اهمیت بازدید بیمه بدنه خودرو – بازدید اولیه خودرو

بازدید بیمه بدنه خودرو اولین گامی است که پس از اقدام برای صدور بیمه بدنه توسط شرکت بیمه انجام می شود. این مرحله از صدور بیمه بدنه بسیار حیاتی و مهم بوده و برای صدور آن ضروری است. بازدید بیمه بدنه خودرو به منظور اطمینان از سلامت خودرو انجام می شود اما حساسیت ها و پیچیدگی های خود را دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با بیمه بدنه و شرایط بازید اولیه خودرو آشنا کنیم. 

بیمه بدنه چیست؟

خسارت ها و آسیب هایی را که به خودرو وارد می شود بیمه بدنه جبران می کند به شرطی که در حدود و شرایط این بیمه نامه قرار بگیرد. این خسارت ها در دسته بندی های متفاوتی قرار می گیرند و بسته به نوع خسارت می توان گفت غالب خسارت ها در بیمه بدنه پرداخت می شوند. هر یک از خسارت‌هایی که تحت پوشش شرکت بیمه قرار می گیرد به عنوان پوشش از آن نام می برند. پوشش های بیمه بدنه ثابت هستند و اما در صورت تمایل می‌توان به تعهدات شرکت بیمه اضافه نمود. یکی از الزامات در خرید بیمه بدنه بازدید اولیه خودرو است. پیش از هر چیز و قبل از صدور جهت بازدید بیمه بدنه خودرو برای اطمینان از سلامت خودرو با بیمه گذار هماهنگی انجام می شود، که در ادامه بیشتر درباره آن می خوانید.

پوشش های بیمه بدنه به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

پوشش های بیمه بدنه خودرو

پوشش های اصلی بیمه بدنه پوشش هایی هستند که با خرید بیمه نامه به صورت پیش فرض در تعهدات شرکت بیمه قرار می گیرند. این پوشش ها در سه دسته کلی قرار دارند:

پوشش حادثه

هر حادثه‌ای که منجر به آسیب و صدمه به بدنه خودرو شود در پوشش این بیمه‌نامه است. این مورد شامل تمامی حوادث وارده از جمله واژگونی خودرو می‌باشد. این آسیب‌ها از هرگونه جسم متحرک یا ثابت قابل جبران می‌باشد.

پوشش آتش سوزی، صاعقه و انفجار

هرگونه آسیبی که به خودرو در اثر آتش‌سوزی بر اساس هر یک از عواملی همچون انفجار، صاعقه، سقوط خودرو و… وارد شود، تحت پوشش این بیمه‌نامه خواهد بود. این پوشش هم خسارت کلی و هم خسارت جزئی ناشی از آتش‌سوزی خودرو را جبران می‌کند.

پوشش سرقت کلی خودرو

سرقت خودرو یکی از حوادث شایع است که در بیمه بدنه تحت پوشش قرار می گیرد. در صورتی که یک خودرو در اثر سرقت کلی ناپدید و بعد از گذشت ۶۰ روز از آن پیدا نشود، شرکت بیمه خسارت آن را می‌پردازد.

پوشش های اضافی بیمه بدنه

برخی از پوشش های بیمه بدنه در صورت درخواست بیمه گذار تحت پوشش قرار می گیرند، به عبارت دیگر هر بیمه گذار با پرداخت حق بیمه اضافی می‌تواند پوشش های موردنظر در بیمه بدنه را خریداری و به تعهدات بیمه بدنه خود اضافه نماید.

  • شکست شیشه در بیمه بدنه
  • سرقت درجای قطعات در بیمه بدنه
  • از بین رفتن رنگ و مواد شیمیایی در بیمه بدنه
  • ترانزیت خودرو
  • پوشش نوسانات قیمت در بیمه بدنه
  • پوشش حذف فرانشیز در بیمه بدنه
  • پوشش حذف استهلاک در بیمه بدنه
  • پوشش هزینه ایاب و ذهاب
  • پوشش خط و خش

آیا بازدید بیمه بدنه خودرو ضروری است ؟

بازدید اولیه بیمه بدنه

وقتی قصد دارید بیمه بدنه بخرید، کارشناس بیمه، خودروی شما را بازدید و بررسی می کند. بدین منظور که بررسی اجمالی از خودرو و بدنه آن انجام می شود تا از سلامت آن قبل از صدور بیمه اطمینان پیدا کند. این موضوع به منظور رعایت اصل حسن نیت انجام می شود. بنابراین هر خودرویی پیش از صدور می بایست توسط کارشناس بیمه بازدید بیمه بدنه خودرو (بازدید سلامت) انجام شود. بدین منظور کارشناس طی گزارش بازدید اولیه خودرو سلامت بدنه، موتور، تطابق مدارک با شماره شاسی و موتور را به طور کامل بررسی می کند.

