چگونه ارزانترین بیمه شخص ثالث را بخریم؟

همه ما می‌دانیم بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است که هر کسی که خودرویی دارد باید برای پیشگیری از ایجاد هزینه‌های احتمالی در حوادث رانندگی این بیمه نامه را خریداری کند. اما شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که همیشه به دنبال ارزانترین بیمه شخص ثالث خودرو می‌گردید، یا هر ساله تنها با یک شرکت بیمه، بیمه شخص ثالث خودروتان را تمدید می‌کنید. در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم چطور ارزانترین بیمه شخص ثالث را از یک شرکت بیمه معتبرخرید کنید. اما ابتدا بهتر است مختصری درباره ماهیت بیمه شخص ثالث بگوییم. به طور کلی بیمه شخص ثالث بیمه اجباری است که خسارتهای مالی و جانی وارده در حوادث رانندگی را جبران می‌نماید. این بیمه نامه لازمه خرید و استفاده هر خودرویی است و در صورتی که به موقع تمدید نشود علاوه بر مشکلات بسیاری که در صورت بروز خسارت رخ می‌دهد، جریمه روزانه نیز به آن تعلق می‌گیرد.

آیا بیمه شخص ثالث یک نرخ ثابت و مصوب دارد؟

مبنای محاسبه بیمه شخص ثالث نرخ دیه همان سال است. نرخ دیه توسط قوه قضاییه در شروع هر سال اعلام می‌شود. بنابراین بیمه مرکزی نرخ حق بیمه شخص ثالث را محاسبه و به سایر شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌کند. در این حالت شرکت‌های بیمه نرخ یکسانی در ارائه خدمات بیمه ای دارند. یکسان بودن قیمت‌ها درشرایطی است که بیمه شخص ثالث حداقل تعهدات را داشته باشد. با بالا رفتن میزان تعهدات بیمه نامه (تعهدات مالی) نرخ حق بیمه نیز افزایش می‌یابد. شرکت‌های بیمه در صورت افزایش تعهدات مالی ضرایب متفاوتی دارند که هر کدام در تعیین نرخ حق بیمه نهایی موثر است. در نتیجه اختلاف قیمت شرکت‌های بیمه در نرخ بیمه شخص ثالث مربوط به افزایش پوشش تعهدات مالی می‌باشد.


همچنین بخوانید : انتقال بیمه شخص ثالث


ارزانترین بیمه شخص ثالث مربوط به کدام شرکت است؟

همانطور که گفتیم نرخ بیمه شخص ثالث هر شرکت بیمه در حداقل تعهدات با یکدیگر یکسان است. در صورتی که بخواهید پوشش تعهدات مالی بیمه شخص ثالث خودرو خود را افزایش دهید نرخ نهایی حق بیمه متفاوت می‌شود. تنها راه مقایسه آسان و سریع استعلام قیمت بیمه شخص ثالث مراجعه به سایت بیمی‌لایک است که قیمت‌های شرکت‌های بیمه را به صورت لیست به شما نمایش می‌دهد. ارزان ترین بیمه ثالث در حال حاضر توسط شرکت بیمه نوین، بیمه رازی، بیمه تعاون، بیمه آرمان و بیمه پاسارگاد ارائه می‌شود.

گرانترین بیمه شخص ثالث مربوط به کدام شرکت است؟

اختلاف قیمت بیمه شخص ثالث در هر شرکت مربوط به تعهدات مالی آن می‌باشد. شرکت‌های بیمه این اختیار را دارند تا بر روی نرخ حق بیمه مازادی که بابت افزایش پوشش مالی دریافت می‌کنند تخفیف ارائه کنند. شرکت‌هایی هستند که در این زمینه تخفیف ارائه نمی‌دهند یا حداقل تخفیفات را ارائه می‌کنند. در این خصوص شرکت بیمه ایران و بعد از آن بیمه آسیا، دانا و کوثر گران ترین حق بیمه را در بیمه شخص ثالث دارند.

عوامل موثر در خرید ارزانترین بیمه شخص ثالث چیست؟

ارزانترین بیمه شخص ثالث

همانطور که گفتیم نرخ بیمه شخص ثالث به عوامل متعددی بستگی دارد . هر خودرویی با توجه به شرایط آن نحوه محاسبه حق بیمه متفاوتی با دیگری دارد. هر عامل می‌تواند تاثیر بسزایی در نرخ بیمه شخص ثالث داشته باشد برخی از این عوامل شامل :

مدت اعتبار بیمه نامه

هر بیمه نامه  مدت زمان مشخصی برای پوشش بیمه ای خود دارد. مدت زمانی که شرکت بیمه خدمات بیمه ای ارائه می‌کند تاثیر به سزائی در محاسبه نرخ حق بیمه دارد. برای مثال نرخ بیمه شخص ثالث به مدت ۳ ماه کمتر از بیمه شخص ثالث یکساله می‌باشد . اما این به معنای آن نیست که اگر بیمه نامه را هر سه ماه تمدید کنیم نرخ برابری با بیمه شخص ثالث یکساله دارد. برای مثال هزینه‌های فرآیند اداری در بیمه شخص ثالث یکساله یکبار محاسبه می‌شود، در حالی که هزینه‌های اداری بیمه ۳ ماهه به مدت یکسال بیشتر خواهد بود.

