همه چیز درباره بیمه آتش سوزی مغازه از پوشش ها و مزایا تا قیمت

به سختی می‌توان خسارت‌هایی که به منابع درآمدی ما وارد می‌شوند را جبران کرد. مهار آتش سوزی و نجات تمامی اجناس و کالاهای انبار شده کار آسانی نیست. چراکه آتش نه تنها سرمایه بلکه دست رنج افراد در کنار زمانی که صرف آن کرده‌ایم را بر باد می‌دهد. اگرچه بروز چنین حوادثی خسارتی‌های هنگفتی به ما وارد می‌کنند اما بیمه آتش سوزی بخش اعظم این خسارت را برعهده می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم شما را با شرایط خرید بیمه آتش سوزی مغازه و واحدهای تجاری آشنا کنیم.

انواع بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی خسارت‌هایی که ناشی از خطراتی همچون آتش سوزی، به اموال (منقول و غیر منقول) وارد می‌شود را جبران می‌کند.

به طور کلی اموال منقول به کلیه اموال قابل انتقال به غیر مثل موجودی انبارها می‌گویند. همچنین کلیه لوازم و اموال که قابل انتقال به غیر نیستند، مثل ویترین، پنکه و میز در یک فروشگاه از جمله اموال غیر منقول می‌باشند.

 مسکونی

خانه، آپارتمان، ویلا و مجتمع‌های مسکونی از جمله املاکی هستند که کاربری مسکونی دارند. بیمه آتش سوزی مسکونی برای این نوع املاک استفاده می‌شود. این بیمه نامه خطراتی از جمله آتش سوزی، صاعقه و انفجار را جبران می‌کند و با خرید پوشش اضافی در مقابل سیل و زلزله و طوفان و… خسارات وارده را تأمین می‌کنند.

تجاری

مغازه، فروشگاه‌ها و پاساژها در کنار دفاتر با کاربری اداری از جمله املاک با کاربری تجاری هستند که همچون املاک مسکونی با خرید بیمه آتش سوزی در مقابل خسارات مادی ایمن می‌گردند. این نوع املاک در دسته بیمه آتش سوزی غیر صنعتی قرار می‌گیرند. علاوه بر مواردی که در بالا اشاره کردیم انبارها نیز در این دسته قرار می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم درباره بیمه آتش سوزی مغازه و فروشگاه بیشتر صحبت کنیم.

سایر

مکان‌هایی همچون کارگاه‌ها، نیروگاه‌ها، کارخانه‌ها و… تحت پوشش بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی با کاربری صنعتی قرار می‌گیرند.

پوشش‌های بیمه آتش سوزی مغازه و ملک تجاری چیست؟

همان‌طور که گفتیم برای مغازه و فروشگاهتان می‌بایست بیمه آتش‌سوزی غیر صنعتی تهیه کنید. این بیمه‌نامه همچون سایر انواع بیمه آتش‌سوزی پوشش‌های متفاوتی دارند که به دو دسته پوشش‌های اصلی و اضافی تقسیم می‌شوند.

پوشش‌های اصلی

با خرید بیمه آتش سوزی مغازه، پوشش‌هایی مثل آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار پوشش‌های پایه بیمه‌نامه هستند. این پوشش‌ها برای همه انواع بیمه‌نامه یکی است و غیرقابل تغییر می‌باشند. اگر بخواهیم تعهدات بیمه‌نامه را اضافه کنیم می‌بایست پوشش اضافی خریداری کنیم.

پوشش‌های اضافی

هر خطری علاوه بر پوشش‌های اصلی که بخواهید تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی قرار دهید، پوشش‌های اضافی نام دارند که با پرداخت حق بیمه و تأییدیه کارشناس بیمه به پوشش‌های شما اضافه می‌شوند. پوشش‌های زیر از انواع پوشش‌های اضافی هستند.

