراجعه کنید و درخواست الحاقیه بیمه بدنه را به کاربر صدور ارائه نمایید.

در بعضی از شرکت های بیمه همچون بیمه ایران نیاز به بازدید خودرو پیش از صدور الحاقیه است.

با خرید الحاقیه افزایش سرمایه در صورت بروز خسارت طبق ارزش روز خودروتان خسارت دریافت می کنید.

هر شرکت بر اساس شرایط خصوصی خود میزان تعهدات خاصی دارد. در بعضی از شرکت ها همچون شرکت بیمه ایران و پارسیان سقف تعهدات در ۳ سطح متفاوت ارائه می شود (سطح ۱ : تا ۲۵% ارزش خودرو، سطح ۲ : تا ۵۰% درصد ارزش خودرو و سطح ۳ : تا ۱۰۰% ارزش خودرو) و بیمه گذار هر کدام را که میخواهد انتخاب می کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.