بیمه مسئولیت چیست؟

همه افراد در مقابل فعالیت‌های روزمره خود مسئول هستند. به عبارت دیگر مسئول جبران خسارت‌های مالی و جانی که به افراد وارد می‌شوند. خوشبختانه با داشتن بیمه مسئولیت می‌توانیم تمام یا بخشی از این مسئولیت را به شرکت‌بیمه واگذار کنیم. پاسخ به پرسش‌هایی همچون بیمه مسئولیت چیست؟ و انواع بیمه مسئولیت کدامند؟ چه بیمه مسئولیتی مناسب شماست؟ در این مقاله می‌خوانید.

بیمه مسئولیت چیست؟

در پاسخ سوال بیمه مسئولیت چیست؟ می توان اینطور بیان کرد که جبران خسارت‌های مالی و جانی که به افراد وارد می‌شوند برعهده فرد مسئول هست. فرد عامل خسارت می‌بایست خسارت وارده به افراد را جبران نماید. از آنجایی که جبران این گونه خسارات می‌تواند بسیار هزینه بر و در بعضی شرایط غیر قابل جبران باشد، بیمه مسئولیت این گونه خطرات را تحت پوشش قرار می‌دهد. این بیمه‌نامه زیر مجموعه بیمه‌های اموال بوده اما خسارت‌های مالی و جانی و حتی هزینه‌های پزشکی را جبران می‌کند..

چرا بیمه مسئولیت ضروری است؟

جدا از اینکه برخی از بیمه‌های مسئولیت برای صاحبان کسب و کار اجباری است، وجود آن برای افراد لازم و ضروری است. جبران زیان ناشی از حوادثی که غیر قابل پیش بینی بوده و هیچ برنامه ریزی مالی برای آن نداشته ایم می‌تواند ما را به درد سر بیندازد، که با خرید این بیمه نامه خیالمان از بابت این گونه حوادث راحت خواهد بود.

انواع بیمه مسئولیت

مسئولیت‌های افراد در مقابل اموال و جان اشخاص ثالث به چهار دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به مفهوم هر یک و رشته‌های زیر مجموعه آن می‌پردازیم:

بیمه مسئولیت عمومی

در زندگی روزمره همه افراد مسئول فعالیت‌هایی هستند که انجام می‌دهند. مسئولیت عمومی درواقع به معنی جبران هر گونه خسارت مالی و جانی است که در اثر فعالیت‌های روزمره ما به اشخاص ثالث وارد می‌شود. بر این اساس شاهد تنوع بیمه‌های مسئولیت عمومی هستیم که در ادامه انواع آن را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

بیمه عملیات ساختمانی

درجریان هر پروژه ساختمانی، عملیات‌هایی مثل تخریب، گود برداری، اسکلت فلزی و… احتمال وقوع حوادث را تشدید می‌کنند. این بیمه نامه تضمین جبران خسارت‌هایی است که از سوی کارفرما و عوامل اجرائی آن وارد می‌شود.

بیمه تمام خطر پیمانکاران

عملیات‌های عمرانی و ساختمانی که توسط پیمانکاران انجام می‌شوند، می‌توانند خسارت‌های مالی هنگفتی به اموال و ماشین‌آلات وارد نمایند. این بیمه‌نامه جزو لازم و ضروری هر قرارداد پیمانکاری است که برای تضمین جبران خسارت صادر می‌شود.

بیمه مسئولیت آتش سوزی

خسارت‌هایی که یک آتش سوزی گسترده وارد می‌کند، مختص به یک مکان و واحد خاص نمی‌باشد. در بعضی شرایط خسارت‌های وارده فراتر حد تصورات است. در این بیمه نامه خسارت‌های مالی و جانی که به اشخاص ثالث وارد می‌شود تحت پوشش شرکت‌بیمه قرار می‌گیرد.

بیمه مسئولیت جامع شهرداری

انجام پروژه‌های عمرانی، ساختمانی و… که تحت نظارت شهرداری انجام می‌شود، احتمال وقوع حوادث را در پی دارد. این بیمه نامه خطرات مالی و جانی وارده را جبران می‌کند.

بیمه مسئولیت مجموعه‌های ورزشی

صاحبان استخرها و سالن‌های ورزشی  ممکن است شاهد حوادثی با خسارت‌ها و آسیب‌های جانی باشند. مسئولیت جبران این خسارت بر عهده مدیران این مراکز است. خرید این نوع بیمه مسئولیت این گونه خسارات را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بیمه مسئولیت رایانه

کلیه زیان‌هایی که که به رایانه، قطعات و متعلقات آن وارد می‌شود از جمله آتش سوزی، سقوط از ارتفاع، برخودر جسم خارجی و … در تعهدات این بیمه نامه بوده و قابل جبران می‌باشد.

بیمه مسئولیت حیوانات خانگی

مسئولیت خسارت‌هایی که حیوانات خانگی وارد می‌کنند بر عهده نگهدارنده آن‌هاست. خسارت‌های این چنینی در تعهدات بیمه مسئولیت حیوانات خانگی قرار می‌گیرد.

بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی

مدیران مدرسه و سایر مراکز آموزشی درقبال خسارت‌هایی که به دانشجویان و دانش آموزان وارد می‌شود مسئول هستند این بیمه این گونه خسارات را جبران می‌کند.

بیمه مسئولیت مستاجر در مقابل موجر

جبران هر گونه آسیب و خسارت مالی که مستاجر به ملک طرف قرارداد وارد نماید، برعهده مستاجر است. بیمه مسئولیت مستاجر در قبال موجر برای جبران خسارت‌های احتمالی است که در زمان اجاره محل به آن وارد می‌شود.

بیمه مسئولیت حرفه ای

بیمه مسئولیت کارفرما در مقابل کارکنان

خسارت های جانی که به کارکنان در حین انجام کار وارد می‌شود در این بیمه نامه تحت پوشش قرار داده می‌شود. منظور از کارکنان در این بیمه نامه کلیه کارگران، کارمندان اعم از ایرانی و غیرایرانی می‌باشد. صدور بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان برای کلیه کارفرمایان اجباری است.

بیمه مسئولیت حرفه ای پزشکان

هر گونه خسارت جانی که در اثر غفلت، قصور و اشتباه پزشک به بیمار وارد شود، تحت پوشش این بیمه نامه قرار می‌گیرد.

بیمه مسئولیت حرفه ای مهندسین

برای جبران خسارت‌های وارد به اشخاص ثالثی که توسط مهندسین ناظر، طراح ساختمان، محاسب و… که عضو سازمان نظام مهندسی کشور بوده و دارای پروانه اشتغال از وزارت مسکن و شهرسازی می‌باشند، این بیمه نامه مناسب است. در این بیمه نامه کلیه خسارت‌های مالی و جانی که به دلیل خطا، قصور و غفلت به مالکین یا سایر اشخاص ثالث وارد می‌شود جبران می‌گردد.

بیمه مسئولیت حرفه ای دلالان رسمی

جبران خسارت هایی که در اثرفعالیت های دلالان رسمی به افراد و شرکت ها وارد می‌شود، در تعهدات این بیمه نامه است.

بیمه مسئولیت حرفه ای نمایندگان بیمه

خسارت هایی که از سوی نماینده بیمه به بیمه گذار یا بیمه‌گر وارد می‌شود، توسط بیمه مسئولیت حرفه ای نمایندگان بیمه جبران می‌شود.

بیمه مسئولیت حرفه ای پارکینگ

مسئول جبران برخی از خسارت های وارده به افراد در پارکینگ ها عمومی و خصوصی بر عهده صاحبان این پارکینگ ها است. بیمه مسئولیت حرفه ای پارکینگ این دسته از خسارت ها را جبران می‌کند.

بیمه مسئولیت مدنی تورها

مدیران تورها و آژانس‌های مسافرتی مسئول خسارت‌هایی هستند که به افراد در حین سفر به دلایلی همچون سهل انگاری وارد می‌شود. بیمه مسئولیت مدنی تورها برای جبران این نوع خسارت هاست.

بیمه مسئولیت فنی بیمارستان

هر مسئول فنی در بیمارستان در حوزه فعالیت خود مسئول است. هر گونه خسارتی که به افراد وارد شود، مسئول جبران خسارت فرد مسئول بوده که در این صورت در تعهدات شرکت‌بیمه‌گر قرار می‌گیرد.

بیمه مسئولیت حرفه ای مدیران و ناجیان استخر

خسارت های جانی که در استخرها به افراد وارد می‌شود بر عهده ناجیان و مدیران استخرهاست. هر گونه خسارت های جانی که مقصر آن مدیران و ناجیان باشند با بیمه مسئولیت حرفه ای قابل جبران می‌باشد.

بیمه مسئولیت مدنی نگهداری آسانسور

هر مجتمعی با هر نوع کاربری که از آسانسور یا بالابر برای جابجایی افراد، بار یا هر دو استفاده می‌کند در قبال حوادثی که به افراد وارد می‌شود مسئول است. این حوادث و  زیان‌های ناشی از آن با خرید این بیمه‌نامه جبران می‌گردد.

بیمه مسئولیت حرفه ای پیراپزشکان

تکنسین بیمارستان ها، پرستاران، کارشناسان و مسئولین کادر درمان از جمله افراد با مسئولیت بالای اجتماعی هستند. کوچکترین خطای کار آنها به جان انسان ها آسیب وارد می‌کند. این بیمه‌نامه خسارت‌های ناشی از خطاهای انسانی افراد متخصص کادر درمان جبران می‌کند.

بیمه مسئولیت حرفه ای شهربازی

خسارت های جانی که مسئولیت جبران خسارت آن بر عهده بیمه مسئولیت شهربازی است، در تعهدات این بیمه نامه قرار دارد.

بیمه مسئولیت مهدکودک

مسئول هر اتفاق و حادث برای کودک بر عهده مدیران مهد کودک و مربیان است. جبران خسارت هایی که از این محل به کودکان وارد می‌شود بر عهده مربیان بوده که با خرید بیمه مسئولیت در تعهدات بیمه‌گر قرار می‌گیرد.