اما این سوال پیش می آید آیا هر سال پیش از تمدید بیمه بدنه بازدید بیمه بدنه خودرو الزامی است؟ برای پاسخ به این سوال ادامه مقاله را از دست ندهید.

در بازدید اولیه خودرو چه مواردی بررسی می شوند؟

همانطور که پیش تر گفتیم هر خودرویی پیش از صدور بیمه نامه می بایست به لحاظ اطمینان از سلامت آن مورد بازدید قرار گیرد. کارشناس بیمه با توجه به آموزش هایی که در این حوزه دیده است هر یک از موارد زیر را بررسی و کنترل می کند:

  • کنترل و تطبیق شماره پلاک، شاسی و موتور با مشخصات کارت خودرو
  • سلامت بدنه خودرو از جمله چراغها، گلگیر ها، رینگ و لاستیک، درب ها، خط و خش، زه درب ها
  • کنترل سلامت صندوق عقب و لاستیک یدک ، کپسول گاز (در خودرو های دو گانه سوز)
  • بررسی و کنترل فضای داخلی خودرو مثل تعداد کیسه های هوا، سقف متحرک (سان روف) و…
  • بررسی لوازم اضافی خودرو مثل رینگ و لاستیک، پخش و باند خودرو

آیا در زمان تمدید بیمه بدنه بازدید اولیه خودرو الزامی است؟

هر خودرویی می بایست قبل از صدور بیمه بدنه بازدید شود اما اگر خودرو برای سال دوم و سوم یا بیشتر اقدام به تمدید کند، نیاز به بازدید مجدد ندارد. اما در هر یک از شرایط زیر لازم است خودروتان پیش از تمدید بیمه نامه بازدید شود:

  • بیمه بدنه شما به اتمام رسیده باشد (منقضی شده باشد)
  • اگر از بیمه بدنه استفاده کرده باشید (خسارت دیده باشید)
  • اگر به هر دلیلی بخواهید با شرکت دیگری تمدید کنید
  • اگر ارزش خودرو شما بیش از ۵۰% افزایش یافته باشد

در هر یک از مواردی که در بالا شمردیم، لازم است در زمان تمدید بیمه بدنه خودروتان بازدید شود.

نکاتی که باید پیش از بازدید بیمه بدنه خودرو به آن توجه کنیم

بازدید اولیه خودرو را نباید دست کم بگیرید. این موضوع با توجه به حساسیت های آن مسئولیت بالایی دارد. بنابراین پیش از هماهنگی برای بازدید خودرو می بایست موارد زیر را رعایت کنید.

  1. از تمیز بودن خودروتان اطمینان حاصل کنید. خودرو می بایست پیش از بازدید کاملا تمیز باشد تا به خوبی رویت شود.
  2. بازدید خودرو می بایست در فضای باز و در نور طبیعی انجام شود. بنابراین در پارکینگ ها و فضاهای سرپوشیده و حتی در ساعات پایانی روز امکان بازدید وجود ندارد.
  3. خودرو می بایست در حضور کارشناس بیمه روشن شود. به خاطر داشته باشید برای بازدید خودرو حتما سوئیچ خودرو را به همراه داشته باشید.
  4. شماره شاسی بر روی بدنه خودرو حک شده است. بنابراین اگر از کفپوش های یکسره استفاده کرده باشید برای رویت کارشناس بیمه می‌بایست قسمت مورد نظر را برش دهید.

سخن آخر

تا اینجا شما هر آنچه که برای بازدید بدنه لازم است بدانید را فراگرفتید. سعی کردیم همه مواردی که در این خصوص می بایست بدانید را در یک مقاله جامع جمع آوری کنیم. به خاطر داشته باشید هر یک از شرکت های بیمه در هر یک از مراحل بالا ممکن است سخت گیرتر باشند. بیمی لایک سامانه خرید آنلاین بیمه به شما این امکان را می دهد تا بیمه بدنه را به صورت آنلاین محاسبه، مقایسه و خرید کنید. در بیمی لایک هماهنگی بازدید بیمه بدنه در محل زندگی و کار شما به صورت رایگان انجام می شود. همین حالا می توانید قیمت بیمه نامه خود را از لینک زیر بدست آورید.

خرید بیمه بدنه

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.