  • سیل و طغیان آب
  • زلزله و آتش‌فشان
  • طوفان
  • ضایعات ناشی از برف و باران
  • سقوط هواپیما
  • شکست شیشه
  • سقوط بهمن
  • سرقت با شکست حرز
  • رانش زمین
  • نشست زمین
  • ریزش کوه و…
  • هزینه پاک‌سازی
  • خودسوزی
  • خسارت‌های ناشی از نوسان برق

نکته حائز اهمیت در خرید بیمه آتش‌سوزی این است که نیازی به خرید همه پوشش‌های اضافی نیست. هر ملک تجاری بر اساس نوع فعالیت و موقعیت جغرافیایی خود می‌تواند پوشش‌های مناسب را خریداری نماید. برای مثال اگر در مناطق سیل‌خیز نیستید و یا در مسیر جریان آب‌های سطحی قرار ندارید خرید پوشش سیل مناسب شما نیست. همچنین اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که با بارش‌های عظیم برف و باران مواجه نیست، خرید پوشش ضایعات برف و باران مناسب ملک شما نخواهد بود.

مزایای خرید بیمه آتش سوزی مغازه چیست؟

رخداد حوادث غیرقابل پیش بینی است. حتی داغ شدن سیم برق هم می‌تواند فاجعه به بار بیاورد و تمامی اجناس و وسایل را به تلی از خاکستر تبدیل نماید. آن هم زمانی که شما در تعطیلات به سر می‌برید. خرید بیمه آتش‌سوزی اولین کاری است که برای جبران ضررهای احتمالی خود می‌بایست انجام دهید.

یکی از مهم‌ترین مزایای خرید بیمه آتش سوزی مغازه این است که لازم نیست حتماً مالک باشید تا مغازه خود را بیمه کنید. در این نوع بیمه‌نامه مستاجرین می‌توانند اموال (منقول و غیرمنقول) فروشگاه و مغازه خود یا حتی تنها موجودی کالاهای خود را تحت پوشش سرقت قرار دهند.

قیمت بیمه آتش سوزی ملک تجاری چقدر است؟

حق بیمه آتش سوزی مغازه همچون سایر بیمه‌نامه‌ها به عوامل متفاوتی بستگی دارد. متراژ واحد تجاری، سیستم اطفاء حریق، میزان موجودی کالا در محاسبه نرخ مؤثر است. همچنین اگر نوع کالایی که در واحدهای تجاری نگهداری می‌شود از نوع اشتعال‌زا باشد، حق بیمه را افزایش می‌دهد.

 

آیا بیمه آتش سوزی ملک تجاری و اداری اجباری است؟

برای خرید بیمه آتش‌سوزی در همه انواع آن‌ها هیچ‌گونه اجبار قانونی وجود ندارد. واحدهای اداری برای جلوگیری از بند حسابرسی ترجیح می‌دهند املاک خود را بیمه نمایند. اگر صاحب مغازه هستید هیچ‌گونه اجباری در خرید بیمه آتش‌سوزی ندارید اما مسئولیت جبران خسران وارده حوادث غیرمترقبه بر عهده خودتان خواهد بود.

خرید بهترین بیمه آتش سوزی ملک تجاری و مغازه

اگر قصد خرید بیمه آتش‌سوزی دارید لازم است که پیش از صدور در سامانه ثبت جامع انبار ها ثبت‌نام کنید. برای دریافت مشاوره و پاسخ به سؤالات با کارشناسان بیمی‌لایک تماس بگیرید تا در خصوص مورد بیمه‌تان مشاوره رایگان دریافت کنید.

 

 

بله کاربری منازل با واحد های تجاری به دلیل نوع استفاده با یکدیگر متفاوت است در نتیجه این عامل بر حق بیمه تاثیر‌گذار است.

بله از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ کلیه واحد های غیر مسکونی برای صدور بیمه نامه آتش سوزی می بایست در سامانه جامع انبار ها ثبت نام کنند. در این شرایط واحد های اداری که هیچ گونه کالایی نگه داری نمی کنند نیاز به ثبت نام ندارند.

بله برای واحد های تجاری اثاثیه و موجودی کالا را می توان به تنهایی بیمه کرد.

بستگی به میزان موجودی کالاها و شرایط ملک و همچنین نوع پوشش‌های انتخابی دارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.