تخفیف شرکتها

شرکت‌های بیمه بسته به شرایط تخفیفاتی را به مشتریان ارائه می‌کنند اما در سال ۱۳۹۵ با هدف ایجاد فضای رقابتی در ارائه بهترین کیفیت از سوی شرکت‌های بیمه، ارائه هر گونه تخفیف مازاد از سوی  شرکت بیمه لغو شد. بر این اساس تنها میزان تخفیفات قابل ارائه به بیمه گذاران معادل ۲.۵ درصد حق بیمه دریافتی خواهد بود. با این حال تنها تعداد محدودی از شرکت‌های بیمه این میزان تخفیفات را ارائه می‌کنند. شما می توانید در سامانه خرید آنلاین بیمه بیمی‌لایک از نرخ و میزان تخفیفات شرکت‌های بیمه مطلع شوید.

تخفیف بیمه نامه

در بیمه شخص ثالث در صورت عدم دریافت خسارت و استفاده از بیمه نامه امکان دریافت تخفیفات به صورت سالانه وجود دارد. این تخفیفات را که تخفیف عدم خسارت می‌گویند، چندین بار دستخوش تغییر شده است . در آخرین نسخه تغییرات براساس مصوبه هیئت دولت به ازای هر سال عدم استفاده از بیمه نامه به میزان ۵% تخفیف عدم خسارت تعلق می‌گیرد. این تخفیفات تا ۱۴ سال و سقف ۷۰ درصد به بیمه گذار ارائه می‌شوند. تخفیف بیمه شخص ثالث برخلاف قانون قبلی با دریافت خسارت به طور کامل از بین نمی‌روند. اگر در یک حادثه رانندگی خسارت مالی وارد نمایید معادل ۲۰ درصدحق بیمه از کل تخفیفاتتان کسر می‌شود. این مبلغ برای خسارت جانی معادل ۳۰ درصد خوهد بود.

درصد تخفیف بیمه شخص ثالث

بیمه گذار می تواند تخفیفات عدم خسارت را به خودروی دیگر خود یا یکی از بستگان درجه ۱ انتقال دهد.

سال تولید خودرو

خودروها همچون سایر لوازم برقی و موتوری دیگر دچار فرسودگی می‌شوند. فرسودگی خودرو یکی از عوامل ایجاد حوادث رانندگی است. در صنعت بیمه خودرو‌هایی که سال ساخت بالای ۱۵ سال را دارند می‌بایست حق بیمه بیشتری نسبت به خودرو‌های با عمر کمتر بپردازند.

کاربری خودرو

تاکسی

هدف از ساخت هر خودرو متفاوت است . یک خودرو برای استفاده شخصی است و خودرویی برای انتقال مسافر چه در داخل شهر چه در بیرون شهر . بعضی خودرو‌ها نیز برای جابجایی بار و اجسام سنگین و خاص کاربرد دارند. نوع کاربری هر خودرو نقش مهمی ‌در تعیین قیمت دارند. برای مثال خودروهای سواری حق بیمه کمتری نسبت به خودروهای مسافرکش و باربری می‌پردازند.


همچنین بخوانید : بهترین بیمه شخص ثالث


تعداد سیلندر خودرو

خودروهای سواری بر اساس تعداد سیلندر به چند دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول خودرو‌هایی که هستند که سه سیلندر دارند . خودروهای پراید، پیکان و رنو از جمله خودرو‌های این دسته هستند. دسته دوم خودرو‌های چهار سیلندر هستند که عمده خودرو‌ها در این دسته جای دارند . خودروهایی همچون پژو، سمند و تیبا در دسته خودروهای چهار سیلندر قرار می‌گیرند. دسته آخر مربوط به خودروهای بیش از چهار سیلندر می‌باشد . خودروهایی که ۶ و ۸ سیلندر دارند همچون سوزوکی  و تویوتا لندکروز در این دسته قرار می‌گیرند. خودروی‌های هر دسته حق بیمه مربوط تعیین شده همان دسته را می‌پردازند. لازم است بدانید حداقل حق بیمه مربوط به خودرو‌های دسته اول و حداکثر حق بیمه مربوط به خودرو‌های دسته سوم می‌باشند.

میزان تخلفات راننده

ارزانترین بیمه شخص ثالث

در سال ۱۳۹۷ و بر اساس مصوبات هیئت دولت در خصوص بیمه شخص ثالث، مقرر گردید میزان تخلفات رانندگی بیمه گذار (راننده) بر نحوه محاسبه حق بیمه موثر واقع شوند. در این شرایط با ایجاد یک بستر متمرکز میان راهنمایی و رانندگی و شرکت‌های بیمه به راحتی سوابق تخلفات مربوط به هر راننده قابل استعلام خواهد بود. البته که این قانون به صورت عملی اجرایی نشده و تا ایجاد زیر ساخت مناسب به تعویق افتاده است.

