تاسیسات ساختمان چیست؟ نقش تاسیسات در بیمه آتش سوزی چیست؟

تاسیسات بخش جدایی ناپذیر از ساختمان هستند که در طی حادثه  خسارت مالی زیادی به ما وارد می کنند. در بیمه آتش سوزی تاسیسات به صورت جدا از ساختمان در نظر گرفته می شوند. با این حال در این مقاله قصد داریم به نقش تاسیسات در بیمه آتش سوزی بپردازیم.

بیمه آتش سوزی چیست؟

بیمه آتش سوزی زیر مجموعه بیمه های اموال است که خسارت های مالی و زیان وارده به اموال (مورد بیمه) را جبران می کند. این بیمه نامه به طور کلی سه پوشش اصلی صاعقه، انفجار و آتش سوزی را جبران می کند و در صورتی نیاز بیمه گذار پوشش های اضافی از قبیل سیل و زلزله را تحت پوشش قرار می دهد. در این بیمه نامه اموال بیمه گذار از قبیل ساختمان، اثاثیه و تاسیسات تحت پوشش قرار می گیرند.

بیمه آتش سوزی چه خساراتی را جبران می کند؟

پوشش های بیمه آتش سوزی به طور کلی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند. پوشش های اصلی و پوشش های اضافی (تبعی)

پوشش های اصلی بیمه آتش سوزی

در بیمه آتش سوزی سه خطر اصلی صاعقه، انفجار و آتش سوزی جزو پوشش های اصلی هستند به عبارت دیگر این پوشش ها قابل تغییر و حذف نیستند. به این ۳ خطر اصلی پوشش های اصلی (پایه) می گویند.

 


بیشتر بخوانید: تفاوت های بیمه آتش سوزی و بیمه مسئولیت آتش سوزی


 

پوشش های اضافی (تبعی) بیمه آتش سوزی

بیمه گذار می تواند پوشش هایی غیر از موارد بالا را با پرداخت حق بیمه بیشتر به تعهدات بیمه نامه اضافه کند. این پوشش ها پوشش های اضافی یا تبعی هستند که غالبا توسط همه شرکت های بیمه‌گر ارائه می شود. این پوشش ها شامل:

  • زلزله
  • سیل
  • طوفان
  • سقوط هواپیما
  • ضایعات ناشی از برف و باران
  • ترکیدگی لوله آب
  • دفرمه شدن ظروف تحت فشار
  • شکست شیشه
  • ضایعات ناشی از سنگینی برف
  • مسئولیت مالی در قبال همسایگان
  • سرقت با شکست حرز

تاسیسات در بیمه آتش سوزی چیست؟

به طور کلی هر وسیله ای که جزو بنای ساختمانی نیست تاسیسات محسوب می شود. به عنوان مثال شوفاژ، کولر، برق کشی، لوله کشی، تاسیسات مربوط به گاز و آب و حتی آسانسور از جمله تاسیسات یک ساختمان هستند. این موارد جزو جدا ناشدنی یک ساختمانند که می توانند منشا حادثه نیز باشند. شرکت بیمه به طور جداگانه تاسیسات ساختمان را تحت پوشش قرار می دهد. به این صورت که بیمه گذار نوع تاسیسات ساختمان را می بایست معرفی کند و ارزش هر یک را به تفکیک یادداشت نماید.

نکته مهم درباره پوشش تاسیسات ساختمان در بیمه آتش سوزی

بخشی از انواع تاسیسات مثل آسانسور، یا نصب شوفاژخونه و اتصالات آنها می بایست به صورت اصولی و با تایید ناظر و صدور مجوز انجام شود. با این حال عدم سرویس های دوره‌ای به موقع در این گونه تاسیسات می تواند شرکت بیمه را از پرداخت خسارت معاف نماید. بدین ترتیب لازم است که مدیر ساختمان یا هیئت مدیره ساختمان در سرویس های دوره ای به موقع و بررسی اتصالات دقت کافی داشته باشند.

 


بیشتر بخوانید: انواع سازه در بیمه آتش سوزی


 

خرید بیمه آتش سوزی از بیمی‌لایک

همانطور که گفتیم بیمه آتش سوزی بیمه لازم و ضروری برای هر ساختمانی است. چرا که منشا آتش سوزی مثل تاسیسات در همه ساختمان ها وجود دارد. با این حال با خرید بیمه آتش سوزی می توانید هم ساختمان و هم تاسیسات را بیمه کنید. برخی از پوشش ها مثل پوشش سیل و زلزله نیز به بیمه نامه خود اضافه کنید. از طریق سامانه خرید آنلاین بیمه نامه بیمی لایک به صورت آنی می توانید بیمه نامه را از بین شرکت های بیمه متفاوت استعلام بگیرید و خریداری نمایید. خرید بیمه آتش سوزی از طریق بیمی لایک امکان مقایسه قیمت ها و شرکت های بیمه ای متفاوت را برای شما فراهم می آورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.