فرانشیز بیمه بدنه چیست و چگونه آن را حذف کنیم؟

فرانشیز بیمه بدنه آن چیزی است که احتمالاً بعضی از ما را، در خرید بیمه بدنه مردد می‌کند. شرکت‌های بیمه برخلاف بیمه شخص ثالث، در زمان خسارت بیمه بدنه تمام خسارت را پرداخت نمی‌کنند. ازجمله مبالغی که در زمان دریافت خسارت بیمه بدنه کسر می‌شود، فرانشیز بیمه بدنه است. در این مقاله قصد داریم خیال شما را از بابت فرانشیز بیمه بدنه راحت کنیم. پس تا انتهای این پست‌بلاگ همراه ما باشید.

فرانشیز بیمه بدنه چیست؟

اگر پست فرانشیز چیست را نخوانده‌اید، پیش از شروع لازم است که تعریفی از فرانشیز داشته باشیم. به‌طورکلی فرانشیز به آن بخشی از خسارت می‌گویند که بر عهده بیمه‌گذار است. بنابراین فرانشیز بیمه بدنه بخشی از خسارت است که بیمه‌گذار آن را می‌پردازد. فرانشیز بیمه بدنه بدین‌صورت است که در خسارت‌های کلی به یک میزان کسر می‌شود. یعنی هیچ یک از شرکت‌های بیمه کمتر از دیگری فرانشیز را محاسبه نمی‌کند. اما درصورتی‌که بیمه‌گذار پوشش‌های اضافی همچون شکست شیشه یا ایاب‌وذهاب خریداری کند، یا پوشش سرقت درجای قطعات را به تعهدات بیمه‌نامه خود اضافه کند در صورت بروز حادثه و دریافت خسارت در هر مورد فرانشیز موردنظر کسر می‌گردد. این فرانشیز ممکن است در شرکت‌های بیمه تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشند که در ادامه عوامل این تفاوت‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

چه عواملی بر فرانشیز بیمه بدنه تأثیرگذار است؟

فرانشیز بیمه بدنه متأثر از یک عامل نیست. عواملی مثل دفعات خسارت، نوع حادثه و حتی سن راننده بر میزان فرانشیز تأثیرگذار است. همچنین میزان فرانشیز این عوامل در شرکت‌های بیمه یکسان نیست.

دفعات خسارت

همان‌طور که می‌دانید از بیمه بدنه می‌توانیم به دفعات (به شرطی که خسارت پرداختی بیش از ارزش واقعی خودرو نباشد) استفاده کنیم. اما شرکت‌های بیمه در تعداد دفعاتی که از شرکت بیمه خسارت می‌گیریم تمایز قائل هستند. راننده‌ای که یک‌بار دچار خسارت می‌شود با راننده‌ای که دو یا سه مرتبه تصادف می‌کند، در نوع رانندگی یا حتی خودرو ازنظر شرکت بیمه متفاوت هستند. بنابراین در همه شرکت‌های بیمه میزان فرانشیز حادثه اول با حادثه دوم تفاوت دارد. جدول زیر مقایسه پنج شرکت بیمه در میزان فرانشیز تعداد دفعات خسارت را نشان می‌دهد.

بیمه‌گر ایران آسیا البرز دانا رازی
فراشیز حادثه اول ۱۰% ۱۰% ۱۰% ۱۰% ۱۰%
فرانشیز حادثه دوم ۲۰% ۲۰% ۲۰% ۲۰% ۲۰%
فرانشیز حادثه سوم ۲۰% ۳۰% ۳۰% ۳۰% ۳۰%

 

نکته: در صورت دریافت خسارت در حادثه اول، لازم است ارزش خودروی خود را به‌روزرسانی کنید تا در حادثه دوم با افت ارزش خودرو مواجه نشوید و خسارت خود را کامل دریافت کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص الحاقیه افزایش سرمایه اینجا را کلیک کنید.

سن یا سابقه رانندگی بیمه‌گذار

در کلیه شرکت‌های بیمه سن و سابقه رانندگی در دریافت خسارت مهم است. افرادی که سابقه پایین‌تری در رانندگی دارند یا سن کمتر از ۲۵ سال دارند ریسک بروز حادثه را افزایش می‌دهند. بنابراین شرکت‌های بیمه برای راننده با سابقه رانندگی کمتر از ۳ سال یا سن زیر ۲۵ سال فرانشیز معادل ۱۰ درصد در نظر گرفته‌اند.

نوع حادثه خودرو

غالباً مشتریانی که از نوع خسارت دهی شرکت‌های بیمه راضی نیستند به این دلیل است که به قوانین بیمه‌ای آگاهی کامل ندارند. فرانشیز بیمه بدنه با توجه به نوع خسارت وارده ازجمله کلی و جزئی، سرقت یا تصادف متفاوت است. البته خالی از لطف نیست اگر بدانید شرکت‌های بیمه در شرایط عمومی با یکدیگر تفاوتی ندارند و اختلاف جزئی آن‌ها در شرایط خصوصی آن‌ها درج‌شده است. ما برای نمونه شرایط عمومی و خصوصی پنج شرکت بیمه ایران، آسیا، دانا، البرز و رازی را مقایسه کردیم تا انتخاب و خریدی راحت‌تر برای شما رقم بزنیم.

فرانشیز در سرقت کلی

سرقت خودرو چه به‌صورت کلی چه به‌صورت سرقت جزئی قطعات به یک میزان است. در همه شرکت‌های بیمه نرخ محاسبه سرقت خودرو برابر با ۲۰ درصد در نظر گرفته‌شده است. بنابراین اگر خودرویی به‌طورکلی سرقت شود و پس از گذشت ۶۰ روز یافت نشود؛ شرکت بیمه معادل ۸۰ درصد ارزش خودرو را به بیمه‌گذار بازمی‌گرداند. این در صورتی است که خودرو به ارزش روز بیمه‌شده باشد.