آیا در خرید بیمه شخص ثالث فقط باید به قیمت توجه کرد؟

بیمه ایران یا چی؟

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری ست که برای مالک هر خودرویی لازم است سالانه تمدید شود. قیمت بیمه شخص ثالث یک عامل تاثیر گذار در خرید بیمه نامه است اما این عامل تعیین کننده خوب بودن یا بد بودن خدمات شرکت بیمه نخواهد بود. البته که عوامل بسیاری در انتخاب صحیح یک شرکت بیمه تاثیر گذار هستند. این عوامل را در ادامه بررسی می‌کنیم .

مقایسه شرکت های مختلف از نظر بیشترین رضایت مشتری

نوع پرداخت، نحوه پرداخت، سرعت انجام فرآیند، سخت گیری کارشناس خسارت و … همه در رضایت مشتریان تاثیر دارند. رضایت مشتریانی که دچار حادثه و دریافت خسارت شده اند همچون آینه عملکرد یک شرکت بیمه خواهد بود. میزان رضایتمندی مشتریان در دریافت خسارت بیمه شخص ثالث هر یک از شرکت‌های بیمه را می‌توانید از صفحه شرکت های بیمه سامانه بیمی‌لایک مشاهده کنید.

مقایسه شرکت های مختلف از نظر بیشترین شکایات

هر شرکت بیمه ای سهم بازاری از فروش بیمه نامه دارد. اگر نسبت تعداد شکایت‌های انجام شده در مقابل خسارت‌های پرداخت شده بسیار باشد، می‌تواند موجب کاهش اعتبار آن شرکت بیمه شود. لازم به یادآوری است خرید بیمه شخص ثالث به منزله دریافت خسارت در روز مباداست که داشتن نرخ بالای شکایات می‌تواند رقابت آن شرکت را در مقابل سایر شرکت‌ها سخت تر نماید.


همچنین بخوانید : استعلام بیمه نامه شخص ثالث


مقایسه شرکت های مختلف از نظر تعداد شعب پرداخت خسارت

تعدد شعب پرداخت خسارت عامل مهم دیگری در خرید بیمه شخص ثالث محسوب می‌گردد. یادتان باشد که اگر در سفر هستید یا در شهرستان‌ها زندگی می‌کنید، از امکاناتی همچون امکانات پایتخت برخوردار نیستید . داشتن تعداد شعب پرداخت خسارت در شهرستان‌ها یا نزدیکی آنها یک مزیت برای خرید بیمه شخص ثالث می‌باشد.

خرید بیمه شخص ثالث از بیمی لایک

اگر هنوز هم در خرید بیمه شخص ثالث تردید دارید، کافی است سری به سامانه بیمی‌لایک بزنید. سامانه بیمی‌لایک یک مرجع معتبر برای مقایسه شرکت‌های بیمه و حق بیمه شخص ثالث است. در این وبسایت می‌توانید تمامی‌شرکت‌های بیمه را از نظر تعدد شعب، میزان رضایتمندی مشتریان، سطح توانگری و سهم از بازار مقایسه کنید و قیمت بیمه نامه هر کدام را ببینید. سامانه بیمی‌لایک با نشان دادن ویژگی‌های شرکت‌های بیمه و حق بیمه هر کدام در یک قاب انتخاب را برایتان ساده تر می‌کند. علاوه بر بیمه شخص ثالث شما می توانید بیمه بدنه، بیمه آتش سوزی، بیمه درمان، بیمه کرونا و … را از طریق بیمی‌لایک خریداری نمایید.

همین الان ماشینت رو بیمه کن

خیر برای تمدی بیمه شخص ثالث خودرو تان نیاز به مراجعه حضوری ندارید و به راحتی و با چند کلیک از سامانه بیمی لایک می توانید بیمه ثالث خود را تمدید کنید .

نرخ بیمه شخص ثالث وابسته به قیمت دیه می باشد. با افزایش قیمت دیه قیمت بیمه شخص ثالث نیز متناسب با آن افزایش می‌یابد . نرخ دیه هر ساله توسط قوه قضائیه تعیین می گردد.

بسته به انتظاراتی که از شرکت بیمه دارید می توانید شرکت بیمه بهتر را انتخاب کنید. برای مثال تعداد شعب و میزان رضایت مشتریان یا سهم بازار می تواند در انتخاب نهایی شما تاثیر گذار باشد.

خیر بیمه شخص ثالث به عوامل از جمله سیستم، نوع خودرو، کاربری، سال ساخت، میزان تخفیفات و … وابسته است و قیمت خودرو تاثیری بر نرخ بیمه شخص ثالث ندارد.

3 نظرات
  1. غلام احمد غفاری می گوید

    ارسال ۸۶پلاک به نام خودم ولی ماشین را عوض نمودم ولی تخفیف ندارد

  2. مسعود می گوید

    چرا پژو ۲۰۰۸ ندارید ؟

    1. شیوا پورفیلیه می گوید

      ممنون که اطلاع دادید، به لیست خودروها اضافه شد ..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.