بررسی مهمترین شرایط بیمه عمر برای خرید

خوشبختی آن چیزی است که تلاش‌های روزمره همه ما در راه رسیدن به آن است. اما شاید مقصود از واژه خوشبختی این باشد که روزی بدون نگرانی سر بر بالین بگذاریم. تأمین آینده فرزندانمان بخشی از خوشبختی ما را تکمیل می‌کند. بیمه عمر تضمینی است تا در شرایطی که دیگر قادر به تأمین نیازهای آن‌ها نباشیم، کمبودها را جبران نماید. در مقاله قبل درباره بیمه عمر صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم تا شرایط بیمه عمر را با یکدیگر بررسی کنیم تا بتوانیم بهترین شرایط خرید بیمه عمر را انتخاب کنیم.

شرایط رایج برای خرید بیمه عمر

بیمه عمر شرایط متنوعی دارد و افراد می‌بایست متناسب با شرایط خود این بیمه‌نامه را خریداری نمایند. برای آنکه بیمه عمر خریداری کنید لازم است که شرایط بیمه عمر را به‌طور کامل در نظر بگیرید. در ادامه برخی از شرایط خرید بیمه عمر و نکات مربوط به آن‌ها درج شده است.

عاقل و بالغ بودن بیمه گذار

در اینجا لازم است به تعریف مهمی از بیمه‌گذار و بیمه‌شده اشاره‌کنیم. بیمه‌گذار کسی است که درخواست بیمه‌نامه دارد، فرم پیشنهاد را پر می‌کند، حق بیمه را می‌پردازد و در بعضی مواقع می‌تواند دریافت‌کننده خسارت باشد. بیمه‌شده به کسی گفته می‌شود که خدمات شرکت بیمه برای جبران خسارات وارده مال و جان او می‌باشد. بیمه‌شده الزاماً پرداخت کننده حق بیمه نمی‌باشد. پس در یک بیمه‌نامه عمر بیمه‌گذار و بیمه‌شده می‌توانند متفاوت باشند. برای مثال پدر خانواده بیمه‌نامه عمری برای تأمین آتیه فرزندش خریداری می‌کند در این حالت بیمه‌گذار پدر خانواده و بیمه‌شده فرزند خانواده است. اما اگر پدر خانواده برای تأمین آتیه خود و خانواده‌اش بیمه عمر خریداری کند؛ بیمه‌گذار و بیمه‌شده هر دو پدر خانواده هستند.

تابعیت بیمه شده

تبعیت فرد درخواست کننده یا بیمه‌شده می‌بایست ایرانی‌الاصل باشد. این یعنی در ایران ساکن باشد و از پدر و مادر ایرانی باشند. در بعضی از شرکت‌های بیمه تنها افراد با تبعیت ایرانی می‌توانند بیمه عمر بخرند. افراد خارجی که در ایران حضور دارند و دارای مجوز اقامت موقت باشند، نیز توسط برخی از شرکت‌های بیمه همچون بیمه پاسارگاد تحت پوشش قرار می‌گیرند.

سلامت روحی و روانی بیمه شده

هر فردی برای صدور بیمه‌نامه عمر می‌بایست تأییدیه سلامت روحی و روانی شود. افرادی که دچار امراض روحی و روانی هستند، یا داروهای اعصاب و روان مصرف می‌کنند، تنها با تأییدیه پزشک معتمد بیمه امکان صدور بیمه‌نامه عمر را دارند.

سلامت جسمی بیمه شده

سلامت جسمانی هر فرد عامل مهم دیگری در تعیین نرخ و شرایط بیمه عمر است. به‌عبارت‌دیگر اصل بیمه عمر بر پایه سلامت افراد است. هر فرد در ابتدا می‌بایست فرم پیشنهاد بیمه عمر را پر نماید. در بعضی از شرایط با توجه به فرم پرسشنامه یا شرایط افراد از جمله سن بالا یا انتخاب سرمایه فوت بالا این امکان وجود دارد که پزشک معتمد برای صدور بیمه‌نامه نیاز به اخذ آزمایش‌های سلامت فرد داشته باشد. بنابراین با اخذ آزمایش و تعهد بیمه‌گذار مبنی بر سلامت فعلی خود بیمه‌نامه صادر می‌گردد.

تکمیل مدارک شناسایی مورد نیاز

برای صدور بیمه‌نامه هر فرد نیاز است تا مدارک شناسایی آن‌ها از جمله شناسنامه و کارت ملی با مشخصات فرم پیشنهاد بررسی شود. پس یکی از شرایط بیمه عمر ارائه مدارک شناسایی در کنار فرم پیشنهادی است که به‌طور کامل تکمیل‌شده باشد.

مدت زمان بیمه عمر

مدت‌زمان بیمه عمر بسته به درخواست بیمه‌گذار حداقل ۵ سال تا حداکثر ۳۰ سال است. بدین ترتیب هر فردی می‌تواند مدت بیمه‌نامه را بین این بازه زمانی انتخاب کند. در بیمه‌نامه‌های عمر چون ماهیت سرمایه‌گذاری است، بنابراین سنوات طولانی به معنی افزایش سود بیشتر نخواهد بود. به‌عبارت‌دیگر اگر فردی بیمه‌نامه ۱۰ ساله انتخاب کند با کسی که بیمه‌نامه ۲۵ ساله خریداری می‌کند، میزان سود یکسانی دریافت می‌کنند.