بیمه مسئولیت مدیر سینما

مدیران سالن های اجلاس ، همایش ها و سینما ها در برابر هر حادثه ای که برای افراد اتفاق بیوفتند مسئول هستند. این بیمه نامه خسارت هایی که به افراد وارد می‌شوند را جبران می‌کند.

بیمه مسئولیت حرفه ای مدیران رستوران ها

خسارت های جانی که به افرادی که از رستوران ها استفاده می‌کنند با خرید این بیمه نامه تحت پوشش قرار می‌گیرند.

بیمه مسئولیت حرفه ای تعمیر کاران

زیان های جانی و مالی که به افراد در جریان مراجعه به تعمیرگاه ها وارد می‌شود بر عهده تعمیر کار است. بنابراین با خرید این بیمه نامه در صورت بروز حادثه شرکت‌بیمه متعهد پرداخت خسارت می‌گردد.

بیمه مسئولیت حرفه ای وکلای دادگستری، سردفتران و دفتریاران

هر گونه حادثه ای که مسبب آن وکیل، سردفتر یا دفتریار شناخته شود، آن شخص مسئول جبران خسارت است. این بیمه نامه مسئولتی که متوجه این افراد است را متقبل می‌شود و در زمان بروز حادثه خسارت را پرداخت می‌کند.

بیمه مسئولیت تولید کنندگان کالا

این بیمه نامه برای جبران خسارت های مالی و جانی که تولیدکنندگان کالا به مصرف کنندگان وارد می‌شود. این بیمه نامه به طور کلی به ۳ دسته کلی تقسیم می‌شود:

  • بیمه مسئولیت ناشی از تولید(شرکت های گازی)
  • بیمه مسئولیت ناشی از تولید(گارانتی عایق های رطوبتی)
  • بیمه مسئولیت ناشی از تولید(تولیدکنندگان)

سایر بیمه های مسئولیت

بیمه مسئولیت تعمیرگاه های مجاز خودرو

 

در این بیمه نامه خسارت های مالی و جانی که در اثر حوادث و صدماتی که در تعمیرگاه ها می‌افتد جبران می‌گردد.

بیمه مسئولیت قراردادی

خسارت های مالی که از سوی یکی از طرفین قرارداد به دلیل عدم رعایت مفاد قرارداد وارد می‌شود تحت پوشش قرار می‌گیرد.

بیمه اعتباری فروش اقساطی

مراکزی که اقدام به فروش اقساطی کالا و خدمات خود می‌کنند، می‌توانند سرمایه خود را در مقابل عدم وصول مطالبات خود از سوی مشتریان بیمه نمایند. این بیمه نامه مورد توجه کلیه بانک ها و موسسات مالی و اعتباری و شرکت های فروش اقساطی کالا قرار گرفته است.

بیمه طرح های خاص

هر گونه مسئولیتی که در هیچ یک از شرایط بالا قرار نگیرد یا ترکیبی از چند بیمه نامه باشد، می‌تواند به عنوان طرح خاص با در نظر گرفتن شرایط و تعهدات مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید طرفین صادر شود.

بیمه نامه CMR

این بیمه نامه مختص شرکت های حمل و نقل بین المللی که به صورت جاده ای به جابه جایی کالاها اقدام می‌کنند. کلمه CMR  مخفف یک واژه فرانسوی به معنی “کنوانسیون قرارداد حمل‌ونقل بین‌المللی کالاها از طریق جاده” می‌باشد. این بیمه نامه خسارت های مالی که در جریان حمل و نقل به اموال و کالاها وارد می‌شود را جبران می‌نماید.

خرید بیمه مسئولیت از بیمی‌لایک

اگرچه بیمه های مسئولیت تنوع زیادی دارند، اما بیمی‌لایک بهترین بیمه مسئولیت با مناسب ترین قیمت را برایتان فراهم می‌کند. برای خرید بیمه مسئولیت کافی است به صفحه بیمه سازمانی مراجعه کنید و بیمه مورد نظر خودتان را انتخاب نمایید. با تکمیل فرم، کارشناسان ما برای اعلام شرایط و قیمت بیمه مورد نظر در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.

با تکمیل فرم تماس با ما کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند و شما را در این خصوص راهنمایی می‌کنند.

بسته به نوع بیمه مسئولیت، خطرات جانی و مالی وارده به افراد را تحت پوشش قرار می‌دهند.

خیر بیمه مسئولیت در بعضی از رشته ها خسارت های مالی وارده به افراد را جبران می‌کند.

به صفحه بیمه سازمانی بیمی‌لایک مراجعه کنید و فرم بیمه مورد نظر خودتان را پر کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.

بیمه مسئولیت برای جبران خسارت های مالی و جانی است که در افراد بر اساس فعالیت‌های خود به دیگران وارد می کنند. این بیمه انواع متفاوتی دارد و نحوه صدور و محاسبه حق بیمه آن متفاوت است. بعضی از بیمه های مسئولیت برای صاحبان مشاغل اجباری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.