 

بیمه‌گر ایران آسیا البرز دانا رازی
درصد فرانشیز ۲۰% ۲۰% ۲۰% ۲۰% ۲۰%

 

فرانشیز در تصادفاتی که خودرو از بین برود

اگر در یک تصادف یا حادثه‌، همچون آتش‌سوزی، خودرو به‌طور کامل از بین برود یا هزینه نجات و تعمیر آن بیش از ۷۰ درصد ارزش آن باشد، خودرو موردنظر دچار خسارت کلی شده است. در چنین شرایطی شرکت بیمه فرانشیزی معادل ۱۰ درصد برای جبران خسارت آن در نظر می‌گیرد.

فرانشیز در پاشیده شدن رنگ و مواد شیمیایی

برای دریافت خسارت پوشش رنگ و مواد شیمیائی همچون سایر پوشش‌های اصلی و اضافی فرانشیز در نظر گرفته‌شده است. فرانشیز پوشش رنگ و اسید ۱۰ درصد و در بعضی از شرکت‌های بیمه تا ۲۰ درصد لحاظ می‌شود.

فرانشیز شکست شیشه

برای استفاده از پوشش شکست شیشه فرانشیزی که در نظر گرفته می‌شود معادل ۲۰ درصد است. اگرچه فرانشیز این پوشش در شرایط خصوصی بیمه بدنه بیمه ایران برابر ۱۰ درصد قیدشده است.

فرانشیز حوادث طبیعی

فرانشیز پوشش بلایای طبیعی در شرکت‌های بیمه اندکی متفاوت است. جدول زیر فرانشیز بیمه بدنه این پوشش را از پنج شرکت منتخب نشان می‌دهد.

بیمه‌گر ایران آسیا البرز دانا رازی
درصد فرانشیز ۱۰% ۲۰% ۱۰% ۲۰% ۱۰%

 

فرانشیز تصادفات که راننده مقصر نیست

همان‌طورکه می‌دانید بیمه بدنه، خسارت ناشی از وارد شدن آسیب از سوی راننده فراری را می‌پردازد. حتی اگر خودروی لوکسی دارید الباقی خسارت بیمه شخص ثالث خود را از بیمه بدنه می‌توانید بگیرید. در این شرایط فرانشیز بیمه بدنه حداقل در نظر گرفته می‌شود و بین ۵ الی ۱۰ درصد متغیر است.

چطور می‌توان فرانشیز را حذف کرد؟

اعمال فرانشیز در جبران خسارت برای آن است که مالک خودرو، در خسارت وارده همچون شرکت بیمه‌گر سهیم باشد و سعی در حفظ و نگهداری خودرو نماید. بااین‌وجود گاهی فرانشیز هزینه زیادی به ما تحمیل می‌کند آن‌هم زمانی که با اعمال ماده ۱۰ یا هزینه استهلاک مواجه می‌شویم. در بسیاری از شرکت‌های بیمه هیچ راهی برای جبران حذف فرانشیز وجود ندارد، اما شرکت‌های بیمه‌ای همچون بیمه رازی با ارائه پوشش حذف فرانشیز بر روی پوشش‌های اصلی تا حدودی میزان فرانشیز را کاهش داده‌اند.

 

نکته: پوشش حذف فرانشیز تنها برای پوشش‌های پایه است و توسط تعداد محدودی از شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود.

لزوم خرید بیمه بدنه برای ماشین‌های لوکس بر اساس قانون جدید بیمه مرکزی

هر کس که خودروی لوکس دارد؛ احتمالاً می‌داند که اگر با خودروی مقصر تصادف کند، می‌بایست بخشی از هزینه‌های نامتعارفی که به دلیل گرانی خودرو وجود دارد، خودش متقبل شود. البته که با خرید بیمه بدنه دیگر دغدغه این موضوع را نخواهید داشت. در این شرایط اگر بیمه بدنه داشته باشید، آن بخش نامتعارف از محل بیمه بدنه شما جبران می‌شود. فرانشیز بیمه بدنه برای خودرویی که مقصر نیست همیشه به اندازه حداقل بین ۵ الی ۱۰ درصد لحاظ می‌شود.

خرید بهترین بیمه بدنه

بیمه بدنه اگرچه چند سالی است که در میان افراد جا افتاده است، اما نکاتی دارد که ممکن است در انتخاب شما تأثیرگذار باشد. یک مشاور خوب و مجرب می‌تواند به شما در انتخاب بهترین گزینه مناسب شما کمک کند. مشاوران بیمی‌لایک پاسخگوی سؤالات شما در کلیه رشته‌ها ازجمله بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث، بیمه آتش‌سوزی و… خواهند بود. همچنین برای مقایسه نرخ و شرایط خرید آنلاین بیمه بدنه می توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید.

 

خیر فرانشیز همه پوشش‌ها با یکدیگر یکسان نیست و به نوع خسارت، محل استفاده و راننده بستگی دارد.

فرانشیز بیمه بدنه در همه شرکت‌ها یکسان نیست.

همه شرکت‌ها فرانشیزی یکسانی ندارند. اما در برخی پوشش‌ها و نکات جزئی می‌توان گفت شرکت بیمه ایران فرانشیز کمتری در نظر می‌گیرد.

همه شرکت‌های بیمه این پوشش را ارائه نمی‌دهند، اما در صورت خرید این پوشش باید بدانید که تنها برای پوشش‌های اصلی در نظر گرفته می‌شود.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.