مبلغ حق بیمه

تفاوتی که بین انتخاب‌های بیمه‌گذار وجود دارد، در نوع پوشش‌ها، مدت بیمه‌نامه و… در میزان حق بیمه پرداختی مؤثر است. هر فرد می‌تواند نوع پرداخت حق بیمه به صورت ماهانه، فصلی، سالانه و یکجا انتخاب نماید. نکته حائز اهمیت در بیمه‌نامه‌های عمر این است؛ زمانی یک بیمه‌نامه صادر می‌شود که فرم پیشنهاد تکمیل و به تأیید کارشناس و پزشک معتمد رسیده باشد. همچنین اولین قسط حق بیمه کاملاً پرداخت شده باشد. در چنین شرایطی بیمه‌نامه صادر شده جاری بوده و بیمه‌گر متعهد به پرداخت خسارت می‌شود. در شرایطی که بیمه‌گذار حق بیمه‌ای نپرداخته باشد و بیمه‌نامه صادرشده باشد، بیمه‌گر هیچ‌گونه تعهدی در قبال خسارات وارده نخواهد داشت. همچنین درصورتی‌که فرم پیشنهاد از سوی بیمه‌گذار تکمیل شده باشد و حق بیمه مربوطه پرداخت شود؛ تا زمانی که بیمه‌نامه صادر نشده باشد، بیمه‌گر هیچ‌گونه تعهدی ندارد به این دلیل که شاید پرونده فرد موردنظر مورد تأیید شرکت بیمه قرار نگرفته باشد.

پوشش‌های بیمه عمر چیست؟

بیمه عمر پوشش‌هایی دارد که هر فرد می‌توان علاوه بر سرمایه فوت، با پرداخت حق بیمه اضافی آن‌ها را به بیمه‌نامه خود اضافه کند. هر یک از پوشش‌ها شرایطی دارد و بسته به انتخاب بیمه‌گذار تمام و یا بخشی از آن‌ها قابلیت افزوده شدن به بیمه‌نامه را دارد.

پوشش سرمایه فوت

سرمایه فوت اصلی‌ترین پوشش بیمه‌نامه عمر است. در بیمه عمر سرمایه فوت جزو پوشش‌های اجباری بوده و حداقل از مبلغ پنج میلیون تومان شروع می‌شود. برای جبران تورم سالانه می‌توان بین ۵ تا ۲۰ درصد افزایش سالانه سرمایه فوت را به بیمه‌نامه اضافه کرد.


پوشش فوت بر اثر حادثه

یکی از شرایط بیمه عمر امکان انتخاب پوشش فوت بر اثر حادثه است. با انتخاب این پوشش اگر فرد در صورت وقوع حادثه فوت کند سرمایه فوت بر اثر حادثه به او تعلق می‌گیرد. معمولاً پوشش فوت بر اثر حادثه برابر با سرمایه فوت هر فرد است.

 

 

 

 

 

نکته: با انتخاب پوشش فوت حادثه، اگر بیمه‌شده در اثر حادثه فوت کند هم سرمایه فوت و هم سرمایه فوت بر اثر حادثه به ذینفعان پرداخت می‌گردد.

از کارافتادگی

گاهی حوادث شرایط سخت و طاقت فرسا برای افراد به وجود می‌آورند. اگر شاغل هستید این پوشش شما را از پرداخت حق بیمه در زمان بروز حوادثی که منجر به ازکار افتادگی دائم یا موقت می‌شود معاف می‌کند. معافیت از پرداخت حق بیمه نام دیگر این پوشش است. همچنین این پوشش برای افرادی که مشاغل خانگی دارند یا به‌صورت پاره‌وقت کار می‌کنند نیز مناسب است.

 

 

 

 

نکته مهم: درصورتی‌که از کارافتادگی ناشی از بیماری باشد، ۶ ماه دوره انتظار دارد.

پوشش بیماری‌های خاص

امراض خاص همچون سرطان‌ها، هپاتیت، ایدز و… از انواع بیماری‌های خاص هستند که با خرید این پوشش هزینه‌های پزشکی آن‌ها تأمین می‌شود. با فراگیری بیماری کرونا، در برخی از شرکت‌های بیمه، این پوشش جزو پوشش‌های بیماری‌های خاص محسوب شده است. هزینه‌های پزشکی که بیمه‌شده در ایام بیماری متحمل می‌شود تا سقف موردنظر تحت پوشش شرکت بیمه قرار می‌گیرد.

 

 

 

 

خرید بیمه عمر از بیمی‌لایک

تمامی شرایطی که در بالا اشاره شد تنها بخشی از تمایز شرکت‌های بیمه با یکدیگر و مزایای بیمه عمر است. اگر بخواهیم انتخابی عاقلانه‌تر داشته باشیم و پوشش‌ها را متناسب با شرایط خودمان اضافه کنیم نیاز به مشورت با افراد متخصص در این حوزه داریم. سامانه فروش آنلاین بیمه بیمی‌لایک باتجربه خود طی چندین سال می‌تواند بهترین مشاور شما در این حوزه باشد. برای دریافت مشاوره رایگان خرید بیمه عمر و دریافت نرخ و شرایط کلیک کنید.

حداقل سرمایه فوت در بسیاری از شرکت‌های بیمه از ۵ میلیون تومان آغاز می‌شود.

بعضی از پوشش‌های بیمه عمر مثل پوشش امراض خاص، ازکارافتادگی و.. شامل دوره انتظار می‌باشند.

پوشش ازکارافتادگی (معافیت از پرداخت حق بیمه)، پوشش فوت بر اثر حادثه، امراض خاص و دریافت مستمری از جمله پوشش‌های اضافی بیمه عمر می‌باشند.

بله، اگر دارای مجوز اقامت موقت باشند یا از پدر و مادر ایرانی‌تبار باشند می‌توانند بیمه عمر خریداری کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.